جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌‌الاسلام محمدتقی ربانی

حوزه/ امروز یکی از رسالت های ما شیعیان است که شخصیت حقیقی حضرت علی(ع) در جامعه بیش از گذشته شناخته شود و فرهنگ و آثار و مکتب آن بزرگوار به خوبی ترویج داده و تبیین شود .

حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی ربانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به دشمن شناسی حضرت علی(ع)، و توطئه های دشمنان از صدر اسلام تاکنون علیه آن حضرت، گفت: در این رابطه لازم است به مسائلی توجه داشته باشیم که از جمله  این که وقتی بعثت آغاز می شود و پیامبر رسالت را بر عهده می گیرند، بسیاری از تعدی ها، آسایش ها و استکبار و ظلم هایی که در جامعه پذیرفته شده بود، مورد خدشه و ایراد دین و اسلام ناب محمدی(ص) قرار گرفت.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: ایشان با توجه به جایگاه، مبعوث بودن، امدادهای الهی و عنایت خاص از سوی خدای متعال، وقتی تاریکی ها را یک به یک کنار می زدند، بیشتر مورد اذیت و آزار کینه جویان و اربابان دوران جاهلیت قرار می گرفتند، ولی این دسته از صاحبان چون توان مقابله با رسول خدا(ص) را نداشتند، طبیعتا دنبال فرصت مناسب می گشتند تا ضربه کاری را بر پیکره اسلام وارد کنند.

عضو انجمن مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: تنها کسی که همه ویژگی های متعلق و همراهی با پیامبر(ص) دارد، شخصیت بزرگ اسلام حضرت علی(ع) است. نقطه کانونی عناد و مبارزه با پیامبر، حضرت علی(ع) است و این گونه نبوده این دشمنی با ایشان به بعد پیامبر(ص) برگردد، بلکه این دشمنی ها و حتی نقطه جریان نفاق در ارتباط با حضرت علی(ع)  قبل از رحلت حضرت رسول صلی الله علیه و آله  نیز بوده است.

شکل گیری جریان نفاق اولین قدم برای تخریب وجه حضرت علی(ع)

این پژوهشگر اظهار داشت: وقتی جریان نفاق را در زمان رسول خدا(ص)  مورد بررسی قرار می دهیم، در بسیاری از جاها آنها هدف‌شان دشمنی با حضرت علی(ع) است و این عنادها را بسیار روان آشکار می کنند و پیامبر(ص) هم به سادگی در موارد مختلف این معاندین و نفاق شان را برای مردم آشکار و بیان می کنند.

وی بیان داشت: دشمنی با حضرت علی(ع) به وسیله جریان نفاق عملا به دوره قبل از پیامبر اسلام(ص) بر می گردد و بعدها بیشتر می شود. در این رابطه آنها دشمنی های خود را به صورت مختلف عملیاتی می کردند.

موارد دشمنی

حجت الاسلام والمسلمین ربانی گفت: گاهی دشمنی‌ها به صورت بی احترامی، سبّ و تعرض به جایگاه و شخصیت علی(ع) است. گاهی دشمنی ها به صورت فرهنگ سازی غلط و موهوم و باور سازی در جامعه ارائه می شده است تا از این طریق جایگاه و مقام و منزلت حضرت علی(ع) را تخریب کنند.

قدم دوم:  دشمنی

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: اما براساس روایت حضرت علی(ع) به عنوان نفس و جانشین پیامبر(ص) بیان می شود و در این رابطه فرهنگ و جریان سازی خوبی به وسیله پیامبر و وحی هم صورت می گیرد تا این جایگاه به خوبی برای همه اقشار مردم معلوم و مشخص شود.

قدم سوم: حذف فرهنگ سازی و جریان سازی مقام حضرت علی(ع)

این محقق ادامه داد: بعد از پیامبر(ص)، معاندین نمی خواستند این جایگاه باشد، پس می خواستند و به دنبال این بودند این فرهنگ سازی و جریان سازی نسبت به جایگاه و مقام حضرت علی(ع) در جامعه و پیش مردم، به هر صورتی حذف شود و باید هم حذف می شد، در این باره سلسله اقداماتی صورت گرفته که از جمله می توان به سرقت القاب اشاره کرد. لقب امیرالمومنین خاص حضرت علی(ع) است .

این پژوهشگر اظهار داشت: نکته دیگر این است آن القابی که نمی توانند در جای دیگر بکار ببرند و برای فرد دیگری مصرف کنند؛ همه تلاش شان این است آن را نابود کنند و بسوزانند، مانند سوزاندن حدیث که در دوران خلفای راشدین اتفاق افتاده، گوشه ای از نقل هایی است که در ارتباط با حضرت علی(ع) از سوی معاندین به وقوع پیوسته است.

قدم چهارم: راه اندازی کارخانه جعل حدیث علیه حضرت علی (ع)

وی بیان داشت: در کنار این مسائل، اتفاق دیگر که افتاده این است که اقدام به راه اندازی کارخانه های حدیث سازی و جعل حدیث علیه حضرت علی(ع) کردند و با هدف پایین کشیدن مقام و جایگاه حضرت و وجهه بخشیدن و درست کردن جایگاه برای دیگر افراد بود . هدف این بود که مقداری از آن افراد در جامعه مورد توجه مردم قرار گیرند. در کتاب سیری در صحیحین این نکته بیان می شود که  وقتی دیدند کارها و توطئه هایشان علیه مقام و جایگاه حضرت علی(ع) خنثی شدن شده، کار دیگرشان تذلیل جایگاه و مقام پیامبر(ص) بود؛ یعنی به خاطر این که بتوانند فضائل حضرت علی را در جامعه از بین ببرند، به شخص رسول خدا توهین می کردند و افتراء می بستند.

قدم پنجم:آثار تخریبی فرهنگ سازی جایگاه حضرت علی(ع)

حجت الاسلام والمسلمین ربانی گفت: این فرهنگ سازی و زدن جایگاه حضرت علی(ع)، آن قدر پیش می رود و در میان مردم اثر می گذارد، زمانی که حضرت علی(ع) در شب ۱۹ رمضان در مسجد ترور می شوند و در ۲۱ رمضان به شهادت می رسند، وقتی افرادی این خبر ترور را شنیدند، می گفتند حضرت علی(ع) در مسجد چکار می کرده که شمشیر بر فرقش اصابت کرده است. مگر ایشان نماز می خواندند؛ اینها همان توطئه و فرهنگ سازی غلط  علیه حضرت علی(ع) است که به خوبی در میان مردم اثر گذاشت و کار به جایی رسید که نظر مردم نسبت به حضرت علی(ع) عوض شود.

قدم ششم: تلاش همه جانبه برای تخریب جایگاه امام اول شیعیان

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: گاهی برای این که جلوی فرهنگ علی و ارزشهای او را بگیرند، باید هر طوری بود، حضرت را زمین گیر می کردند، در این رابطه می توان به مسئله غصب فدک و آتش زدن منزل ایشان، به شهادت رسانیدن همسر و فرزندانشان اشاره کرد.

این محقق ادامه داد: دشمن سعی کرد، همه موقعیت های اجتماعی حضرت و اطرافیان ایشان را نابود کند و در این راه همه نوع تلاشی انجام داده اند و از سویی، هر منافق و تازه از راه رسیده که نه علم و توان مدیریتی و سیاسی دارد، او را در جایگاه سیاسی و اجتماعی و در مقابل حضرت قرار می دادند.

قدم هفتم: غلو کردن جایگاه و منزلت حضرت علی از سوی صوفیان

این پژوهشگر اظهار داشت: نوع دیگر از دشمنی، از سوی افرادی مانند صوفیها و... است که اقدام به ایجاد باور غلط و ترویج در مورد حضرت علی(ع) در بین مردم کردند. بسیاری از مسلمانان به عشق حضرت زنده هستند و به این عشق افتخار می کنند، ولی وقتی بررسی می کنیم می بینیم که در این نوع از عشقها، چیزی نیست و این عشقها همان چیزهایی است که از سوی صوفیها و ... درست شده و به ذهن جامعه داده شده است. اینها با این نوع باورهای غلط نسبت به جایگاه و منزلت حضرت علی(ع)، مردم را فریب دادند و بسیاری از انسانها که به حضرت علاقه داشتند را گرفتار جهالت کردند.

رسالت شیعه؛ معرفی حقیقی جایگاه حضرت علی به عشاق

وی بیان داشت:  امروز یکی از رسالت های ما شیعیان است که شخصیت حقیقی حضرت علی(ع) در جامعه بیش از گذشته شناخته شود و فرهنگ و آثار و مکتب آن بزرگوار به خوبی ترویج داده و تبیین شود و از همه مهمتر هر اثری که به نام و متعلق ایشان است، به حضرت علی(ع) برگردد. در این رابطه می توان از حوزه های علمیه، پیروان حضرت، کرامت شیعه و حفظ شیعه نام برد. احیای این موارد، احیای شخصیت و مقام حضرت علی(ع) است.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha