پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
جامعه

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعةالزهرا(س) تصریح کرد: ساماندهی وضعیت فرهنگی کشور نیازمند عزم و اراده جهادی مسئولان است.

دکتر زهرا تاجیک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به اهمیت فوق العاده مسایل فرهنگی در جامعه اسلامی و مطالبه رهبر معظم انقلاب از مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ساماندهی وضعیت فرهنگی کشور با توجه به اوضاع کنونی، نیازمند عزم و اراده و همت مضاعفی است که به خصوص مسئولان و دغدغه مندان این عرصه باید بیش از پیش در این رابطه به فعالیت جهادی بپردازند.

وی افزود: متاسفانه در مجالس دوره های قبلی به خصوص مجلس دهم، آن طور که باید و شاید به مقوله فرهنگ، توجهی صورت نگرفت و لذا انتظارات از مجلس یازدهم در این خصوص بالاست.

وی یادآور شد: غفلت از اصول و مؤلفه های فرهنگی که بر فرهنگ دینی و ملی ما به شدت تأثیرگذار است، باعث شده که ما امروز با مشکلات جدی زیربنایی و روبنایی در این باره مواجه باشیم. به عنوان مثال در دوره های قبلی، بعضاً شاهد حضور افرادی در کمیسیون فرهنگی مجلس بوده ایم که افکار مذهبی به آن صورت نداشتند و به خیال خود فکر می کردند که با اندیشه های روشنفکری می توانند تحولی ایجاد کنند و حال آن که مجلس شورای اسلامی بیش از هر چیز باید به مبانی دینی و انقلابی توجه کند و نه دستورالعمل هایی که از آن سوی مرزها و عمدتاً از سوی نهادهای غربی صادر می شود.

عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم همچنین گفت: ما باید بدانیم که تبعیت از فرهنگ غربی ما را به نقطه مطلوب نمی رساند، کما این که خود غربی ها امروز از حیث مسایل انسانی و کرامت انسان، دچار بحران های جدی هستند و اندیشمندان خودشان از سقوط تمدن و فرهنگ غربی در آینده ای نه چندان دور صحبت می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: در دوره جدید فعالیت مجلس انتظار می رود که نمایندگان متدین و انقلابی، دغدغه و حساسیت بیشتری نسبت به فرهنگ عمومی جامعه داشته باشند و ان شاءالله بر اساس فرمایشات و مطالبات مقام معظم رهبری مبنی بر تحول خواهی، بتوانند تحولات مطلوبی در این عرصه رقم بزنند.

وی افزود: آنچه مهم است این که ما باید به فرهنگ عمومی بر اساس آموزه های دینی توجه کنیم تا بر این مبنا بتوانیم ارزش ها و هنجارهای متناسب با تعالیم اسلامی را ترویج دهیم.

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) خاطرنشان کرد: امروز در سطح جامعه، انسان مسایلی را می بیند که قرابت چندانی با فرهنگ و تعالیم دینی ما ندارد و این ها باید اصلاح شود تا ما بتوانیم در سایه سبک زندگی اسلامی به سعادت و آرامش واقعی دست پیدا کنیم.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر، وضعیت عفاف و حجاب به شدت نگران کننده شده است، به طوری که در شهرهای مذهبی مثل قم نیز گاه حداقل پوشش های شرعی نیز رعایت نمی شود و این نگرانی را بسیاری از خانواده های مذهبی و متدین دارند که وضعیت از این که هست بدتر شود.

وی با بیان این که مهم ترین بخش جامعه اسلامی ناظر به مسایل فرهنگی است چرا که زیربنای جامعه و هویت آن همین فرهنگ است، اظهار داشت: تقویت ارزش های فرهنگی و دینی، یکی از مهم ترین وظایف مسئولان به خصوص نمایندگان مجلس است.

تاجیک در خاتمه سخنان خود گفت: ما اگر بتوانیم بر اساس اصول و معارف قرآنی، سبک زندگی دینی را ترویج دهیم، قطعاً سعادت دنیا و آخرت ما تأمین می شود، چه آن که به عنوان مثال اگر نگاه قرآنی حاکم باشد، در بحث جمعیت دیگر فرزند کمتر، نشانه زندگی بهتر نیست.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha