جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سید جلال رضوی مهر

حوزه/ نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت: جوان محوری، سالم سازی دستگاه قضایی و نیز تقواباوری باید اصول منشور فعالیت قوه قضائیه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید جلال رضوی مهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته قوه قضائیه ابراز داشت: در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران، قوه قضاییه، قوه ای مستقل و عدالت محور است که با ریاست مجتهدی مدبر، حکیم و متفقه به اذن رهبر معظم انقلاب اداره می شود.

وی افزود: به لطف الهی امروز قوه قضاییه در اوج پشتیبانی مردم فهیم و انقلابی ایران اسلامی قرار دارد، چه آن که روند فعلی دستگاه قضایی، روندی است که گام اولیه اش به سوی آن چه که باید مطلوب باشد، می رسد.

استاد حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که اولین مشق قضات و مدیریت کلان قوه قضاییه مبارزه با مفاسد اعم از مفاسد درون سازمانی قوه قضاییه و نیز مفاسد برون سازمانی است، گفت: اگر بازخوانی تفکر شهید بهشتی را مجدداً برای احیای قوه قضاییه در دستور کار اندیشمندان حقوقدان در حوزه و دانشگاه قرار دهیم، آن وقت می توانیم امیدوار شویم که این قوه، دو کفه ترازوی عدالت را به مواسات در کنار یکدیگر موازنه سازی می کند.

وی با اشاره به این که خوشبختانه تفکر ایجاد پلیس قضایی در قوه قضاییه، روند تخصصی پیگیری امور را تسهیل کرده و باعث به روز رسانی پرونده ها شده است، خاطرنشان کرد: آنچه قابل توجه است این که مردم هرگز مماشات در مواجهه با مفاسد و متخلفان را از قوه قضاییه نخواهند پذیرفت و از این حیث مهم این است که تمام شخصیت های حقیقی و حقوقی باید پاسخگوی مطالبات مردم باشند.

حجت الاسلام و المسلمین رضوی مهر گفت: از این منظر در قوه قضاییه نباید خط قرمزی وجود داشته باشد، چرا که هیچ کس در مقابل قانون مصونیت ندارد.

وی تصریح کرد: اگر قوه قضاییه، یغماگران بیت المال، کار چاق کن ها، مفسدان و نیز قضات عاری از تقوا را با شجاعت برخورد کند، قطعاً عدالت در جامعه به این وسیله موجب استحکام بنیان نظام جمهوری اسلامی می شود.

وی با بیان این که به لطف الهی امروز مدیر شجاع قوه قضاییه، محبوبیت بالایی در میان عدالت خواهان جامعه دارد، افزود: دستگاه قضایی می تواند با تقویت جریان بازرسی و نظارت، مطالبات حقوقی خود را نیز از سایر قوا و مسئولین، شخصیت های حقوقی و حقیقی به ثمر برساند.

نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ابراز داشت: کشوری که شهیدان والامقامی از حسین فهمیده تا قاسم سلیمانی را برای بقا تقدیم به پیشگاه الهی کرده، نفوذ، رابطه بازی، غفلت و جهل و تبعیض نباید در آن وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: آن چه امروز موجب تنفر مردم انقلابی از برخی چهره های سیاسی است، حزب بازی، جریان سازی، گروه محوری و فساد مالی است که اجازه نمی دهد آنان در پیشگاه مردم دارای جایگاه ویژه و مقبولی باشند.

وی با تأکید بر این که تقوا، خدامحوری، ولایتمداری و احترام به خون شهیدان از شاخصه های اصلی مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی است، گفت: قوه قضاییه، پناهگاه بی پناهان است و لذا نباید کسی که توان گرفتن وکیل ندارد محکوم شده و و کسی که با پول وکیل اجیر می کند، غیرعادلانه حاکم معرفی شود و از آن سو، فرد مظلوم محکوم باشد و لذا باید دستگاه قضایی با هسته های مشاوره در این قوه موجبات تسهیل در روند رسیدگی به پرونده های مردم را فراهم کند.

حجت الاسلام و المسلمین رضوی مهر همچنین بیان داشت: از آن سو، قضات آلوده به فساد مالی باید با انفصال از خدمت از قوه قضاییه اخراج شوند و در این بین، جوان محوری و تقواباوری و سالم سازی به عنوان اصول منشور فعالیت قوه قضاییه مورد توجه قرار گیرد.

وی در خاتمه گفت: به هر حال مسئولیت های مهم و خطیری بر دوش قوه قضاییه است که همه حوزویان و دانشگاهیان و خانواده های معظم شهدا و به طور کلی مردم ایران اسلامی، هر چند که تفاوت ماهوی بین قوه قضاییه ایران اسلامی و دادگاه های ناعادل جهان غرب را می دانند، اما با این وجود انتظار ندارند که حتی یک قاضی خاطی در منصب قضاوت حتی یک پرونده کوچک شخصی را هم بررسی کند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha