جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حرم امام رضا ع

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: بخش های مختلف زندگی امام رضا علیه السلام نشانگر ادب و اخلاق فردی و اجتماعی است که باید در جامعه ترویج شود.

رقیه درویشی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به مناسبت سالروز میلاد غریب الغربا ثامن الحجج(ع) اظهار داشت: متاسفانه امروز در جامعه حداقل های ادب و اخلاق اجتماعی رعایت نمی شود این در حالی است که ما سیره های اهل بیت به ویژه امام رضا(ع) را داریم.
وی با بیان اینکه بخش های مختلف زندگی امام رضا علیه السلام نشانگر ادب و اخلاق فردی و اجتماعی است که باید در جامعه ترویج شود، افزود: نقل شده است که این حضرت در برخورد با زیردستان و سخن گفتن با دیگران رعایت ادب، احترام و تکریم را داشتند و هرگز درشتی نمی کردند.
استاد حوزه ادامه داد: همچنین در اجتماع به گونه ای رفتار می کردند که کردار و عملشان یکی بود ایشان صدقه های پنهانی و آشکار بسیار داشتند.
وی با بیان اینکه انسان از سه جهت نیاز به الگو گیری از اسوه های عالی کمال دارد گفت: برای رسیدن به رتبه های عالی، سعادت دنیوی و اخروی، زندگی توام با شادابی دینی و روابط سالم اجتماعی و رعایت حقوق شهروندی است.
درویشی گفت: پرچم اسوه به دست رسول اکرم‌صلی الله علیه وآله وسلم و بعد به دست ائمه بود که هر کدام مانند چراغ پرنوری توانستند مسیر صحیح زندگی را با سیره عملی به مردم نشان دهند.
وی با اشاره به ابعاد مختلف شخصیتی امام رضا(ع) گفت: ایشان مردم را در جهت تعلیم و تربیت و چگونه زیستن با اخلاق، رفتار، کردار و عمل خویش یاد می دادند.
استاد جامعه الزهرا(س)  بیان داشت: ایشان در توجه به مسائل عبادی و حل مشکلات مردم زبانزد بودند به گونه ای که در تاریخ ذکر شده است ک حضرت شبی هزار رکعت نماز می خواندند ضمن اینکه از نظر کرم و بخشش و احسان به مردم و محرومیت زدایی تلاش های بسیاری داشتند.
وی خاطر نشان کرد: نقل شده است که در روز عرفه در خراسان هر چه را که داشتند به نیازمندان بخشیدند که یکی از یاران حضرت اعتراض کرد و گفت این کار شما اسراف است و حضرت در پاسخ گفت این ها همه از لطف خدا و پاداش و کرامت است.
درویشی ابراز داشت: همچنین در باره روزه داری و تلاوت قرآن نقل شده است که ایشان برای گرفتن روزه هایشان در مسافرت قصد ماندن ده روزه میکردند تابتوانندروزه بگیرند و هر سه روز یک مرتبه قرآن را ختم می کردند.
وی با اشاره به ویژگی تواضع و فروتنی امام رضا(ع) گفت: داستان کیسه کشیدن امام در حمام به مردی که ایشان را نمی شناخت معروف است.
استاد حوزه گفت: امام همیشه به دیگران سفارش می کردند که کسی حق ندارد کسی را مورد آزار و اذیت قرار دهند.
وی با بیان اینکه دعا در محضر حضرت ثامن الحجج(ع) جایگاه ویژه ای داشت گفت: ایشان در این باره فرمودند که یک دعای پنهانی با ۷۰ دعای آشکار برابری دارد.
درویشی اضافه کرد: همچنین زمانی که مردم دچار قحطی و خشکسالی شده بودند با دعای حضرت باران رحمت بارید.
وی با تاکید به سفارش امام رضاعلیه السلام در خصوص کسب بصیرت و فهم گفت: حضرت می فرمودند انسان به کمال حقیقیت و ایمان دست نمی یابد مگر اینکه سه خصلت: بصیرت در دین، اندازه گیری صحیح در معاش و شکیبایی در سختیها و ناملایمات را داشته باشد.
استاد جامعه الزهرا(س)  ادامه داد: امکان دارد انسان در مقابله با سختی ها و شبهه هایی که مخصوصا امروزه در فضای مجازی ایجاد می شود فرد اعتقادات و عقاید خویش را از دست بدهد از این رو فهم و برداشت درست از دین می تواند قدم های هر انسانی رادرباورهای دینی به اثبات برساند.
وی با اشاره به اینکه تمام مصیبت ها و آلودگی های اجتماعی و فردی ریشه در بی معرفتی دارد گفت: با توجه به زندگی امامان معصوم و فهم و بصیرت در دین می توانیم در مقابل مشکلات و مسائل به موفقیت دست یابیم.
درویشی تاکید کرد: همچنین یکی دیگر از معضلاتی که امروزه در زندگی ها وجود دارد نداشتن  صبر و بردباری و اندازه گیری درست در امرار و معاش است به گونه ای که بلد نیستیم دخل و خرجمان را یکی کنیم.
وی به بعد علمی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان در ترویج تفکر شیعه سهم بسزایی داشتند چرا که شاگردان زیادی تربیت کرده و در جهت رفع جهالت و شبهات مردم کرسی ها و مناظره های مختلفی را برگزار می کردند.
استاد حوزه گفت: نه تنها ایشان در مدینه پاسخگوی تشنگان و جویندگان علم و دانش و معرفت بودند بلکه زمانی که به مرو نیز آمدند با اندیشمندان از فرقه ها و نحله های مختلف به مناظره پرداختند که باعث اعتلای معرفت شد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    2 0
    بسیار مفید بود
  • راضیه IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    0 0
    عالیه و بسیار مفید
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    « نقل شده است که این حضرت در برخورد با زیردستان و سخن گفتن با دیگران رعایت ادب، احترام و تکریم را داشتند و هرگز درشتی نمی کردند » تا درشتی را چگونه معنی کنیم . تعبیر « هرگز » نیازمند جستجوی کامل هست . گاه ممکن است به سبب اهمیتهایی برخوردهای آنچنانی کرده باشند ، چنان که در تاریخ مضبوط است ، مثلا برخورد حضرت با کسانی که آمده بودند و ادعای شیعه بودن داشتند ، یا کسی که شبی را پیش حضرت ماند و در خاطرش نوعی تکریم خاص حضرت به خودش خطور کرد و با واکنش مواجه شد و ... . اصولا آداب برخورد از لحاظ لینت و خشونت و درجات آنها ، تابع فعل و انفعالات طرف و طرف های انسان ، و ایجاب نوع برخورد متناسب است ، و این با مطالعه در زندگی معصومان علیهم السلام قابل دستیابی است .
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    گویا اکثر کتب امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و شروح آنها از کتابخانه مدرسه فقاهت برداشته شده است !!! کسی خبر دارد آن جا چه اتفاقی افتاده است ؟ خبرگزاری حوزه و مسئولان حوزوی اقدام عاجل فرمایند .
  • تاسف فراوان از عدم رعایت ادب رسانه ای !!! IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    «کی ببینم چهرهٔ زیبای دوست؟ کی ببویم لعل شکرخای دوست؟ کی درآویزم به دام زلف یار؟ کی نهم یک لحظه سر بر پای دوست؟ کی برافشانم به روی دوست جان؟ کی بگیرم زلف مشک‌آسای دوست؟» چند درصد جامعه فهم عرفانی چنین شعری دارد ؟ اکثریتی که چنان ادراک و احساسی ندارند ، از واژه هایی همانند دوست و چهره زیبا ، لعل شکرخای و زلف مشک آسای وی ، چه تصوری ممکن است برایشان حاصل شود ؟ این شعر در برنامه پرسمان اعتقادی همین امروز پخش شد . چنین پرسمانی در پی درمان شبهه زدگان اعتقادی است ، کسی که در الفبای اعتقاداتیش دچار مشکل است ، آیا می شود از او توقع فهم اشعار عرفانی داشت ؟ امروزه که وضعیت بدحجابی در جامعه هویداست ، چنین اشعاری بدان کمک نمی کند ؟ و لا تعاونوا علی الإثم ، به گناه کمک نکنید .