پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
موسوی مهر

حوزه/ رئیس دانشکده دین و رسانه تصریح کرد: برای موفقیت در تأثیرگذاری لازم بر مخاطب، باید ترویج فرهنگ ناب دینی دغدغه برنامه سازان صدا و سیما باشد.

سید محمدمهدی موسوی مهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تأکید بر ضرورت دغدغه مندی هر چه بیشتر در رابطه با تولید برنامه های مناسبتی و معارفی در رسانه ملی ابراز داشت: بی شک یکی از عوامل کلیدی در کیفیت ساخت این گونه برنامه ها، ناظر به رعایت استاندارهای لازم در تولید آن ها و نیز چگونگی حضور کارشناسان و همچنین عملکرد خود تیم تولید و سازنده است.

وی همچنین افزود: آنچه مهم است این که کارشناسان و عواملی که برای این گونه برنامه ها انتخاب و بکارگیری می شوند، می بایست از نظر سطح دانشی و سویه های فکری و به خصوص در مباحث دینی توانمندی های برجسته ای داشته باشند، همچنین لازم است که به عنصر خلاقیت و ابتکار در این گونه آثار توجه جدی داشت تا همین امر باعث جذب مخاطب بیشتر شود.

رئیس دانشکده صدا و سیما(قم) بیان داشت: به هر حال کسی که به عنوان کارشناس می خواهد مباحث دینی و فرهنگی را به مخاطب انتقال دهد، پیش از هر چیز باید خودش دارای توانمندی های قوی رسانه ای برای انتقال پیام و تأثیرگذاری لازم در این زمینه باشد.

وی افزود: ما در دانشکده دین و رسانه و نیز ایجاد وتوسعه رشته ها به دنبال همین هدف هستیم تا کسانی در این جا آموزش ببینند که بتوانند بعدها در رسانه ملی تأثیرگذار و الهام بخش باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما خاطرنشان کرد: ما همچون برخی رسانه های دیگر نیستیم که به هر بهانه ای و به واسطه هر ابزاری افراد را جذب رسانه کنیم، بلکه استفاده از این ابزار و نیروها می بایست در راستای هدف موجه و مشروع باشیم که البته کار کردن با توجه به این مسایل و محدودیت ها، دشوار است.

وی یادآور شد: از این منظر دوره های آموزش ما در دانشکده صدا و سیما، صرف ارایه مباحث تئوری نیست، بلکه در کنار آن به اصل ارتقای مهارت نیز توجه داریم.

موسوی مهر افزود: از این رو ما در ایام عید نوروز و به ویژه ماه مبارک رمضان، به دنبال تولید سریال هایی هستیم که در آن ها سعی بر این است که بسته های محتوایی دینی ارایه شود ولی برای تأثیرگذاری بر مخاطب لازم است که در وجود خود سریال سازان، بینش و بصیرت عمیق وجود داشته باشد، به گونه ای که ترویج فرهنگ ناب دینی، دغدغه جدی آن ها باشد.

وی همچنین گفت: البته طبعاً همه عوامل تولید اعم از نویسنده و کارگردان و بازیگر و غیره، شناخت دقیق از مبانی دینی ندارند و لذا در برخی مواقع موضوعاتی در سریال ها مطرح می شود که برآمده از نگاه دینی نیست بلکه عکس این جریان حاکم است.

رئیس دانشکده دین و رسانه تأکید کرد: بی شک در این خصوص نقش حوزه های علمیه در تعمیق بصیرت دینی و کمک به ساخت برنامه ها و سریال های مناسب در ایامی چون ماه رمضان و ماه محرم، بسیار مهم و کلیدی است، چرا که به هر حال ما در صدا و سیما، با ارگانی فرهنگی و رسانه ای روبرو هستیم که همه جور مخاطبی از علما و مراجع تقلید گرفته تا افراد و مردم عادی کوچه و بازار دارد و باید برای این طیف وسیع مخاطب بر اساس ملاحظات خاص رسانه ملی و برپایه شناخت عمیق دینی، دست به تولید محتوای رسانه ای زد.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: از سویی باید توجه داشت که در تلویزیون ذائقه مخاطب به نوعی شکل می گیرد و از این رو باید این امر با رویکرد دینی توأم باشد و لذا این مساله می طلبد که قبل از هر چیز عوامل برنامه ساز صدا و سیما، خودشان در فرهنگ ناب دینی رشد کرده و دارای باورهای عمیق و دیدگاه و رویکرد توأم با بصیرت دینی در این زمینه باشند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    1 0
    یکی از اشتباهات مهم مدیریت صدا و سیما قاطی کردن کارمندان و مجریان رسانه های رسما و اسما دینی و با رسانه هایی که چنین سمه ای به صورت پر رنگ ندارند ، است ؛ مثلا طرف توی صدا و سیمای قم گوشش پر از آهنگهای آنچنانی است بعد می آید توی رادیو معارف ناچار است توی زمزم احکام یا اخبار هم متوسل به آهنگ تلفن شود ! چون به اون وضعیت عادت کرده و ...
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    1 0
    چرا صدا و سیما قادر به پخش صلوات مجالس عمومی به عنوان صلوات آهنگین درست نیست ؟ علت چنین فاصله ای بین ذائقه حاج آقا قرائتی که در برنامه درسهایی از قرآنشان ، آن صلوات را در آرم برنامه آوردند ، و نشاط ویژه ای ایجاد می کردند ، با دیگر دست اندرکاران چیست ؟ چرا طلبه جذب شده به صدا و سیما ذائقه اش تغییر می کند ؟ صدا و سیما قادر به داشتن رسانه ای دینی که حد اقل با سطح متدینان عادی هماهنگ باشد نیست ، یکی از علل ماجرا عدم دقت در تداخل نشدن سبک رسانه دینی با دیگر رسانه هاست .
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    1 0
    در صدر اعوجاجات صدا و سیما ، علم کردن خاک به جای خداست . وطن دوستی خوب است ، اما ورد و ذکر شبانه روز بشود وطن و میهن قطعا انحراف است
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    1 0
    برجسته کردن چهره زن نه خدمت به وی است نه جامعه . کارکردهای خانوادگی و علمی و خیرخواهانه زن را تبلیغ کنید . بخصوص همسری و مادری را .
  • حسین امیری IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 0
    سلام ممنون از این مصاحبه به نظرم تا وقتی چهار تا بازیگر و کارگردان درست و حسابی و بچه مسلمان وارد صدا وسیما نشود ، موج تغییر و تحول صورت نخواهد گرفت برخی بازیگران و کارگردان ها اساساً اعتقادی به مسایل دینی ندارند