پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

حوزه/ رئیس دستگاه قضا گفت: کشورهای غربی و اروپایی که مدعی اشاعه حقوق بشر هستند، اکنون حتی اجازه نمی‌دهند معترضان نفس بکشند و این در حالی است که توسعه یافتگی باید در تمامی شاخص‌های اجتماعی وجود داشته باشد و تنها تکنولوژی شاخصه مناسبی برای توسعه نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، ظهر امروز در دیدار با سران عشایر و اقشار مردم فارس با اشاره به اینکه تمامی شاخص‌های توسعه یافتگی در ایران وجود دارد، اظهار داشت: کشورهای غربی و اروپایی که مدعی اشاعه حقوق بشر هستند، اکنون حتی اجازه نمی‌دهند معترضان نفس بکشند و این در حالی است که توسعه یافتگی باید در تمامی شاخص‌های اجتماعی وجود داشته باشد و تنها تکنولوژی شاخصه مناسبی برای توسعه نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه تمام نیازهای توسعه در داخل مرزهای ایران وجود دارد و با تکیه بر این ظرفیت‌ها می‌توان به توسعه یافتگی در تمامی شاخص‌ها رسید، اضافه کرد: مقام معظم رهبری فرموده اند که آینده ایران روشن است؛ اکنون به گواه کشورهای منطقه ایران در منطقه از تمامی کشورهای حاضر در قاره برتر است.

عالی ترین مقام قضائی کشور عشایر را سرمایه‌های ارزشمند و بی بدیل نظام دانست و عنوان کرد: امام (ره) در تفسیر ویژگی‌های عشایر صبر، مؤثر بودن، حافظ انقلاب و پشتوانه نظام بودن اشاره کرده است.

وی، ویژگی های عشایر را برشمرد و خاطرنشان کرد: عشایر از با اصالت ترین اقوام هستند که با رشادت‌ از ارزش‌ها و معیارهای انقلاب دفاع کرده‌اند و این علم همواره در جامعه اسلامی ایران برافراشته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه تمامی افراد جامعه عشایری مولد و بخش اصلی اقتصاد ایران را عشایر تشکیل می‌دهند، تأکید کرد: عشایر با فعالیت‌های اقتصادی خود توانسته‌اند نقش ویژه ای در اقتصاد داشته باشند و این در حالی است که عشایر در مقاومت و صبر نقش ویژه ای داشته‌اند و اکنون نیز در جهش تولید نیز عشایر در جامعه می‌تواند نقش ویژه ای داشته باشند و باید قانون‌اساسی از این افراد حمایت شود.

وی به نقش توسعه بیمه عشایری اشاره کرد و افزود: بیمه عشایری باید به گونه‌ای گسترش یابد که تمامی مؤلفه‌های زندگی بشری عشایر مورد توجه باشد و حمایت‌ها نباید تنها در یک بخش خاص مختصر گردد.

رئیس قوه قضائیه توسعه نهادهای داوری عشایری یکی از موضوعات مورد اهتمام دادگستری و قوه قضائیه دانست و مطرح کرد: در این راستا در تلاش هستیم تا تمامی موضوعاتی که در نهاد عشایری ایجاد می‌گردد در درون خانواده عشایری برطرف گردد.

وی با یادآوری اینکه در کنار استفاده مراتع طبیعی و ضمن حفظ منابع طبیعی باید از هرگونه تعرض به منابع خدادادی جلوگیری شود، ابراز کرد: البته در کنار مردم دستگاه‌های مختلف اجرایی و دادگستری نیز باید در راستای کوتاه کردن دست متصرفان از مراتع طبیعی اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس قوه قضائیه در خصوص چالش‌های جامعه عشایری نیز متذکر شد: احداث مدارس شبانه روزی ویژه فرزندان عشایر و روستاهای محروم، آب رسانی به روستاها و عشایر، بیمه عشایری و حفظ منابع از جمله چالش‌های استان است که باید دستگاه‌های مربوطه نسبت به رسیدگی به این چالش‌ها اقدام کنند.

وی به آتش سوری های اخیر در مراتع فارس اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به آتش سوزی‌هایی که در استان فارس رخ داده است، باید با افرادی که به صورت تعمدی نسبت به آتش زدن منابع طبیعی اقدام می‌کنند برخوردهای لازم صورت بگیرد، همچنین پرونده‌هایی که مربوط به آتش سوزی است نسبت به رسیدگی به آنان تسریع شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha