جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رضا رمضانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با تأکید بر این که احیای عاشورا با احیای عقلانیت، حکمت، ایثار، وفاداری و کل فضائل انسانی در ارتباط است، گفت: به همین جهت امام صادق(ع) از هر ابزاری برای احیای قیام عاشورا استفاده کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی در همایش بین المللی مجازی «نهضت حسینی در مکتب امام صادق» که عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع اظهار داشت: ان‌شاءالله همه بتوانیم از آموزه های ایشان در بخش های مختلف بهره مند شویم و از پیروان واقعی و شیعیان حقیقی ایشان باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به چرایی احیای نهضت عاشورا در مکتب امام صادق(ع) گفت: نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که این عاشورا باید احیا شده و زنده بماند؛ نقش حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س) در معرفی عاشورا برجسته است ولی چیزی که مهم است آن است که امام صادق(ع) نقش ویژه ای در احیای این نهضت داشتند.

وی افزود: آن چه که از امام صادق(ع) برای ما نقل شده است، حدود هزار روایت در مورد امام حسین(ع) است یعنی یک گنجینه عظیمی است که می‌ توانیم آن ها را در پنجاه دسته تقسیم کنیم که همه این ها گویای این مطلب است که باید این مکتب احیا شود و زنده بماند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در ادامه با بیان این که امام صادق(ع) اهمیت ویژه ای برای جدشان قائل بودند، عنوان کرد: این که امام حسین(ع) باید در یاد باشد، تربتش شفا است، این که باید برای امام حسین(ع) گریه کرد و بیان خیلی از قصه های مربوط به عاشورا از جمله زهیر بن قین و حضرت قاسم و حضرت حرّ بن یزید ریاحی نشان بر همین مدعا است.

وی با اشاره به این که 14 زیارت مطلقه امام حسین(ع) از امام صادق(ع) نقل شده است، عنوان کرد: تا جایی که می‌ فرمودند اگر مردم ثواب زیارت امام حسین(ع) را بدانند شاید دیگر حج نروند و همیشه به زیارت امام حسین(ع) بروند؛ همه این ها حکایت می‌ کند که این نام و نهضت و این اهداف باید زنده بماند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیان داشت: شما اگر گذری بر روایات داشته باشید متوجه می‌ شوید که امام صادق(ع) در احیای نهضت عاشورا، احیای نام حسین بن علی(ع) و تربت و زیارت امام حسین(ع) و کربلا چه جایگاهی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امام صادق(ع) در جایی کربلا را با بیت المقدس مقایسه می‌ کند و در جای دیگری کربلا را مطاف فرشتگان و محل زیارت همه انبیاء الهی معرفی کرده اند؛ ایشان در روایتی می‌ فرمایند: راه بهشت از کربلا است و سفارش می‌ کردند که همیشه به زیارت جد ما حسین بن علی(ع) مشرف شوید.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان این که در کلام امام صادق(ع) ترک زیارت امام حسین(ع) ظلم به ایشان است، گفت: سفر به کربلا در کلام امام صادق(ع) سفر نور معرفی شده است و بیان کرده اند: هرکس می‌ خواهد در کنار پنج تن آل عبا باشد زیارت امام حسین(ع) را ترک نکند و آن را کعبه کمال و موجب افزایش رزق و روزی و توفیق شهادت دانسته اند.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: در تعبیرات امام صادق(ع) است که باید نهضت و مکتب عاشورا زنده بماند و امام صادق(ع) برای این منظور از هر ابزاری که می‌ توانستند استفاده می‌ کردند، همچنانکه در جایی فرمودند: هرکس خدا خیر او را بخواهد محبت امام حسین(ع) را در قلب او قرار می‌ دهد و هرکس که شرخواه او باشد، دشمنی امام حسین(ع) را در دل او می‌ نهد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) یادآور شد: ایشان در خصوص تربت و تربیت و این که انسان وقتی به زیارت مشرف می‌ شود، به نورانیت می‌ رسد و در حقیقت همه این ها حکایت می‌ کند که باید این مکتب احیا شود؛ وقتی روز عاشورا می‌ رسید حالت غم به امام صادق(ع) درست می‌ داد، حضرت مجلس روضه می‌ گرفت و از شعرا می‌ خواستند که برای جدشان شعر بگویند.

وی با تأکید بر این که احیای عاشورا با احیای عقلانیت، حکمت، ایثار، وفاداری و کل فضائل انسانی در ارتباط است، گفت: وقتی عاشورا زنده بماند، انسان به معنای واقعی پیرو قرآن و عترت می‌ شود و با ظلم و زر و زور و تزویر و با اسلام های ابزاری و اشرافی و تبعیض مقابله می‌ کند به همین جهت عاشورا می‌ تواند زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha