جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام صادق(ع)

حوزه/ استاد و کارشناس اموردینی گفت: امام جعفرصادق علیه السلام با نهضت علمی و فقهی خویش علوم آل محمد صلی الله علیه وآله وسلم را برای شیعیان واضح و تبیین کردند و اکنون این علوم اسلامی و انسانی مورد استفاده دانشمندان و متفکران جهان قرار گرفته است.

رقیه درویش در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز شهادت جانسوز پیشوای ششم شیعیان اظهار داشت: امام جعفر صادق علیه السلام در دوره ای از زندگیشان که دارای آزادی عمل بودندبا برگزاری جلسه های علمی و مناظره ای به تبیین علوم مختلف پرداختند که فقه ایشان را فقه جعفری می نامند.

وی افزود:  امام جعفرصادق علیه السلام با نهضت علمی و فقهی خویش علوم آل محمد صلی الله علیه وآله وسلم را برای شیعیان واضح و تبیین کردند و اکنون این علوم اسلامی و انسانی مورد استفاده دانشمندان و متفکران جهان قرار گرفته است.امام شاگردانی را در جهت مسائل فقهی، کلامی و علمی تربیت کردند که هنوز هم شاگردان جهان اسلام و بشریت در علوم جدید مانند فلسفه و طب از این علوم بهره می برند.
استاد جامعه الزهرا(س) خاطر نشان کرد: همچنین  امام با تاسیس سازمان وکالت و اعزام نمایندگان تربیت یافته شان، مشکلات شیعیان را بر طرف می کردند که این سازمان در امامان بعد هم توسعه پیدا کرد و در دوره غیبت صغری به اوج خود رسید.

وی با اشاره به اینکه امام جعفر صادق علیه السلام از نظر سیاسی مظلوم واقع شدند گفت: بعضی ها که می خواستند از امام جلوتر حرکت کند از این رو اعتراض میکردند که چرا حضرت  در مقابل طاغوت سکوت را اختیار  کردند درحالی که ایشان با اصل طاغوت ستیزی موافق بودند ولی تقیه پیشه می کردند.

درویشی ادامه داد:البته در راس تمام برنامه های پیامبران و ائمه معصومین طاغوت ستیزی بوده است و امام شاگردان و اطرافیان را از همنشینی با پادشاهان وحاکمان جور برحذر می داشتند چراکه از نظر اهل بیت (ع) سیاست عین دیانت است در همین راستا با تدابیر در امور جامعه نسبت به مسائل سیاسی بی تفاوت نبودند.

وی ابراز داشت:  حضرت در سیره و عمل همانگونه که در قرآن تاکید شده است سیاستمدار بودند و در بسیاری از مواقع نارضایتی خودنسبت به حکومت را بر اساس مقتضیات زمان باقالبهای مختلف عنوان می کردند. 

وی اضافه کرد: بسیاری از این دانشمندان مجذوب امام صادق(ع) و مسائل فقهی و کلامی دین اسلام می شدند و در مناظره ها تسلیم اندیشه های دین اسلام می شدند.

درویشی با تاکید بر اینکه نگاه ما به اهل بیت(ع) متاسفانه محدود است گفت: توجه ما تنها به یکسری از گزاره های اخلاقی حضرات خلاصه می شود این در حالی است که بخش های مختلف زندگی امامان معصوم به ویژه  امام صادق علیه السلام بسیار ستودنی و جای تامل دارد.

وی بیان داشت: تصویری که از ائمه در ذهن شیعیان قرار گرفته ناقص و تک بعدی است؛وحال آنکه ائمه از جانب خداوند خلفای به حق هستند و در عصر خود شان مردم را با رفتارهاووظایف شرعی و اخلاقی سیاسی واجتماعی آشنا می کردند که شناخت ما ازائمه معصومین تنها گوشه های کوچکی ازعظمت وجودی آنانست.

استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه عصر امام جعفر صادق(ع) یکی از پرتنش ترین و هیاهوترین عصر شیعه بود گفت: وجود مکاتب و فرقه های مختلف،مثل آراوعقایداهل کتاب تفکرات فلسفی دانشمندان یونان که شبهات واشکالات گوناگونی راپدیدآورده بودن حتی فرقه هایی مثل معتزله، جبریه، مرجئه وغلات به مناظره می پرداختن وتنش های سیاسی حکام بنی امیه وبنی عباسی و رویش مدعیان دروغین مهدویت و مظلومیت شیعه از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: بررسی علل و عوامل شکل گیری این جریان ها درس بزرگی است که شیعیان در عصر حاضر می توانند به آن بپردازند و مقدمات ظهور را برای حکومت عدل مهدوی(عج) آماده کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات در دوره زندگانی این امام معصوم(ع) جریان مدعیان دروغین مهدویت بود گفت: این امر بزرگترین فتنه ای بود که زمان امام صادق(ع) را تهدید می کرد.

به گفته وی، بنی عباس نیزاین ادعای دروغین را داشتند ومتاسفانه اکنون  نیز شاهد چنین ادعاهایی ازطرف افراد معلوم الحال هستیم.

وی با اشاره به اینکه پیشوای ششم شیعیان در ۳۴ سال امامت خویش با ۵ تن از خلفای زمانه خویش مواجه بودند گفت: دوره زندگانی امام در دو دوره آزادی عمل و اختناق خلاصه می شود که علیه امام و شیعیان صورت گرفت.

درویشی گفت: ولی امام در بدترین شرایط تقیه هم شیعیان را متوجه وظایفشان می کردند و هم طوری برخورد داشتند که تنش ایجاد نشود از این رو توانستند جان شیعیان زیادی را نجات دهند و حق را در قالب تقیه مطرح می کردند.

وی اضافه کرد: مسلمانان دراین برهه اززمان نه تنها سیادت وشیعه بودن  بلکه بخاطر تقیه حتی مسلمان بودن خویش را نیز مخفی می کردند لذا  حضرت ناچار بودند برای حفظ جان شیعیان، کلامشان راطوری مطرح نمایند که در ظاهر به زعم دشمنان خوش می آمد ولی در همین زمان حضرت دوستان و نزدیکان را آگاهی می بخشیدن تا فرهنگ شیعه را ترویج نمایند.

استاد جامعه الزهرا(س) به بعد اخلاقی امام صادق(ع) پرداخت و گفت: دین و اخلاق دو حقیقتی است که در اسلام و سایر ادیان از یکدیگر جدایی ندارند و در بسیاری مواقع اسلام منطق خود را در مسائل اخلاقی مطرح و گسترش می دهد.

وی، عفو گذشت، تلاش و کار در روزهای گرم تابستان، صبر و شکیبایی دررفتار، ودربعد عبادی و خشیت الهی را از مهمترین ویژگی های اخلاقی این امام معصوم عنوان کرد و گفت: ایشان از بزرگترین زاهدان زمان خود بود و بر اساس مستندات تاریخی در سه حالت روزه، نماز و ذکر بودند .

وی تاکیدبر الگوگیری از سیره این امام گفت: نکته ای که درسیره حضرت قابل توجه هست صبر و توسعه فرهنگ عاشورایی است که برای همه جهانیان الگو می باشد.

وی خاطر نشان کرد: حضرت درناملایمات زندگی که ازطرف منصور دوانیقی برحضرت روا می‌داشتند یاد می‌کردند از جد غریبشان امام حسین علیه السلام و حتی وقتی شبانه خانه حضرت رابه آتش کشیدن وحضرت زن وبچه ها را از آتش دور می‌کردند مکرر نام امام حسین علیه السلام رابرزبان جاری می‌کردند راوی می گوید گفتم آقاجان خانه شما را به آتش کشیدن وزن وبچه های شمادرمعرض‌ آتش هستند شما از امام حسین یاد می‌کنید حضرت می فرمایند اینجا من هستم زن وبچه هاراازآتش دورکنم ولی امان ازمظلومی جدغریبم حسین که کسی نبود آتش دامن زن وبچه های حضرت راخاموش کند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha