سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام میرمرشدی

حجت الاسلام میرمرشدی گفت: در واقع مردم امریکا، این حقوق بشر را باور نکرده اند و چیزی به عنوان حقوق بشر نمی بینند و این مسئله نه فقط در آمریکا، بلکه در انگلیس با حمله مردم به مجسمه چرچیل نیز رخ داد، چرا که مردم احساس می کنند سمبل بی عدالتی و ضدیت با حقوق بشر چرچیل بوده است.

حجت الاسلام سید احمد میرمرشدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، به بهانه روز افشای حقوق بشر آمریکایی با اشاره به تناقض های حقوق بشر آمریکایی و نگاه سلطه گرانه ای که در پس این مسئله وجود دارد، اظهار کرد: بحث حقوق بشر یکی از مقولاتی است که این روزها بسیار مورد توجه واقع شده و شاخص حق و ظلم به عنوان عدالت، توجه به حقوق بشر است.

وی افزود: امروز کسانی مدعی حقوق بشر هستند که بویی از آن نبرده اند و نه تنها ضدحقوق بشر عمل می کنند، بلکه برای شکستن حقوق عامه در تمام مجامع بین المللی از ابزارهایی که در اختیار دارند استفاده می کنند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که مسئله عدالت خواهی یک محور اساسی است، گفت: آمریکا در حالی ادعای حقوق بشر دارد که یک درصدی های جامعه آمریکا در مقابل ۹۹ درصدی ها ایستاده اند و ۴۰ میلیون نفر کارتن خواب در کشور خود دارند.

حجت الاسلام میرمرشدی با تاکید بر مظاهر نژادپرستانه در آمریکا و به ویژه در پلیس این کشور، تصریح کرد: در تمام راهپیمایی های چند هفته گذشته مجسمه هایی که سمبل های برده داری در آمریکا بودند به دست مردم شکسته شد و حتی مجسمه کریستف کلمب به عنوان یکی از عوامل تولید و ترویج نژادپرستی نیز سرنگون شد.

وی اضافه کرد: در واقع مردم آمریکا، این حقوق بشر را باور نکرده اند و چیزی به عنوان حقوق بشر نمی بینند و این مسئله نه فقط در آمریکا، بلکه در انگلیس با حمله مردم به مجسمه چرچیل نیز رخ داد، چرا که مردم احساس می کنند سمبل بی عدالتی و ضدیت با حقوق بشر چرچیل بوده است.

کارشناس مسائل سیاسی به مقابله مردم با مظاهر نژادپرستی در کشورهای دیگر هم چون فرانسه و آلمان نیز اشاره کرد و افزود: از اینجا معلوم می شود در غرب مسئله حقوق بشر فهمیده نشده و این محدود به کشورهای غربی نیست، بلکه اگر بخواهیم پا را فراتر بگذاریم سال های طولانی است که آنها منطقه غرب آسیا را گرفتار آتش و خون کرده اند.

وی کودک کشی سعودی ها و رژیم صهیونیستی در یمن و فلسطین، حمله و تقابل با آزادیخواهانی همچون شیخ زکزاکی در نیجریه، کشتار بی رحمانه مسلمانان مظلوم بوسنی و هرزگوین در قلب اروپا و سکوت سازمان های حقوق بشری را در برابر این جنایات نمونه هایی از زیرپا نهادن حقوق بشر دانست و عنوان کرد: در حقیقت حقوق بشر بهانه ای برای سلطه است و ملعبه ای برای تسلط و سلطه جویی مستکبران می باشد.

حجت الاسلام میرمرشدی در ادامه به مسئله حقوق بشر از منظر اسلام و امکان جایگزینی آن با حقوق بشر دروغین آمریکا پرداخت و افزود: خوشبختانه در کتاب حقوق بشر اسلامی آیت الله جوادی آملی به تبیین این مسئله پرداخته است و در آیات و روایات نیز علاوه بر مسئله حقوق بشر، حقوق حیوانات نیز مورد احترام و توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در آیات و روایات نسبت به چهارپایی که بار می برد، اسبی که سواری می دهد و گوسفندی که خوراک انسان است، حقوق و شرایطی مشخص شده و این مسائلی است که مربوط به حیوانات است و در مورد انسان به طریق اولی مسئله حق و حقوق رعایت شده است.

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر بحث شرافت و کرامت انسانی، تصریح کرد: در دستورات اسلامی و فقه و اخلاق کریمه اسلامی هر چه می بینید مسئله حقوق بشر است و حتی جامعه عرب که برده داری آن را فراگرفته بود؛ اسلام، ظریف و آرام ریشه برده داری را از جامعه اسلامی برچید.

وی هم چنین به نظام حقوق زنان در اسلام به ویژه در زمینه ثروت و طلاق و رعایت حقوق آنان در این خصوص نیز اشاره کرد و گفت: در واقع حقوق بشر به عنوان یکی از مباحث باارزش آرمانی در اسلام مطرح است و اگر این چنین نبود هیچ گاه بر سردر سازمان ملل شعر معروف سعدی نوشته نمی شد و این نشانه آن است که فرهنگ عظیم ایرانی اسلامی در واقع مبنای حقوق بشر در سازمان ملل هم بوده است، هر چند که هیچ گاه به آن توجه نکرده اند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha