جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید جلال رضوی مهر

حوزه/ نقش امام رضا(ع)در پذیرش ولایت عهد ظاهری موجب شد حضرت ضمن حفظ جان شیعیان موجب انسجام، وحدت و یکپارچگی میان عرب و عجم و نقش کلیدی در احیاء دین و علوم وحیانی داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک ولادت امام رضا(ع) گفت: امام رضا(ع) در مدت ۲۰ سال امامتشان که ۱۷ سال در مدینه و سه سال در توس بوده اند، موجب شد که ایشان با دستگیری از پدر بزرگوارشان، هجرت، زندان و نهایتا برای سربلندی اسلام و دین جانش را فدا کند

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر گفت: حرکت امام رضا(ع) از مدینه به توس تماما حرکتی بر مبنای تبلیغی، ترویجی و تبیین وتشریح معارف و مبانی دینی، الهی و ارزشی و برمبنای بصیرت افزایی و شناساندن افکار و اندیشه دشمن به مردم و شیعیان بوده است.

سلسله اقدامات امام رضا برای مبارزه با دستگاه خلیفه بنی عباس

نائب رئیس مجمع طلاب و فضلای حوزه افزود: مأمون عباسی برای حصر امام رضا(ع) و تسلط بر ایشان، حضرت را از مدینه به محل خلافت خود در توس کشانید تا اجازه ندهد آن امام همام به تبلیغ دین و نشر و اشاعه مبانی ارزشی و الهی بپردازد و درعین حال به شناساندن دشمن و تبیین افکار و برنامه دستگاه خلافت عباسی و مأمون عباسی اقدام کند.

این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: همه خلفای هم عصر حضرت، هارون، مأمون و امین سعی داشته اند از توسعه اسلام ناب محمدی که منشاء و چشمه وسرشار برگرفته از مبانی دینی و علوم وحیانی بوده است، جلوگیری کنند و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذاری نکردند.

بصیرت افزایی و روشنگری

وی بیان داشت: ولی امام رضا با الگوگیری از اندیشه و سیره پیامبر اسلام ص)توانسته با دشمن شناسی و تبلیغ به موقع و استفاده از همه ابزار و شرایط این فتنه دستگاه خلفای عباسی را نقش برآب کرده و تا جایی که با عشق به درون خطر رفته و جان خود را هم فدای دین واسلام و مکتب اسلام ناب محمدی کرده تا دین و اسلام باقی بماند.

تبلیغ دین

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر با بیان این که دستگاه خلیفه برای اجازه ندادن به امام، ایشان را  از مدینه به سمت توس و از مناطق کم برخوردار از جمعیت و کویری حرکت داده اند تا کسی از حضور حضرت با خبر نشود تا از این طریق بتوانند و با حضرت ارتباط نگیرند اهداف خود را برای نابودی دین و شریعت اجرا کند، اظهارداشت: اما حضرت در اقدامی کاملا هوشمندانه این فتنه و برنامه دشمن را از طریق ارتباط گیری با مردم در مسیر مدینه، بصره، فارس و خراسان و برگزاری اقامه نماز جمعه، اقامه نماز عید، برگزاری جلسات مشاوره، پاسخ گویی به شبهات خنثی کرده و در همه برنامه هایی که داشته اند، به روشنگری اهداف وبرنامه دستگاه خلافت عباسی می پرداختند.

ارتباط امام رضا با مردم از طریق برگزاری لجنه های علمی

وی بیان داشت: توجه به این دوره سه ساله زندگی حضرت به این پیام مهم می رسیم که حضرت با استفاده از پایگاه مهم مردمی و برگزاری جلسات علمی و ابزار مهم تبلیغ اقدام به روشنگری می پرداخت که در جای خود باید این رخداد را مورد تحلیل و بررسی دقیق قرار داد.

تربیت شاگرد

نائب رئیس مجمع طلاب و فضلای حوزه افزود: امام وقتی در توس ساکن شدند با عدم مداخله در حکومت تلاش کردند با لجنه های علمی ارتباط و شاگردانی را برای عرصه های علمی مختلف تربیت و برای دانش افزایی مسلمانان قدم بردارند. این سلسله اقدامات حضرت آب سردی بود بر جریان اندیشه خلیفه عباسی که به دنبال خاموش کردن نور اسلام و تنگا قرار دادن امام برای عدم روشنگری و عدم تبیین دین و عدم بصیرت افزایی بود.

برکت امام رضا در ایران و توس

این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: حضور امام رضا(ع) در ایران و شهر توس و خراسان از برکت خدای متعال به مردم ایران اسلامی است. این حضور ایشان چون خورشیدی عالم گیری توانست مبانی دینی و معرفتی را به مردم برساند و زمینه پذیرش آن را فراهم کند.

حفظ جان مسلمان و ایجاد وحدت با پذیرش ظاهری ولایت عهدی

وی بیان داشت: نقش امام در پذیرش ولایت عهد ظاهری موجب شد حضرت ضمن حفظ جان شیعیان موجب انسجام، وحدت و یکپارچگی میان عرب و عجم و نقش کلیدی در احیاء دین و علوم وحیانی داشته باشند.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha