شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی

حوزه/ مدیر عامل مؤسسه معارف اهل بیت (ع)، گفت: آزمون ورودی سطح چهار در باب رشته ی جدیدی در حوزه ی علمیّه، با عنوان «کلام امامیّه»، برای اولین بار، از سوی مرکز تخصّصی معارف اهل بیت علیهم السّلام برگزار گردید.

عضو شورای علمی مرکز تخصصی معارف اهل بیت(ع)، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه  در حاشیه برگزاری آزمون ورودی سطح چهار رشته کلام امامیّه، که از سوی مرکز تخصّصی معارف اهل بیت(ع)  در قم برگزار شد، بیان داشت: دانش کلام در حوزه های علمیه سابقه بسیار زیادی دارد. در حوزه علمیه در حدود سه دهه است که به صورت تخصصی رشته تحصیلی کلام تدریس می شود و فارغ التحصیلان زیادی هم تاکنون داشته است.

این استاد حوزه علمیه قم، در مورد اهمیت راه اندازی رشته تحصیلی کلام امامیّه، خاطرنشان کرد: در مورد کلام امامیّه، یک خلأ بسیار جدّی وجود داشت، که این رشته در صدد پر کردن آن است. کلام اسلامی و از جمله کلام شیعه، به دلیل وجود بحث های اختلافی میان ادیان و مذاهب به سمت مطالعات بین المذاهب یا بین الادیان کشیده شده است و درون مایه های تفکر کلامی شیعه و دوازده امامیّه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از این رو می بینیم که بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های کلام از درون مایه ی مباحث اعتقادی کتاب و سنت، اندیشه های متکلمان نخستین ما، آرایی که ناظر هستند به معارف وحیانی کمتر اطلاع دارند.

وی گفت: امّا در نقطه ی مقابل، در طول دهه های گذشته، هم مستشرقان در غرب و هم مخالفان تشیّع همچون وهّابیّت، نقدهای خود را متوجه درون منابع شیعی کرده اند و به تعبیر دیگر، امروزه شیعه شناسی، یکی از رشته های بسیار مهم دنیا شده است.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی، عنوان داشت: در حوزه های علمیّه، افراد و شخصیت هایی که بتوانند این میراث معنوی و علمی را به دقت بشناسند، کمتر داشتیم ولی بحمدالله سال هاست که رشته ی کلام امامیّه در مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام و در مقطع سطح سه تأسیس شده و تاکنون پنج دوره جذب طلبه داشته است.

عضو شورای علمی مرکز تخصصی کلام اهل بیت(ع)، گفت: این مرکز، امسال برای اولین بار با مجوز حوزه علمیّه و با تصویب شورای عالی حوزه های علمیّه، سطح ۴ را هم آغاز خواهد کرد.

وی افزود: این رویکرد، که رویکرد فهم کتاب و سنّت به صورت اجتهادی است، نیازمند یک سری زیرساخت ها، منابع و روش شناسی خاص خود می باشد تا بتوان به تربیت افرادی رسید که قدرت اجتهادی بر کسب این معارف داشته باشند.

مدیر عامل موسسه معارف اهل بیت (ع)، اظهار داشت: در گذشته ی تاریخی ما و در فرهنگ اسلامی و شیعی ما این روش اجتهادی در بین بزرگان امامیّه معمول بوده است و گاه از آن به عنوان فقه اکبر یاد شده است. جا دارد، بزرگان و اعاظم حوزه ی علمیّه، با توجه بیشتر به این عرصه و تشویق طلاب به این نوع مطالعات اجتهادی بر روی منابع وحیانی، سنگر حوزه های علمیّه را در مقابل هجمه ی دشمنان و شبهاتی که امروز از هرطرف متوجه فرهنگ اصیل اسلامی است تقویت کنند.

وی گفت: امیدواریم که حوزه علمیّه را بتوانیم مرکز بزرگ شیعه شناسی و مباحث اعتقادی کنیم.

در پایان، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، اعلام کرد: نتایج اولیه آزمون ورودی سطح چهار مرکز تخصصی معارف اهل بیت (ع)حداکثر ظرف دو هفته ی آینده اعلام خواهد شد، سپس دعوت به مصاحبه انجام می پذیرد و از بین افراد دعوت شده، تعدادی جذب این مرکز می شوند و در سال تحصیلی آینده، این دوره تحصیلی برای ایشان آغاز می گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha