پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه(ع) و روز دختر

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: یکی از مهمترین فضایل حضرت معصومه(س) عشق به ولایت، تبعیت و دلسپردگی به امام زمانشان بود که در سیره این حضرت به وضوح وجود داشت.

رقیه درویشی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، در سالروز میلاد کریمه اهل بیت(ع) اظهار داشت: بر اساس مستندات تاریخی نقل شده است که امام رضا(ع) از مرو نامه ای خطاب به حضرت معصومه سلام الله علیها نوشتندوحضرت پس از دریافت نامه، به سمت بردارشان حرکت کردند که این امر نشانگر ولایت مداری و علاقه و مجذوبیت این بانو را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین فضایل حضرت معصومه(س) عشق به ولایت، تبعیت و دلسپردگی به امام زمانشان بود که در سیره این حضرت به وضوح وجود داشت، افزود: امام رضا(ع) نیز بارها در خصوص ثواب زیارت و جایگاه حضرت معصومه(س) سخنانی رابیان کرده اند که این امر نشانگر شان این حضرت است.

استاد جامعه الزهرا(س)  به ویژگی های اخلاقی و اجتماعی حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت: ایشان که از اولاد امام معصوم حضرت موسی کاظم(ع) هستند  این انتساب ضمن اینکه افتخارآفرین بوده، مسئولیت آفرین است.

وی تاکید کرد: این بانو تربیت یافته مکتب عصمت و امامت بوده و به صورت اکتسابی به طهارت و مقام شفاعت دست یافته است چراکه شناساندن اولیای الهی بجز توسط خداوند امکان پذیر نیست.
درویشی با اشاره به زیارت نامه حضرت معصومه(س) گفت: این حضرت به شانیتی می رسند که به مقام پیامبری و اهل بیت(ع) بسیار  نزدیک است به گونه ای که در این زیارت نامه اول به پیامبران اولوالعزم، چهارده معصوم و در کنار آنها به این بانو سلام می دهیم.

وی گفت: این زیارت نامه از سوی امام معصوم حضرت ثامن الحجج(ع) صادر شده که این امر نشانگر راستا بودن این بانو با سایر پیامبران و امامان و به خاطر سلسله مراتب عصمت است.
استاد جامعه الزهرا(س) به ثواب زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) پرداخت و گفت: امامان معصوم به زیارت حرم این بانو تاکید کرده و گفته اند هر کسی به زیارت این حرم برود بهشت بر او واجب می شود.

وی اضافه کرد: قرائت زیارت و دعا در کنار یکدیگر برای زلالیت درون انسان موثر است و  به شناخت امام معصوم و درک معنویت کمک می کند.

استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: در مورد زائر حضرت معصومه(س) از امام رضا(ع) آمده است که "من زارها عارفا بحقها فله الجنة" از این رو  زیارتی ثمر دارد که شایستگی های حضرت در آن دقیق تر دیده شود.

وی با اشاره به اینکه سه تن از امامزادگان دارای زیارت نامه هستند گفت: حضرت ابوالفضل عباس(ع)، حضرت علی اکبر(ع) و حضرت معصومه(ع) دارای زیارت نامه هستند  در همین راستا زائران از غرور و تکبر پایین آمده و با توسل به این امام زادگان  به سوی خداوند پناه می برند.

استاد حوزه تاکید کرد: جویندگان حقیقیت با موشکافی می توانند با توسل به امامان معصوم از گوشه تنهایی به اوج بندگی و به راه سعادت دنیوی و اخروی برسند ضمن اینکه این اعتماد به نفس را به بشر می دهد تا با تلاش بیشتر به زندگی توجه کنیم.

وی با اشاره به شفاعت حضرت معصومه(س) گفت: حضرات معصومان به شفاعت این بانو سفارش کرده اند در همین راستا کسی که خودش گناهکار باشد نمی تواند شفاعت کننده باشد لذا مقام این بانو برگرفته از تربیت حضرت در دامن امام معصوم است.

استاد جامعه الزهرا(س) گفت: افرادی که با این بانو روبرو شدند دو دسته هستند، دسته ای که دچار ناباوری شده و نتوانستند فضایل ایشان را بپذیرند و دسته ای که دچار غرور و ستایش بیش از حد شدند.

وی بیان داشت: افرادی که شایستگی شناخت اولیای خدا را دارند نه مانع بیان فضایل اولیای خدا و نه دچار غرور شدند و حق این حضرت را به جای آوردند و لیاقت و معرفت زیارت را کسب کردند.

درویشی با اهتمام بر اینکه زیارت ابزاری برای مناجات است گفت: دعا و زیارت اهل بیت(ع) بارقه امید و فریاد روح مهجور است و با گشایش و فرج در کارها، فرد را از حزن و اندوه در امان نگه می دارد.
وی بیان داشت: دعا انسان را از گرداب ناامیدی نجات می دهد و توسل به ائمه و ارتباط به خدا را بیشتر می کند.

استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه سالروز ولادت حضرت معصومه(س) به نام روز دختر نامگذاری شده است گفت: این بانو الگوی کامل برای دختران و پسران است.

وی ادامه داد:  دختران و پسران با یکدیگر تفاوت های ظاهری و جسمی دارند ولی از لحاظ دیگر نعمات و حسنات خداوند برای تداوم نسل بشر و تشکیل واستحکام خانواده هیچ فرقی با یکدیگر ندارند هر چند در بعضی از جوامع دختران از جایگاه خوبی نسبت به پسران برخوردار نبودند.  

استاد حوزه افزود: دین اسلام جایگاه ویژه ای برای دختران قرار داد به حدی که تا آن زمان برای بشریت جا نیفتاده بود با اینکه در تمدن کنونی ما در ظاهر صحبت از تساوی حقوق زن و مرد است اما شاهد استفاده برده داری سنتی و مدرن از دختران و زنان هستیم.

وی تاکید کرد: هنوز زنان و دختران به جایگاه واقعی خود نرسیده اند به گونه ای که در چین  ۷۰ درصد نوزادانی که سقط می شوند دختر هستند و یا شاهد سواستفاده های جنسی از این قشر هستیم.

استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به نگاه قرآن به دختران گفت: در این کتاب آسمانی وجود دختر هدیه و رحمت ذکر شده است و والدین باید در برابر این لطف الهی خشنود باشند.

وی ادامه داد: در آیات الهی دختران دارای ویژگی های ذاتی از جمله حیا و عفت هستند که نباید به مرور زمان به دست فراموشی سپرده شود.

۳۱۳/۶۱

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جلال زاده IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 0
    عالی بود استاد