جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا، مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه

حوزه/ داودالموسوی گفت: از مدیران استان ها مطالبه می شود، فرصت ها و تهدیدهای استانی را کشف و آن ها را به صورت مکتوب و در قالبی که از سوی ستاد، پیشنهاد شده، تهیه و تنظیم نمایند تا در تدوین برنامه ۵ ساله از این اطلاعلات استفاده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اجلاسیه  توجیهی تدوین برنامه ۵ ساله ی حوزه های علمیّه استان ها، با موضوع مطالعات آمایش واحدهای حوزوی، در سالن اجلاس آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه، برگزار گردید. این نشست، با حضور مجریان تدوین برنامه ۵ ساله حوزه، مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیّه، مدیر برنامه و بودجه حوزه های علمیّه و نیز با حضور مدیران حوزه های علمیّه استان ها از طریق ویدئو کنفرانس برقرار شد.

در بخش اول اجلاسیه، نمونه ای از اطلاعات مورد نیاز این طرح که با همکاری حوزه علمیّه استان خوزستان تنظیم شده بود، به مدیران حوزه های سایر استان های کشور معرّفی، و توضیحاتی حول آن، از سوی مجری طرح ۵ ساله حوزه های علمیه استان ها، ارائه شد.

داودالموسوی، مجری طرح تدوین برنامه ۵ ساله حوزه های استان ها، گفت: در این طرح به اطلاعات جامعی در مورد وضعیت حوزه های علمیّه استان ها، وضعیت طلاب آن ها، هم از جهت تعداد و از جهت سطح علمی نیاز است. علاوه بر این می بایست حوزه های علمیه استان ها، اطلاعات مربوط به استان ها را به طور کامل و دقیق به ما ارائه دهند تا از این طریق برنامه ۵ ساله حوزه های علمیّه به طور دقیق و کارآمد تدوین شود.

وی گفت: به عنوان نمونه، در مورد استان خوزستان اطلاعاتی که به دست ما رسیده است شامل فرصت ها و تهدیدهای پیش روی طلاب و حوزه این استان می باشد. یکی از فرصت های این استان، همسایگی با چهار کشور مختلف است و حوزه علمیه این استان می تواند از این فرصت به خوبی استفاده ببرد. همچنین یکی از تهدیدهای این استان که به واقع هم می تواند نگران کننده باشد، عدم وجود مسجد در بیش از ۷۰ درصد از روستاهای آن  است و این در حالی است که استان خوزستان، بالغ بر ۴۱۹۷ طلبه و روحانی دارد.

داودالموسوی بیان داشت: تعاریف و چهارچوب های مربوط به فرهنگ، فعالیت فرهنگی و سایر کلیدواژه های مربوط به این طرح، به صورت دقیق و مکتوب، تدوین خواهد شد و برای استان ها ارسال می گردد.

مجری طرح تدوین برنامه ۵ ساله حوزه های علمیّه استان ها، افزود: از مدیران استان ها مطالبه می شود، فرصت ها و تهدیدهای استانی را کشف و آن ها را به صورت مکتوب و در قالبی که از سوی ستاد، پیشنهاد شده، تهیه و تنظیم نمایند تا در تدوین برنامه ۵ ساله از این اطلاعلات استفاده شود.

در بخش دوم، مهندس شاکر، مجری طرح آمایشِ با رویکرد کارویژه های روحانیّت، به تبیین فرمت مقاصد راهبردی و برنامه پنج ساله ی استان ها پرداخت و عنوان داشت: باید دانست که حوزه علمیّه باید در چه جاهایی و روی چه موضوعاتی سرمایه گذاری کند.

وی با اشاره به سؤال های اساسی در نقطه شروع مطالعات مربوط به این آمایش گفت: اولین سؤال این بوده که چه تعداد طلبه باید از سوی حوزه های علمیّه تربیت شود؟ دومین سؤال نیز این است که این طلاب برای کجا باید آماده شوند؟ و آخرین سؤال اساسی در مورد رشته های تحصیلی هرکدام از این طلاب است.

شاکری افزود: برای رسیدن به پاسخ این سؤالات کارویژه هایی طراحی و در نظر گرفته شد که برخی از آن ها از قبل هم وجود داشته اند و برخی با توجه به وضعیت امروز جامعه، نسبت به ایجاد آن ها ضرورت احساس می شود. به طور کلی در این آمایش، تعداد ۶۲ کارویژه برای طلاب و روحانیون در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: کاری که در حال انجام است، برنامه ریزی برای بازه ای ۵ ساله از افق ۱۴۱۴ است. کارویژه هایی که در نظر گرفته شده اند، شامل حوزه های مختلفی همچون مساجد، آموزش و پرورش، آموزش عالی، بقاع متبرکه، مناصب حکومتی، کادر مرکز مدیریت حوزه، کادر سایر مراکز حوزوی، نهاد رسانه و فضای مجازی و سایر نهادها و سازمان های مرتبط با روحانیت، هستند.

سپس داودالموسوی بیان داشت: در این آمایش، علاوه بر نیازهای استان ها، میزان توان استان ها در تعلیم و تربیت نیروی متخصّص برای این کارویژه ها هم مورد بررسی قرار گرفته است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین مهدی رجایی نیا، مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه، گفت: پذیرش حوزه های علمیّه هم به التبع کاهش نرخ رشد جمعیّت کشور، رو به کاهش است. تعداد کارویژه ها زیاد است، امّا در صورت کمبود نیرو می بایست حوزه های علمیّه استان ها به سمت اولویّت بندی متناسب با شرایط محلّی استان ها، پیش بروند و ببینند کدام کارویژه ها اهمّ از سایر آن ها هستند.

سپس داودالموسوی اظهار کرد: اعداد مربوط به هرکدام از این کارویژه ها بر اساس یک معیار خاص برآورد شده اند. به طور مثال: به ازای هر هزار نفر جمعیت، یک نفر امام جماعت مسجد در نظر گرفته شده است.

در بخش سوم این اجلاسیّه، مجری طرح تدوین برنامه ۵ ساله ی حوزه، به شرح این برنامه پرداخت و گفت: برای طراحی این برنامه سه مرحله اولیّه ی طراحی شیوه نامه تدوین برنامه، تدوین مضامین راهبردی و تعیین سطح تأکید مضامین، انجام گرفته و همه ی این ها در شورای طرح و برنامه حوزه های علمیّه ارائه شده و به تصویب این شورا رسیده است.

 وی افزود: تعداد چهل عنوان مضامین مختلف همچون: تقویت انسجام اسلامی و گفتگو با ادیان و مذاهب، ارتقای سلامت، ارتقای حقوقی و اداری، به عنوان مضامین راهبردی در نظر گرفته شده اند.

در پایان این وبینار، داودالموسوی از همه مدیران استانی درخواست داشت: این برنامه را بر اساس وضعیت استان های مربوطه، تدوین نمایند و اطلاعات لازم را به طور دقیق در آن ذکر کنند تا به یک آمایش سرزمینی جامع و چشم انداز مشخّصی در این حوزه و برای آینده ی حوزه های علمیّه کشور برسیم.

همچنین در فواصل زمانی بین سه بخش مختلف این جلسه، مدیران استان ها، از طریق ویدئوکنفرانس، به طرح سؤالات و پیشنهادات خود در مورد تدوین این برنامه پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha