جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ حضور آیت الله تحریری در خبرگزاری حوزه

حوزه/ استاد اخلاق و تولیت مدرسه علمیه مروی گفت: حوزه علمیه امروز نگاه و توجه خود را نسبت به رسالات گذشته معطوف کند و نسبت به آن غفلت نکند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر تحریری، استاد اخلاق و تولیت مدرسه علمیه مروی تهران در حاشیه بازدید از رسانه رسمی حوزه های علمیه و نشست با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد رضا برته، مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه های علمیه ضمن تبریک ایام دهه نورانی کرامت اظهار کرد: همه امروز وظیفه داریم جایگاه حوزه را بشناسیم و بشناسانیم؛ هر کسی به اندازه خودش و تعهدی که به اسلام ناب محمدی و معارف اهل بیت(ع) دارد باید نسبت به این مهم اهتمام داشته باشد.

این استاد اخلاق افزود: حوزه های علمیه اهل بیت(ع) که به عنوان حوزه علمیه امام صادق(ع) شاخص شده است باید بدانیم که رسالتش چه بوده و چه کرده است. اینکه حوزه های علمیه در طول تاریخ و دوران گذشته چه رسالتی را برعهده داشته اند و به چه نحوی اقدام کرده اند را باید بشناسیم و بدانیم حوزه در عرصه های مختلف چه نقش آفرینی هایی داشته است. کما اینکه این سنت در هر عصر و زمانی از نسلی به نسل دیگر سپرده شده و امروز نیز بر عهده شما و امثال شماست.

حجت الاسلام والمسلمین تحریری با تأکید بر اینکه نباید از ارتباط و رابط میان حوزه امروز و گذشته غفلت کرد گفت: حوزه به معنای ساختار و نظام مند در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شکل گرفت و حوزه امروز بدون تردید متصل به آن حوزه است؛ لذا باید ارتباط را حفظ کرد چراکه حوزه علمیه امام صادق(ع) تنها یک حوزه علمیه فقهی، کلامی، تبیین معارف دیگر اسلام نبود بلکه حوزه ای زنده و پویا است و امروز نیز شاهد همین پویایی هستیم.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: همانطور که ماهیت ولایی اسلام و حاکمیت دینی و ولایی بر دوش حوزه علمیه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بود، در طول تاریخ و عصرهای مختلف این حاکمیت در چهره های مختلف زمان ظهور پیدا کرد و حضرت موسی بن جعفر(ع)، امام رضا(ع) تا امام حسن عسکری(ع) پرچمداری این حاکمیت را عهده دار بودند، کما اینکه امروز نیز برعهده صاحب و امام غایب از نظرمان است.

وی تصریح کرد: امروز باید این حاکمیت و رسالت در زمان های مختلف را خوب بشناسیم، تحلیل و تبیین کنیم و این می تواند رسالت مهم رسانه حوزه (خبرگزاری حوزه های علمیه و هفته نامه افق حوزه) باشد.

حجت الاسلام والمسلمین تحریری اضافه کرد: امروز حوزه علمیه دارای ارکان و نهادها و پژوهشگاه ها و پژوهشکده های متعددی است که بعنوان بازوان حوزه عمل می کنند و خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق حوزه به عنوان بلندگو و تریبون این مراکز و مجموعه ها به ایفای نقش می پردازد و لذا اهمیت و جایگاه رسانه حوزه بر کسی پوشیده نیست و باید دست اندرکاران رسانه حوزه نسبت به تقویت و ارتقای آن اهتمام جدی داشته باشند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: تاکنون بُعد حاکمیتی دین مخفی بوده است و حوزه نسبت به این مهم به صورت خاص ورود نکرده است و همیشه به صورت عام مورد توجه بوده لذا لازم است بر حسب رسالتی که دارد به این بُعد عام به صورت خاص و ویژه بپردازد.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه جنبه حکومتی ندارد و این را باید بدانید حکومت برخاسته از حوزه است نه اینکه حوزه حکومتی است کما اینکه حوزه از سابق همینطور بوده است و در حکومت ها دخالت می کردند و اگر دخالت نمی کردند که در تنگنا نبودند؛ حوزه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شاگردانی را تربیت کردند که حکومت های جور از آنها می ترسیدند و لذا همه فعالیت ها را مخفیانه انجام می دادند. خدا توفیق داد که امام خمینی(ره) در این حوزه رشد کردند و نتایج علمای گذشته نجف و قم را امام راحل به ثمر رساندند؛ اگر کسی بخواهد این دیدگاه ناب را نادیده بگیرد در هر لباسی که باشد قطعا وی نابیناست و منحرف در حرکت است.

این استاد اخلاق اظهار کرد: مخصوصا اگر کسی یا کسانی بخواهند در این زمان با آن تفکرات سکولاری، مسیر حوزه و مسیر انقلاب را به نوعی با توهم خودشان منحرف کنند، نابینا و در مسیر انحراف قرار گرفته لذا بر شما واجب است که حوزه را در همه ابعادش معرفی کنید و بزرگان این مکتب، آثار و برکاتشان را به همگان بشناسانید.

حجت الاسلام والمسلمین تحریری خاطرنشان کرد: مرحوم علامه طباطبایی به فرموده مقام معظم رهبری، المیزانشان بیان علمی پشتوانه حکومت دینی است؛ در مقالات ولایت و حکومت ایشان نیز همچنین آیت الله بهجت، آیت الله بهاءالدینی پشتوانه های معنوی انقلاب بودند و بحمدلله انقلاب بر حسب دید ما و ظاهر یک پشتوانه ظاهری دارد که امام راحل بود که از جهت فقاهت، عرفان نظری در رأس، سیرمعنوی در حد خودشان در رأس، اخلاق، جامعیت و دیدگاه بلند فقهی و سیاسی ایشان که منجر به بنیانگذاری حکومت دینی یک مسأله بسیار مهمی است که باید روی آن کارهای زیادی کرد.

وی گفت: ائمه در زمان های مختلف مطالب مختلفی بیان کرده اند که این مسائل باید مورد تحقیق قرار گرفته و روشنگری گردد. رسالت رسانه حوزه منحصر بفرد است که می تواند با توجه به عقبه علمی و معنوی حوزه های علمیه محتوای ارزشمندی را تولید و به زبان های مختلف و تکنیک های متفاوت منتشر کنند؛ باید آثار و برکات علمای دین در اختیار همگان قرار بگیرد.

تولیت مدرسه علمیه مروی افزود: اطلاعات مختلف جزئی از وقایع و رساندن این اطلاعات از راه خودش به کسانیکه فرصت کافی ندارند در پایگاه های خبری جستجو کنند، اطلاع رسانی خاص گردد.

وی تأکید کرد: کسانیکه در فضای مجازی فعال هستند باید از جهت اعتقادی و اخلاقی محکم باشند، به هر حال بشر هستیم و آسیب پذیریم. آن اهداف عالیه مقدس دینی برای ما اصل باشد و آن حفظ پاکی اعتقادی و اخلاقی است. وقتی دین ما پاکی را در همه عرصه ها دارد و حاملین آن نیز باید اینگونه باشند.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha