پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تبریز

حوزه/ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه سراسر وجود حضرت حمزه(ع) آماده فدا شدن در راه دین خدا بود، گفت: شجاعت حضرت حمزه(ع) در جنگ ها زبانزد خاص و عام و دوست و دشمن است. در جنگ بدر و اُحُد با هر دو دست و با دو شمشیر می جنگید.

به گزارش خبرگزاری حوزه در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، امروز در برنامه پیام با تسلیت ۱۵ شوال سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا(ع)، گفت: حضرت حمزه(ع) از لحاظ سِنّی دو سال از رسول خدا(ص) بزرگ‏تر بود، هم عمو و هم برادر رضاعی ایشان است؛ زیرا هر دو به امر حضرت عبدالمطلب، از بانویی به نام «ثُوَیْبه» شیر خورده‏ اند.

امام جمعه تبریز افزود: حضرت حمزه(ع) و پیامبر(ص)، دوران طفولیت را در خانه حضرت عبدالمطلب سپری کردند و اخوّت رضاعی، قرابت ذاتی، هم سن بودن، در کنار هم زیستن، برخورداری از عواطف عبدالمطلب عواملی بود که علاقه و صمیمیت آنها را نسبت به هم، روز به روز عمیق‏ تر کرد.

وی اضافه کرد: وقتی حمزه سیدالشهدا(ع) ایمان خویش را اظهار کرد، بزرگان قریش فهمیدند که پیامبر از این پس نیرومند شده و اسلام دارای مدافعی قوی شده است و با آمدن وی به اسلام، از طرح‏ها و نقشه‏ های زیادی که علیهِ اسلام و مسلمین ترسیم کرده بودند منصرف شدند. 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه سراسر وجود حضرت حمزه(ع) آماده فدا شدن در راه دین خدا بود، گفت: شجاعت حضرت حمزه(ع) در جنگ ها زبانزد خاص و عام و دوست و دشمن است. در جنگ بدر و اُحُد با هر دو دست و با دو شمشیر می جنگید.

امام جمعه تبریز با تشریح نحوه شهادت حضرت حمزه(ع)، گفت: ایشان در وقت شهادت روزه بود و پس از کشتن سی و یک تن از سران دشمن، به شهادت رسید و بدن مبارکش توسط زنی پلید به نامه «هند» همسر ابوسفیان و مادر معاویه قطعه قطعه گردید.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) کنار پیکر حضرت حمزه(ع) آنقدر گریه کرد که نفس‏هایشان به شماره افتاد و به حالت غش کردن و از حال رفتن رسید. 

امام جمعه تبریز با استناد به فرمایش امیرالمؤمنین(ع)، گفت: آزمون مصیبت شهادت حضرت حمزه(ع) برای پیامبر(ص) از آزمون قربانی کردن فرزند برای حضرت ابراهیم(ع) به مراتب سنگین ‏تر بود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به مناسبت دیگر ۱۵ شوال اشاره کرد و گفت: در بین امام‏زادگان  عصر ائمه(ع) شخصیت نام‏دار حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به تعبیر رهبر معظم‏ انقلاب‏ «ستاره ‏ای درخشان‏ از خاندان‏ پیامبر(ص) است».

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: به تصریح امام هادی(ع)، ‏زیارت‏ مرقد مطهر حضرت‏ عبدالعظیم(ع)‏ به‏ مثابه‏ زیارت‏ مرقد حضرت‏ سیدالشهدا(ع) در کربلا است‏.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم سنت حسنه عرضه دین در عصر ائمه اطهار(ع) را از ویژگی‏ های مشهور حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، عنوان کرد و گفت: در بین این اصحاب ائمه اطهار، چهره تابناک حضرت سید الکریم درخشنده‏ است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha