پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بقاع متبرکه

حوزه/ مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به نقش‌آفرینی سازمان اوقاف در گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: بُعد اجتماعی امامزادگان و بقاع متبرکه در ایام شیوع کرونا پررنگ‌تر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، رضا معممی‌مقدم، مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه درباره خدمت‌رسانی امامزادگان و بقاع‌ متبرکه در ایام شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: تغییر کارکرد اماکن مذهبی و بقاع متبرکه مدیون رهنمودهای ریاست سازمان است. بقاع متبرکه در ایامی که زائران فرصت تشرف به این اماکن مقدس را نداشتند، بقاع تعطیل نبودند چرا که یکی از کارکردهای بقاع متبرکه کارکرد مذهبی و عبادی رایج است و بقاع در این ایام نشان دادند که همیشه در حال خدمت‌رسانی هستند.

وی با اشاره به اینکه ارزش بُعد اجتماعی بقاع‌متبرکه کمتر از بُعد مذهبی آن نیست، تاکید کرد: بُعد اجتماعی امامزادگان و بقاع متبرکه در ایام شیوع کرونا پررنگ‌تر شد.

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: در ۲۱۷ امامزاده و بقعه متبرکه کارگاه تولید ماسک و لباس گان راه‌اندازی شد که بیش از ۱۱ میلیون ماسک و بیش از ۲۱ هزار دست لباس گان در این کارگاه‌ها تولید شد؛ در این کارگاه‌ها ۹۰۳ چرخ خیاطی فعال بودند.

معممی‌مقدم با اشاره به توزیع بیش از ۸۴۰ هزار پرس غذای گرم برای مجاورین کم برخودار بقاع و ۸۳۰ هزار میان وعده در نقاهتگاه‌ها و بیمارستان‌ها و ۴ میلیون لیتر محلول ضد عفونی، افزود: ۳۷۳ گروه جهادی که در آن‌ها مُبلغین و خدام امامزادگان فعالیت می‌کردند، وظیفه ضدعفونی کردن محیط‌های پیرامونی امامزادگان و تغسیل و تدفین را داشتند.

وی با تاکید بر شناخت ظرفیت سازمان اوقاف برای رفع آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: بقاع متبرکه، هیئت امنای امامزادگان،متولیان موقوفات، مُبلغین و خدام ثابت و افتخاری از ظرفیت‌هایی هستند که اگر در حوزه فعالیت خود، فرصت‌ها و دغدغه‌های اجتماعی را بشناسند و برای برون‌رفت از آسیب‌های اجتماعی طرح و برنامه داشته باشند؛ آن موقع ما یکی از تکالیف جدی خودمان یعنی «تحقق عدالت اجتماعی» که مبتنی بر گام دوم انقلاب اسلامی است را انجام داده‌ایم.

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف با اشاره به موضوع تعظیم شعائر الهی و برگزاری مراسم مذهبی براساس محکمات دینی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: از این تکه‌ها، پازلی بدست می‌آید که نقش سازمان اوقاف در گام دوم انقلاب اسلامی نمایان می‌شود.

معممی‌مقدم با بیان اینکه اداره کل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف هر ساله هشت طرح‌های ویژه اجتماعی را اجرا می‌کند، تاکید کرد: فعالیت اصلی این اداره کل، هدایت و نظارت بر اجرای امینانه نیات واقفان و تعامل با گروه‌های مردمی است.

وی در تشریح اجرای طرح‌های اداره کل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف در سال ۹۸، تصریح کرد: «مهر تحصیلی» یکی از این طرح‌ها است؛ ۷۳ هزار نفر در زمینه بهداشت و دارو و درمان در سال ۹۸ از این طرح با هزینه‌ای معادل با ۶ میلیارد تومان بهره‌مند شدند؛ همچنین در طرح «آستان مهربانی» بیش از ۷۰ هزار سبد غذایی در آستانه نوروز ۹۹ بین بهره‌مندان توزیع شد.

 مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف با اشاره به اینکه طرح «شمیم حسینی» که در بحث مساعدت به هیئات مذهبی در آستانه ماه محرم در سال ۹۸ اجرا شد، افزود: بیش از ۱۵ هزار مسجد، حسینیه و هیئت مذهبی از محل نیات مرتبط با عزاداری امام حسین (ع) در این طرح بهره‌مند شدند.

معممی‌مقدم با اشاره به اینکه طرح تبرکات مناسبتی از جمله تبرکات فاطمی در سال ۹۸ اجرا شد و قرار است در سال جاری طرح‌های تبرکات علوی، محمدی، رضوی و ... اجرا خواهد شد، گفت:‌ در طرح مهر تحصیلی بسته کامل لوازم‌التحریر شامل کیف و نوشت‌افزار برای سطوح مختلف تحصیلی تهیه شد و ۳۰ هزار بسته در استان‌های مختلف بین بهره‌مندان توزیع شد؛ در این طرح از کالاهای ایرانی استفاده شد.

وی با اشاره به طرح «زائران رضوی و حسینی»، یادآور شد: سال گذشته ۷۲۳ زائر در دو نوبت به مشهد مقدس و ۴۰۰ زائر نیز به عتبات عالیات اعزام شدند.

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف جامعه دیندار را جامعه‌ای مسئولیت‌پذیر و مهربان دانست و در پایان خاطرنشان کرد: طرح «ضیافت همدلی» را برای نخستین بار در سال ۹۹ اجرا کردیم؛ هدف‌گذاری اولیه در این طرح توزیع ۱۱۰ هزار سبد غذایی بود که تا پایان ماه مبارک رمضان به بیش از ۲۵۵ هزار سبد غذایی رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha