پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حسن روحانی

حوزه/ رئیس جمهور گفت: آمریکا تاکنون به برجام ضربه اقتصادی زده است، اما اگر بخواهد به برجام ضربه سیاسی بزند، جمهوری اسلامی ایران تحمل نکرده و اقدام قاطع خود را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات سیاسی، حقوقی و اخلاقی خود پایبند بوده و خواهد بود، اظهارداشت: تاکنون ضربه آمریکا به برجام، اقتصادی بوده، اما اگر بخواهد به این توافق ضربه سیاسی بزند، ایران تحمل نخواهد کرد و اقدام قاطع انجام می دهد.

روحانی همچنین باتاکید بر اینکه گفتمان دولت تدبیر و امید در داخل، اعتدال و میانه روی و در جهان، تعامل سازنده بوده و هست، جلسه ویدئو کنفرانسی عصر امروز با روسای جمهوری روسیه و ترکیه را در راستای گفتمان تعامل سازنده دولت در عرصه جهانی برشمرد.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تقویت گفتمان اعتدال و میانه روی در عرصه داخلی گفت: در داخل افراط و تندروی را نمی پسندیم و می دانیم به ضرر کشور تمام خواهد شد و در همین راستا از همه دوستان درخواست می کنیم در این شرایط پیچیده و سخت، راه وحدت، تعامل و مهربانی را برگزینند.

روحانی اظهارداشت: امروز روز وحدت و انسجام است و باید در کنار یکدیگر باشیم. کاه را کوه کردن هنر نیست و در طرف خودشان، کوه را کاه کردن اخلاقی نیست. کشور با توجه به تحریم ها و کرونا مشکلات سختی دارد که همه باید در کنار هم در صدد رفع این مشکلات بر آییم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه امروز روز کار و تلاش در عین حال تحمل است، گفت: بدون تردید شنیدن حرف‌های غیرمنصفانه و ناروا برای کسانی که در صحنه کار و تلاش هستند، سخت و دشوار است و در این رابطه باید به توصیه قرآن مجید به پیامبر اسلام(ص) عمل کرد مبنی بر اینکه در برابر سخنان ناروا باید به خدا پناه ببریم.

روحانی خاطر نشان کرد: در زمینه پیگیری گفتمان تعامل سازنده با جهان دستاوردهای فراوانی داشتیم و روابط دوجانبه و سه جانبه‌ای با کشورهای منطقه و جهان برقرار کردیم که یکی از دستاوردهای مهم در این زمینه توافق برجام بود که ادامه آن می‌توانست به نفع منطقه و جهان باشد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکا از توافق برجام عصبانی بودند و این ۳ باهم پیوند خوردند و با روی کار آمدن فردی در آمریکا که از لحاظ سیاسی ضعیف بود، به این توافق لطمه زدند.

روحانی تصریح کرد: تعامل سازنده مسیری بود که توانست زمینه‌های گسترده همکاری ایران با کشورهای منطقه و جهان را فراهم سازد که در این راستا رابطه نزدیک کشورمان با روسیه و چین با گذشته متفاوت است و امروز در تمام مسایل منطقه‌ای و جهانی در کنار هم قرار داریم.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده برای مشکل مسکن و اجاره‌بها، گفت: در این رابطه اولین گام را در ستاد ملی مقابله با کرونا برداشته و چارچوبی را برای اجاره‌بها در تهران، کلان‌شهرها و شهرستان‌ها تعیین کردیم. در کنار این قدم اصلی و مهمی که آغاز شده است، واگذاری زمین با قیمت ارزان،‌ برای شهرک‌سازی و ساخت مسکن ارزان‌قیمت است.

روحانی خاطر نشان کرد: دولت در زمینه تأمین کالاهای مورد نیاز مردم نیز گام‌های مهمی برداشته است که از آن جمله می‌توان به تأمین ریال و ارز برای ساخت کالا اشاره کرد که بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در این راستا اقدامات  بسیار مهمی را انجام دادند، به گونه‌ای که در همین ایام سازمان برنامه و بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومان برای خرید گندم و کالاهای ضروری پرداخت کرده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: در بخش صنعت و معدن نیز تحرکات بسیار خوبی را شاهد هستیم، به گونه‌ای که طرح‌های بزرگ صنعتی و معدنی در همین ایام افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

روحانی با تأکید بر اینکه مردم بدانند دولت همه توان خود را برای رفع مشکلات به کار خواهد گرفت، گفت: دولت در موضوع کرونا موفقیت بسیار بزرگی در زمینه مهار، درمان در اختیار گذاشتن امکانات و تولید محصولات مورد نیاز داشته است، اما در عین حال همواره در این مسأله تأکید داریم که وجود اجتماعات خطر بزرگی برای شیوع این بیماری است و راه مقابله با این ویروس آن است که سبک زندگی خود را تا زمانی که این ویروس وجود دارد، عوض کنیم و راهی جز رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و استفاده از ماسک وجود ندارد.

رئیس جمهور همچنین با اظهار تأسف از وقوع آتش‌سوزی در یک مرکز درمانی در تهران، جان‌باختن شماری از مردم و کادر درمانی را تسلیت گفته و برای مصدومین آرزوی شفا کرد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود سرنگونی ایرباس مسافربری کشورمان در ۱۲ تیرماه ۶۷ توسط ناو هواپیمابری آمریکا را اقدامی جنایتکارانه توصیف کرد و گفت: اینگونه اقدامات جزء اخلاق آمریکا است و این مسیر را در مقابل ملت ایران تا امروز دنبال کرده است.

رئیس جمهور همچنین با گرامیداشت ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، اظهار داشت: امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع)، امام تدبیر بودند؛ این امام همام علیرغم میل باطنی خود از مدینه هجرت کردند و ولایتعهدی را قبول کردند چرا که مصالح دنیای اسلام را مدنظر داشتند و مهم این است که همواره پایان کار را ببینیم و در همه برنامه‌ریزی‌ها، مصالح اصلی امت اسلام، ملت و جامعه مد نظر باشد و پیروی از سیره آن حضرت می‌تواند راهنمای خوبی برای همه ما باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha