جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله سامت

حوزه/ مرحوم آیت الله سامت از علما و ائمه جماعات شاخص قزوین بود که نامش همواره در ذیل اعلامیه‌های علیه رژیم طاغوت دیده می‌شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در قزوین، از پیامبر گرامی اسلام روایتی وجود دارد که در آن حضرت می فرمایند: «علما را گرامی دارید که آنها وارثان پیامبرانند و هر که آنان را احترام نماید، خدا و رسولش را احترام نموده است»؛ این روایت نشان دهنده اهمیت شناخت دانشمندان، علما و اهمیت تأثیرپذیری از آنان است.  

با مرور داستان ها و نقل های تاریخی به این نتیجه می رسیم که پهنه مینودری قزوین از دیرباز سرزمین تولد و پرورش علمای بزرگ اسلام بوده است و این مهم تا به جایی پیش رفته که همواره در کنار نام قزوین پیشوند عالم خیز بودن آن هم به کار رفته است.

با نگاهی به تاریخچه این شهر مذهبی و توجه به زندگینامه شخصیت های فقهی و اسلامی نظیر علامه سید ابوالحسن رفیعی، آیت الله سید ابوتراب ابوترابی، علامه سیدموسی زرآبادی، آیت الله سید ابراهیم موسوی، آیت الله سیدابوالحسن، آیت الله میرزا ابوالقاسم بن ملا محمد تقی(شهید ثالث) و سایر علما و شخصیت های مذهبی قزوین می توان بر عالم خیز بودن این شهر کهن تصدیق کرد.  

دفتر نمایندگی  خبرگزاری حوزه در استان قزوین در سلسله گزارش مبسوط هر هفته علمای این خطه از ایران اسلامی را معرفی و زندگینامه آنها را به صورت مختصر شرح می دهد تا مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان با گذشتگان و عالمان خود بیش از پیش آشنا شوند.

در دومین قسمت از این گزارش ها، به معرفی آیت الله حاج میرزا رحیم سامت پرداخته می شود که در دوران زندگی خود خدمات زیادی را در زمینه علمی و جهادی انجام داده است.  


زندگینامه 


آیت الله میرزا رحیم بن میرزا حسن از احفاد ملا محمد رفیع الدین واعظ قزوینی  در سال ۱۳۲۱ قمری در قزوین متولد شده و در سال ۱۴۲۰ قمری دار فانی را وداع گفته است.  


مرحوم آیت الله سامت از علما و ائمه جماعات محترم قزوین بوده که پس از تولد در قزوین و پس از دوران کودکی به مدت پنج  سال در قزوین تحصیل کرده و پس از آن به قم سفر کرده است.  
 

ایشان مدت پنج سال در قم سکونت داشته و از محضر آیات و مدرسین حوزه مانند آیت الله شیخ یحیی مفیدی، آیت الله شیخ میرزا ابوالفضل زاهدی و مرحوم آیت الله میرزا محمد همدانی استفاده کرد.  
 

آیت الله سامت پس از قم به نجف مهاجرت کرد و به مدت ۱۰ سال در آنجا در از محضر بزرگانی مانند آیت الله اصفهانی، آیت الله عراقی، آیت الله نائینی، آیت الله میرزا ابوالحسن مشکینی، آیت الله حاج شیخ محمد حسین مشکینی  بهره مند شد.

این عالم برجسته قزوینی پس از حضور معنوی و استفاده از بزرگان حوزه های علمیه قم و نجف، برای خدمت به هموطنان خود در سال ۱۳۶۲ هجری شمسی به قزوین بازگشت.  

اساتید

ایشان به طور کلی در محضر اساتیدی مانند حاج شیخ یحیی مفیدی، سید موسی زرآبادی، سید مهدی درچه ای، سید محمد نجف آبادی، حاج آقا رحیم ارباب، شیخ حسن نویسی، میرزای همدانی، سید محمد حجت کوه کمری، سید ابوالحسن اصفهانی، محمد حسین نائینی، محمدحسین غروی اصفهانی، ضیاءالدین عراقی، حاج میرزا ابوالحسن مشکینی، محمد رضا آل یاسین، محمدکاظم شیرازی و ... به تحصیل پرداخت.

 آیت الله حاج میرزا رحیم سامت دارای اجازه روایتی و اجتهادی از مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی و سایر علمای دیگر بود که این مهم نشان دهنده جایگاه والای ایشان در امورات حوزوی بوده است.  


برخی از آثار


از آیت الله میرزا رحیم سامت آثار علمی متعددی برجای مانده است که برخی از مهم ترین این آثار به شرح ذیل می باشد: 

۱-  تقریریات مباحث مرحوم آیت الله اصفهانی در طهارت و بیع و حج 

۲-  تقریرات اصول مرحوم آقا ضیاء عراقی یک دوره کامل  

۳-  تقریرات مباحث فقهی نائینی در فقه و غیره 

خصوصیات اخلاقی 

زندگی شیخ عبدالرحیم سامت، ساده و طبعش بلند و اخلاقش خوش و زبانش نرم بود و در تمام راهپیمائی‌های پیش از انقلاب در صف مقدم، همراه با دیگر علمای شهر شرکت داشت و نامش همواره در ذیل اعلامیه‌های علیه رژیم دیده می‌شد.  

وفات

آیت الله سامت از ائمه جماعات معروف قزوین بود و سالیانی هم مسئولیت حوزه علمیه قزوین را بر عهده داشت و با عمری قریب یکصد سال، در روز دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۷۸ش (۸ ذیقعده الحرام ۱۴۲۰ق) بدرود حیات گفت و هم اکنون مزار ایشان در امامزاده حسین (ع) قزوین محل رفت و آمد بسیاری از علاقمندان و دوستداران می باشد.  

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha