جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ویژه برنامه‌ جلوه‌های حج در سیره امام رضا(ع)

حوزه/ همزمان با ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(علیه‌السلام) ویژه برنامه‌ جلوه‌های حج در سیره امام رضا(علیه السلام) از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همزمان با ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(علیه‌السلام) ویژه برنامه‌ جلوه‌های حج در سیره امام رضا(علیه السلام)، عصر امروز ۱۲ تیرماه به صورت مجازی با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم راشد یزدی و نجف نجفی روحانی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب در این مراسم به بیان ویژگی‌های اقتدار اسلامی و عزت مومنانه در حج در کلام امام الرضا علیه السلام پرداخت و تعیین شعار حج ۹۹ با عنوان «حج معنویت، همبستگی و اقتدار اسلامی» را در همین راستا برشمرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه اقتدار اسلامی و عزت مومنانه به معنی شکست ناپذیری محکم و با صلابت است، تصریح کرد: حج در صورتی که با واقعیت و حقیقت خود انجام شود، دشمن شکن و سرنوشت ساز خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی در این ویژه برنامه به تحولات صورت گرفته در عرصه حج پس از انقلاب پرداخت و گفت: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه حج و زیارت تغییرات زیادی را شاهد بودیم که خوشبختانه این آثار همچنان باقی است و تاثیر خود را در عرصه‌های مختلف نشان داده است.

وی افزود: امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب، حج ابراهیمی را احیاء کردند به همین دلیل ایشان را احیاگر حج ابراهیمی می‌نامند، زیرا قبل از انقلاب تنها یک ظاهری از حج باقی مانده بود، اما امام عظیم الشان با برپایی مراسم برائت از مشرکین، حج ابراهیمی را زنده کرد و این پیام حج را به مردم جهان انتقال داد.

سخنران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برائت از مشرکین را به عنوان یک اصل مهم در حج برگزار می‌کند، تصریح کرد: خوشبختانه مراسم برائت از مشرکین همچنان با حضور پرشور و باشکوه زائران و حجاج ایرانی در سرزمین عرفات برگزار می‌شود و توانسته تاثیر خود را در میان مسلمانان جهان به خوبی نشان دهد.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین نجف نجفی روحانی مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق به بیان موضوع معرفت، اخلاق و معنویت در حج از منظر امام رضا علیه السلام پرداخت و گفت: حج  دو صورت ظاهری و باطنی دارد که صورت ظاهر آن همچون مناسک واعمال از قبیل احرام، طواف، سعی وقوف و رمی جمرات و قربانی می‌شود و این اعمال بین همه مذاهب اسلامی مشترک است و حاجیان آن را تنها در مکه انجام می‌دهند.

وی صورت دیگر حج را شامل اسرار و معارف حج به عنوان صورت باطنی عنوان کرد و افزود: این جنبه حج، جهان شمول است و همه افرادبشریت در همه اعصار و زمان‌ها را شامل می‌شود، اما آنچه انسان را متحول می‌کند این جنبه معنوی حج است که اهل بیت علیه السلام آن را بیان کرده‌اند.

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری تصریح کرد: متاسفانه برخی از مذاهب به جهت فاصله‌گیری از سیره ائمه معصومین علیهم السلام از بسیاری از این معارف و حقایق محروم هستند و به شکل صوری مناسک حج  بسنده می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha