جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 آیت الله مهدوی

حوزه/ آیت الله مهدوی، ارتقاء فکر و فرهنگ جامعه را عمدتا وظیفه سازمان ها و نهادی های فرهنگی دانست و وظیفه نمایندگان مجلس در این باره را قانون گذاری و نظارت عنوان کرد و گفت: نمایندگان مجلس فکری به حال فضای مجازی کشور بکنند.

آیت الله سیدابوالحسن مهدوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، با اشاره به مسئله مطالبات فرهنگی رهبر معظم انقلاب از نمایندگان مجلس یازدهم، موضوع ارتقاء فرهنگ جامعه را مرتبط با این مطالبات دانست و اظهار کرد: مراد از مطالبات فرهنگی همان ارتقاء فرهنگ جامعه با اطلاع رسانی دلایل عقلانی است، به معنای آن که اگر فردی کار خلافی انجام می دهد این مسئله نتیجه آن است که دلیل عقلی کار خود را نمی داند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بیان دلایل عقلی به عهده دانشگاهیان و روحانیون است، چرا که این دو قشر رهبران فکری جامعه هستند و باید این دو متکفل این نکته باشند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه های صاحب نظران درباره «مطالبات فرهنگی رهبر انقلاب از مجلس یازدهم»

استاد حوزه ضمن بیان نمونه هایی از وظیفه نخبگان جامعه خاصه نمایندگان مجلس در زمینه ارتقاء فرهنگ جامعه در حوزه آسیب های اجتماعی همچون مواد مخدر و بدحجابی، به رسالت رسانه ها و سایر نهادهای فرهنگی در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: این کار همان است که می گوییم ارتقاء فکر و فرهنگ جامعه باید توسط متولیان فرهنگی چون ارشاد، حوزه های علمیه، سازمان تبلیغات و دانشگاه صورت گیرد.

اهمیت ارتقاء فکر و فرهنگ جامعه

آیت الله مهدوی، ارتقاء فکر و فرهنگ جامعه را عمدتا وظیفه سازمان ها و نهادی های فرهنگی دانست و وظیفه نمایندگان مجلس در این باره را بیشتر قانون گذاری و نظارت عنوان کرد و افزود: ارتقاء و اقناع فکری باید توسط افرادی صورت گیرد که بتوانند جوان را قانع کنند، به عنوان مثال وقتی در جامعه یک خانم می گوید حجاب اجباری است، از آن فهمیده می شود که این فرد اقناع فکری نشده است، در حالی که حجاب برای سلامتی فکر و آرامش روح و امنیت اخلاق جامعه و تقویت خانواده است.

ضرورت توجه وکلای ملت به ساماندهی فضای مجازی

وی خاطرنشان کرد: در بحث مطالبات فرهنگی رهبر معظم انقلاب از مجلس به ویژه در زمینه فضای مجازی، با توجه به این که امروزه ارتباط مردم به خصوص نوجوانان و جوانان در فضای مجازی بیشتر شده است، لازم است همان نکاتی که درباره اقناع فکری بیان شد در بحث فضای مجازی نیز متولیان فرهنگی مورد توجه و ترویج قرار دهند.

فرهنگ با شیوه پلیسی درست نمی شود

آیت الله مهدوی با تاکید بر هم افزایی همه دستگاه های فرهنگی و رسانه های مکتوب و غیرمکتوب در جهت سامان بخشی به فضای مجازی، تصریح کرد: صدا و سیما، روزنامه ها، رسانه ها، سینما و تئاتر همه باید در این زمینه به دنبال اقناع فکری باشند، چرا این کار با شیوه پلیسی آمریکا و قرار دادن زانو روی گلو درست نمی شود، چرا که ما ملتی هستیم که دلیل عقلی برای کارهای خود داریم.

وی اضافه کرد: آنها چون دلیل عقلی ندارند، با زور با مردم خود برخورد می کنند، در حالی که ما دلیل داریم و چون دلیل داریم باید با دلیل جلو برویم و زمانی که دلیل را گفتیم، ۹۹ درصد مردم می پذیرند، لذا اشتباه از ما و امثال ماست که کم گفته یا نگفته ایم.

لزوم برخورد با ناهنجاری ها

آیت الله مهدوی با اشاره به وظایف نهادهای فرهنگی در تبیین و اقناع فکری جامعه، به مسئولیت نیروی انتظامی نیز دراین باره پرداخت و افزود: این گفتن و تبیین، از نیروی انتظامی سلب مسئولیت نمی کند، چرا که در انتها وقتی در جامعه به عنوان مثال فردی سرقت می کند نمی توان گفت کار فرهنگی شود، باید جلوی سارق گرفته شود، لذا بر همین اساس نیروی انتظامی نیز باید در صحنه حضور داشته باشد و با ناهنجاری ها برخورد کند، در عین حال نیز نباید فراموش کرد که پشتوانه فکری مهم تر است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha