جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مهدی اقبالی

حوزه/ اگر مدعی هستیم حکومت ما علوی و محب حضرت علی(ع) می باشیم، باید در سراسر زندگی،جامعه و حتی شیوه حکومت داری ما پر از عدل و سخن، سیره و کار حضرت موج بزند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی اقبالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سبک زندگی اسلامی و الگو گیری از اهل بیت(ع) به ویژه شخصیت و سیره عملی حضرت علی(ع)، گفت: در مظلومیت حضرت علی(ع) همین اندازه بس حتی بین شیعیان و دوستداران و دوستان خود غریب و مظلوم مانده است و این هم به دلیل بی توجهی به سبک و روش و سیره آن بزرگوار و عمل به سیره آن حضرت در ابعاد اخلاقی، رفتاری، رسیدگی به ایتام، عدالت و... است.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم افزود: باید بدانیم نتوانسته ایم به خوبی با اهل بیت(ع) ارتباط قلبی برقرار کنیم؛ اگر ارتباط همه جانبه بود، تنها به دوستی ختم نمی شد، امروز نباید شاهد این همه مشکلات در کشور می بودیم.

وی بیان داشت: اهل بیت(ع) وسیله ارتباط مردم با خدای متعال می باشند، یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ ای اهل ایمان، از خدا بترسید و به سوی او وسیله جویید و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید. اهل بیت(ع) باید وسیله شوند تا خدا به ما نظر کنند، این همان معنای ولایت است. اگر ولایت را پذیرفته ایم، باید به آن در همه ابعاد پایبند باشیم و بدان توجه و در زندگی اجرایش کنیم.

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار داشت: حضرت علی(ع) در همین مسیر قرار دارد. ایشان ولی خدا در روی زمین است و مردم باید این ارتباط با ولی خدا را حفظ و تداوم ببخشند.

مظلومیت حضرت در میان شیعیان

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی گفت: ایشان انسان ملکوتی و فوق فکر و اندیشه بشر و قابل دست یابی نیست و به همین دلیل انسان ها قدرت و درک و فهم شخصیت ایشان را ندارند.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم افزود: اما بایدبدانیم این امام همام واقعا مظلوم مانده است. بالاترین مظلومیت نسبت به ایشان عدم شناخت از ایشان است. این مظلومیت تنها در ارتباط با زمان ایشان نیست. این سخن بدان معنا است که در زمان خود حضرت هم به ایشان به صورت های مختلف، توهین، ناسزا گفتن، شهادت همسر و فرزند، آتش زدن خانه، غصب فدک و غصب جایگاه خلافت ظلم شده است و این ظلم به بعد از شهادت به صورت های مختلف مانند مخفی بودن قبر شان تا ۱۰۰ سال، لعن و نفرین و عمل نکردن و پای بند نبودن به سیره عملی و رفتاری واخلاقی و شیوه حکومت داری آن حضرت تسری داده شده است.

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار داشت: اگر مدعی هستیم حکومت ما علوی و محب حضرت علی(ع) می باشیم باید در سراسر زندگی،جامعه و حتی شیوه حکومت داری ما پر از عدل، سخن، سیره و کار حضرت موج بزند.

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی گفت: حضرت علی(ع)در زمان حکومت به کسی ظلم نمی کرد، از بیت المال به نفع خود و خانواده و افراد بهره برداری نمی کرد و حتی اجازه چنین کاری نمی داد، وقتی استاندارش نسبت به بیت المال خیانت می کند، حضرت هشدار می دادند. مسئولین ما هم باید این گونه باشند؛ آیا الان شیوه حکومت داری و شیوه زندگی ما شیعیان و مسلمانان این گونه است.

شیوه حکومت داری حضرت علی(ع)

مدیر مدرسه علمیه علوی افزود: نامه حضرت به مالک اشتر باید در شیوه حکومت داری و مدیریت اداره شود. اگر در مسائل اقتصادی و فرهنگی مشکلات است به دلیل بی توجهی به این سیره است.

وی بیان داشت: چرا باید همه تلاش ما این باشد به نفع خود و خانواده خود قدم برداریم و مشکلات کشور به تحریم و... نسبت ندهیم. امروز قوه قضائیه همه تلاشش برگرداندن اموال بیت المالی است که از سوی مدیران و مسئولان به آن دست درازی شده است.

اجرای عدالت

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار داشت: اجرای عدالت وحق این است که انسان نسبت به بیت المال دست درازی نداشته باشد و نسبت به دیگران حقوق و عدالت را رعایت کند.

مدعیان دروغین دوستی با حضرت علی(ع)

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی گفت: زمانی می توان ادعای شیعه علی علیه السلام داشت که براساس سیره عملی حضرت رفتار و عدالت را در همه مسائل اجرا کنیم، این گونه نباشد افرادی به سادگی به بیت المال دسترسی داشته باشند و حق دیگران را چپاول کنند و دیگران نتوانند از حقوق خود از بیت المال استفاده کنند.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم افزود: حضرت با فساد و رانت خواری، بی عدالتی، دزدی و ظلم مبارزه می کرد. با نشستن و بخش نامه زدن که نمی توان کشور را اداره کرد. حضرت علی نسبت به بیت المال و فساد اداری و حکومتی حساس بود، مبارزه علمی می کرد، تنها موعظه نمی کرد.

وی بیان داشت: ایشان برای گرفتن حق حرکت کرد و نهایتا به شهادت رسید. به همین دلیل مبارزه با حق و عدالت همیشگی و دائمی است. لذا شیوه زندگی علمی ایشان را باید بدرستی بیاموزیم و عمل کنیم.

رمز ماندگاری حضرت علی(ع) در قلوب

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار داشت: اگر حضرت در قلب مردم ماندگار شد چون ساده زیست بود، اهل تجملات نبود، نه این که توان نداشت، بلکه توان داشت اما سبک زندگی ایشان ساده زیستی بود. اما امروز بعضی از مسئولین وقتی به جایگاهی و مسئولیتی رسیدند همه تلاش شان جمع آوری مال و رفتن به تجمل گرایی است.

تضاد روحیه اشرافی گرایی و تجمل گرایی با سیره علی

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی گفت: اگر روحیه اشراف گرایی و تجمل گرایی در مسئولین عادی و معمولی شود، هیچ چیزی جلودارشان نیست و نخواهد بود. اما حضرت علی نگاه شان چیز دیگری بود. این مسئله را بارها رهبر انقلاب هشدار داده بودند.

وی بیان داشت: با توجه و عمل به سیره عملی و رفتاری حضرت که ایشان حتی در بالاترین جایگاه یعنی نه خود و نه اهل‌بیتش لحظه ای به فکر جمع کردن اموال و تجمل گرایی و اشراف گرایی و دست درازی به بیت المال نبود، می توان جامعه سالم داشت.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha