جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفت: حوزه امروز ما انقلابی است و ما آن تعداد محدود را به حساب حوزه نمی گذاریم؛ در تاریخ می بینیم که هر جا روحانیت در نهضت ها کنار کشید، کار ناقص ماند، اما هر جا روحانیت وارد کار شد، نتیجه مطلوب حاصل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در اجلاسیه مدیران استانی و معاونین و مدیران مدارس علمیه مرکز استان با اعضای شورای عالی حوزه های علمیه، که در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به لزوم آینده نگری در برنامه های حوزه های علمیه عنوان کرد: به تعبیر امیر مومنان علی (ع) از آمادگی در برابر مقتضیات زمان غافل نمی ماند؛ همچنین مومنان کسانی هستند که آینده نگری داشته و اهل برنامه ریزی هستند.

وی افزود: خوشبختانه در همه ادوار و این دوره رابطه تنگاتنگی بین شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه وجود داشته و شورا برنامه های مدیریت را در عموم موارد تایید و با آن همراهی کرده است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفت: در برنامه ریزی ها باید توجه داشته باشیم که می خواهیم متربیان ما به کجا برسند؛ رهبر معظم انقلاب به عنوان یک کارشناس و خبره کار، اهداف زیبایی را برای حوزه های علمیه ترسیم می کنند.

آیت الله حسینی بوشهری تاکید کرد: در این عصر غیبت بار سترگ دینداری بر دوش حوزه های علمیه بوده و تا آخر باید پای این حرکت بزرگ بمانیم.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مطرح کرد: مبنا باید کتاب و سنت باشد، کسانی که صرفا با حرف های دیگران وارد دین می شوند، چون پایه ای ندارند، با حرف دیگران نیز از دین خارج می شوند؛ اما کسانی که مبنای کار آن ها کتاب و سنت باشد، اگر کوه ها هم از بین بروند، دین آن ها باقی خواهد ماند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه یادآور شد: اینگونه نیست که دل خوش کنیم به کسانی که نام عالم را یدک می کشند، چرا که بایدها و نبایدهایی متوجه عالم های دین است، عالمان دین باید در مردم تاثیر مثبت بگذارند، برخی افراد نیز هستند که مردم به آن ها دل خوش کرده اند، اما اهل هوای نفس هستند.

آیت الله حسینی بوشهری تاکید کرد: برخی از علما از توانایی ها و علم بالایی برخوردارند، اما نتوانسته اند جامعه را بهره مند کنند، این از نبایدهای عالمان دین به حساب می آید.

وی با اشاره به نقش های طلاب بعد از تحصیل اضافه کرد: نقش هدایت گری برای جامعه نخستین نقش است، هدایت گری سیاسی دیگر نقش طلاب در جامعه است، این نقش و بصیرت افزایی به عنوان یکی از اهداف اساسی حوزه های علمیه است؛ همچنین راهنمایی و حضور در عرصه های مختلف خدمت های اجتماعی از دیگر نقش های طلاب است.

امام جمعه قم ادامه داد: طلاب باید نسبت به زمانه خود شناخت داشته باشد، اگر فضای مجازی به تخریب کردن می پردازد، طلبه باید بتواند با اشراف کامل به این شبهات پاسخ بگوید.

آیت الله حسینی بوشهری هدایت گری عملی را مکمل و مهمتر از هدایت گری تبلیغی دانست و ابراز کرد: این نوع هدایت گری از وظایف حوزویان است.

وی خاطرنشان کرد: برخی اعتقادات به صورت موروثی است، نقش علمای ما این است که برخی از این اعتقادات را پالایش و برخی از اعتقادات صحیح را تقویت می کنند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: اگر امروز نامی از دین و مکتب به گوش ما می رسد، به دلیل تلاش های علمای دین بوده است.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان کرد: ما به جای کمیت گرایی، باید به دنبال کیفیت گرایی باشد، اگر یک عالم درست تربیت شود، شعاع وجودی او خیلی جاها را پوشش می دهد، اما اگر طلاب غیر تاثیر گذار تربیت شود ناموفق خواهیم بود، بنابراین باید در گزینش طلبه دقت فراوان شود.

وی بیان کرد: ویروس کرونا در زمینه گزینش از ما فرصت ها را گرفت و امیدواریم با تمدید زمان گزینش افراد متناسب با فضای حوزه را جذب کنیم.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: ما باید روی تعلیم و تربیت طلاب سرمایه گذاری ویژه ای انجام دهیم، استاد و مدیر مدارس استان ها باید از این نظر وضعیت مطلوبی داشته باشد، چرا که امر تهذیب طلاب بسیار مهم است.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب روی انقلابی ماندن و بصیرت افزایی در حوزه تاکید می کنند، مشخص می کند نکته بسیار مهمی است، برخی طلاب از نظر علمی وضع مناسبی دارند، اما نسبت به انقلاب بی تفاوت هستند، این افراد نه تنها بویی از انقلاب نبرده اند، بلکه در مقابل اهداف انقلاب قرار دارند، حوزه ما باید طلاب را به سمت بصیرت سیاسی رهنمون کنند.

وی ادامه داد: البته حوزه امروز ما انقلابی است و ما آن تعداد محدود را به حساب حوزه نمی گذاریم؛ در تاریخ می بینیم که هر جا روحانیت در نهضت ها کنار کشید، کار ناقص ماند، اما هر جا روحانیت وارد کار شد، نتیجه مطلوب حاصل شد.

امام جمعه قم با بیان اینکه در شیوع ویروس کرونا طلاب وارد میدان شدند، عنوان کرد: حضور گسترده طلاب در میدان برگ زرینی در کارنامه روحانیت بوده است.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: مدیر حوزه های علمیه درباره معیشت طلاب پیگیری جدی داشتند، طلاب ما امروز برای حفظ جان مردم به میدان آمده اند.

وی اضافه کرد: چنانچه در سیل سال گذشته ۱۴ هزار طلبه فداکارانه در میدان حضور پیدا کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حافط IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    0 0
    اعزه محترم لطفا دو واحد قرائت و تجوید برای طلاب بگذارید.پیام سانسور نشه صلوات یک حافظ