سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
وحیده گرجی

حوزه/ بانوی شاعر آیینی و پژوهشگر این عرصه بر لزوم تبیین و معرفی جایگاه والای دختر در آموزه های دینی در قالب شعر و داستان تأکید کرد.

وحیده گرجی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک فرارسیدن سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) که به همین مناسبت روز دختر نام گذاری شده است، اظهار داشت: متاسفانه ما در زمینه تبیین جایگاه واقعی دختران در آموزه های اسلامی و کلام قرآن و اهل بیت(ع) و معرفی آن ها به جامعه به خصوص دختران، ضعف و کم کاری داشته ایم و حال آن که از طریق بستر هنر و ادبیات از جمله شعر و داستان به خوبی می توان در این زمینه ها به فعالیت مؤثر فرهنگی و رسانه ای دست زد.

وی افزود: بعد از حضرت زهرا(س) و حضرت زینب کبری(س)، والاترین الگوی دختران و زنان جامعه ما حضرت معصومه(س) هستند که ما حتی در عرصه شعر آیینی نیز آن طور که در شأن بانوی کرامت باشد، کار نکرده ایم و انصافاً جا دارد که شاعران آیینی در این زمینه فعالیت بیشتر و چشم گیرتری داشته باشند.

وی تأکید کرد: کرامات و فضائل حضرت معصومه(س) فراتر از حد تصور ما و بسیار بیشتر از آن چیزی است که خوانده ایم و یا شاعران به قلم شعری درآورده اند و حال آن که اگر در رابطه با شخصیت ایشان به درستی در عرصه شعر و داستان کار کنیم، خواهیم توانست بهترین الگوها را به دختران جامعه مان به این طریق معرفی نماییم.

این بانوی شاعر همچنین گفت: به ویژه می توان ویژگی های رفتاری و کلام نورانی بانوان بزرگ اسلام را با لطافت ها و ظرافت های شاعرانه به نحوی سرود که بیشترین و ماندگارترین تأثیرها را بر مخاطب بر جای بگذارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در سال های گذشته برخی همایش ها و کنگره های شعری همچون شعر فاطمی یا شعر حضرت معصومه(س) و نیز حضرت خدیجه(س) برگزار شده، ابراز داشت: هر چند این اقدامات فی نفسه ارزشمند است اما در یک نگاه آسیب شناسانه باید گفت که به نظر می رسد بعضاً این کنگره ها و همایش های ادبی به جای پرداختن به متن، به حاشیه ها پرداخته که نتیجه آن برنامه های تکراری و کم بازده بوده است.

گرجی افزود: البته در این بین، برخی دوستان خالصانه و مخلصانه کار می کنند و واقعاً هم کارشان تأثیرگذار بوده اما با این وجود، بسیاری از کنگره های ادبی به سمت اهداف واقعی حرکت نمی کند، ضمن آن که انتظار می رود نهادهای متولی مثل ارشاد هوشمندانه در این باره کار کنند نه این که حالا یک برنامه ای اجرا شده و مدیران مربوطه به دنبال ارائه رزومه کاری خود باشند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha