شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سبک زندگی اسلامی

حوزه/ غیر از الگوی اسلام و دین و سیره اهل بیت(ع)، سایر الگوها شکست خورده و نخ نما است.

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سبک زندگی اسلامی، گفت: یکی از شیوه های بهره‌بری در سبک زندگی اسلامی، تحقیق و تفحص در تمدن و فرهنگ اسلامی است.

نائب رئیس مجمع طلاب و فضلای حوزه افزود: چشمه جوشش همه خوبی ها و مفاهیم ارزشی که می تواند زیر مطالعه فرهنگ اسلامی قرار گیرد، همان حیات پیامبر اسلام(ص) است. پیامبر(ص) همواره حقوق همسایه  و مردم را رعایت می کردند و مواظب رفتار و اعمال خود حتی در برخورد با مردم بودند.

وی ادامه داد: حضرت محمد(ص)،برای  اهل خانه و خانواده ارزش قائل می شدند و پایبند به حقوق آنها بودند، مسئله رابطه ایشان با مردم در مدینه و با احزاب و گروه ها و  سایر مکاتب، همه حکایت از روح با عظمتی دارد که در عصر حیات خود  بعد از آن بی بدیل بود.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان این که سبک زندگی از ضروریات جامعه است گفت: جامعه مبتنی بر آموزه های اسلام یک اصل اساسی در سعادت بشری است و مهمترین معیار برای سبک زندگی می تواند شناخت  این سبک در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی و حتی فرهنگی باشد.

زندگی فردی و اجتماعی مبتنی بر دین

وی بیان داشت: باید زندگی فردی و اجتماعی ما مبتنی بر رهنمودهای قرآن باشد و در این رابطه بالاترین سبک زندگی، زندگی پیامبر اسلام و بعد از ایشان اهل بیت(ع) است. این ها کسانی  هستند که خدا آنها را برای سعادت بشر برگزیده و انتخاب کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر گفت: امروز حلقه مفقوده در میان جامعه اسلامی، عدم درک ما از این سبک و آسیب های بی توجهی به این سبک است. باید و نباید ها نسبت به این سبک زندگی را مورد مطالعه قرار دهیم. همواره رهنمودهای حکیمانه اولیاء دین زندگی بشری را چون چراغ روشنگری از تاریک و ظلمات به روشنایی مبدل می کرده است.

سعادت بشر در توجه به زندگی پیامبر(ص)

نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه افزود: سعادت و رستگاری و نجات امت اسلامی، حرکت در مسیر زندگی پیامبر است. اگر می خواهیم رستگاری را همراه با امنیت روانی و اخلاقی در جامعه مشاهده کنیم، باید سبک زندگی اسلامی، این گزینش مطابق فطرت که تمدن نوین اسلامی را می توان از موالید این روش زیبا و نیکو دانست، بدست آوریم.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان این که لازم است در همه مسائل علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و... سبک زندگی اسلامی را توسعه دهیم افزود: این سبک، تکه‌های پازل انسان سالم، کامل و امت جامع است، چرا که این سبک در عین حال که به روند رو به رشد خانواده، ازدواج، نوع ساخت مسکن و معماری اشاره دارد، در عین حال به نوعی الگوی مصرف، نوع پوشیدن و خوراک و پوشش و لباس را تحت شعاع قرار می دهد.

وی با بیان این که لازم است سبک زندگی اسلامی را از مسئله فردی و رفتار شخصی به محل کار، دانشگاه و بازار و مدرسه و محل اجتماع سوق دهیم عنوان داشت: رفتار ما با خانواده و همسایه و همکاران باید همواره تحت شعاع نور سیره معصومین قرار گیرد و همیشه این نوع از رفتار و سبک ها را آسیب شناسی کنیم تا از هر لحاظ جامعه و زندگی فردی و اجتماعی سالمی داشته باشیم.

ضرورت الگو قرار دادن سبک زندگی اسلامی برای سعادت

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر گفت: اگر می خواهیم سعادتمند، با نشاط و از هر لحاظ سالم زندگی کنیم، لازم است سبک زندگی اسلامی را به عنوان الگو بپذیریم. این مسئله را در همه مسائل نوع مصرف، الگوی تولید، سبک ازدواج و شناخت وظائف توسعه دهیم. این خود برکاتی به همراه خواهد داشت که از جمله دوری از فساد و بی بندوباری و... است.

آثار سبک زندگی اسلامی

نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه، افزود: سبک زندگی اسلامی به ما دفاع از عقاید دینی و مبانی الهی را آموزش می دهد و در عین حال این نوع از سبک، تصویرگر زندگی و تصدیق او با مطالبات قرآن است.

این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: اگر امروز لیبرالیسم و کاپیتالیسم هر دو به عنوان الگوی شکست خورده حتی در میان پیروان خودشان زبانزد شده اند و از هم گسستگی کمونیست را در عصر خودمان شاهد بودیم به دلیل این مسئله و حقیقتی است که غیر از الگوی اسلام و دین و سیره اهل بیت(ع)، سایر الگوها شکست خورده و نخ نما است.

توجه به سبک زندگی فرزندان

وی بیان داشت: باید تلاش کنیم قبل از تولد فرزند و بعد از آن، برای تربیت آنها برنامه ریزی کنیم و کاری کنیم زندگی غربی را کنار زده و زندگی اسلامی که همراه با تأمین دنیا و آخرت است را توسعه دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر گفت: امروز محور مقاومت که همراه با جهاد و مقاومت، کوشش و تلاش، فرهنگ سازی دینی و منطبق بر فرهنگ سازی دینی حرکت می کند، محافل علمی دنیا را به تعجب واداشته که چطور ایران اسلامی بدون خون ریزی و کشور گشایی صدور انقلاب را با موفقیت پشت سر بگذارد.

زندگی اسلامی در تقابل با زندگی غرب

نائب رئیس مجمع طلاب و فضلای حوزه افزود: زندگی اسلامی قصه دامنه دار برای مسلمانی است چرا که این قصه همواره تحت شبیخون دشمنان بوده و امید است مرزبانان عقیدتی دین بتوانند و کوشش کنند این نوع از سبک زندگی که مطابق با دین، قرآن و اهل بیت(ع) و برای همگان حجت است، به درستی ترویج دهند و مردم و جوانان را بیشتر با آن آشنا کنند.

این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: انسانهای که تحت شعاع آموزه ای زندگی اسلامی قرار می گیرند، همه تلاششان رعایت حدود دستورات دینی و الهی است. در قصه کرونا وقتی گفته شد  کسی که مبتلا به کرونا است حرام است خود را در جامعه نشان دهد و ارتباط با افراد جامعه داشته باشد، در عمل متدینین به این دستور عمل کردند چون بر اساس دستورات دینی خود را ضامن دانستند.

وی بیان داشت: اگر درهای حرم های مطهر، مساجد و امامزاده ها بسته شد، این همان بحث حق الناس و جزو دستورات دینی است، چرا که دین برای سلامت همه، ارزش قائل است و سلامت فرد را ضامن سلامت همه افراد جامعه می داند.

نائب رئیس مجمع طلاب و فضلای حوزه افزود: پس سبک زندگی به ما درس بندگی و اطاعت محض و تبعیت از فرمان الهی را هم اشاره می کند.

راهکارهای تقویت سبک زندگی اسلامی

این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: مهمترین راهکار تقویت سبک زندگی، توجه به آموزه های اسلامی دینی، فعال کردن مدارس و دانشگاها در بحث دین داری،  اطلاع رسانی و معرفت افزایی به خانواده ها در فضای مجازی و رسانه ملی در بحث توجه به سبک زندگی دینی، تولید فیلم ها و سریال با مضامین ترویج سبک زندگی اسلامی و استفاده از روایات برای مستند سازی و... است.

وی بیان داشت: از دیگر موارد، حضور خطبا و ترویج مباحث دینداری از سوی علما و مبلغین است.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha