جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست علمی تخصصی تجربه نزدیک به مرگ

حوزه/ استاد حوزه علمیّه قم گفت: برای پی بردن به حق یا باطل بودن جزئیاتی که تجربه گران مرگ روایت می کنند، فقط می توانیم به آیات و روایات به عنوان معیار سنجش مراجعه نماییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمّدی،در نشست علمی نقد و بررسی برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی، از سری برنامه های ویژه ماه رمضان امسال، در روز پنجشنبه ۱۲ تیرماه، که در مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیّه قم برگزار گردید، با اشاره به لزوم توجه بیشتر و حمایت از برنامه های تلویزیونی با محتوای دینی، بیان داشت: هر زمان که دیدیم برنامه ای با مضامین و موضوعات دینی مناسبی در رسانه ها بویژه در تلویزیون تولید و پخش می شود، می بایست همه اساتید حوزه علمیّه از آن برنامه حمایت کنند و عوامل تولید آن را مورد تشویق و حمایت معنوی خود قرار داده و آن ها را در موارد لازم راهنمایی نمایند.

وی افزود: برنامه ی تلویزیونی زندگی پس از زندگی، از جهت مدّت زمان پخش، با محدودیّت جدّی مواجه بود و نمی شد در آن مدّت کوتاه هم گزارش تجربه کنندگان مرگ را ارائه داد و هم مشروح نظرات کارشناسان دینی را به سمع و نظر بینندگان رساند.

حجت الاسلام و المسلمین محمّدی در مورد معیار صحّت و راستی آزمایی کسانی که مدعای مشاهده عالم غیب را دارند، گفت: آنچه که در چنین مواردی معیار صحّت و سقم قرار می گیرد، دلایل اعتقادی ماست. اگر این گزارشات مطابق با آن دلایل بودند، پس مورد تأیید ما نیز خواهند بود و در صورت عدم تطبیق، مردود هستند.

کارشناس برنامه های معارفی با بیان این که بیش از ۱۱۰۰ آیه از آیات قرآن کریم به موضوع حیات بعد از مرگ اختصاص دارد. در روایات بسیاری هم، به این مسئله پرداخته شده است. عنوان داشت: این تجربیات فقط از طریق نقل و آیات و روایات قابل سنجش هستند. زیرا عقل، فقط می تواند به کلیات دست پیدا کند. مثلاً عقل فقط می تواند در مورد وجود عالم غیب نظر دهد و آنرا برای ما به اثبات برساند، امّا از توضیح جزئیات آن عاجز است. تجربه نیز فقط مسائل مادی را می تواند به ما بفهماند. پس ما برای پی بردن به حق یا باطل بودن جزئیاتی که تجربه گران مرگ روایت می کنند، فقط می توانیم به آیات و روایات به عنوان معیار سنجش مراجعه نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha