جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله بشیر نجفی

حوزه/ آیت الله بشیر نجفی از مراجع نجف اشرف رعایت دستورالعمل های پزشکی برای برپایی شعائر حسینی را واجب اعلام کردند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، آیت الله بشیر نجفی از مراجع نجف اشرف رعایت دستورالعمل های پزشکی برای برپایی شعائر حسینی را واجب اعلام کردند.

ایشان در استفتائی در خصوص برپایی شعائر حسینی در سایه شیوع ویروس کرونا، گفتند: با رعایت دستورالعمل های پزشکی مورد توافق، برپایی شعائر حسینی، از جمله مراسم عزاداری، موکب ها و موارد دیگر که در بین عزاداران حسینی مرسوم است، امکان پذیر است.

متن استفتا:
آنچنان که برخی از مسئولین گفته اند در روز های آینده، فرودگاه ها و مرز های کشور ها بازگشایی می شود. همچنین بسیاری از بازارها، اماکن تفریحی با رعایت پروتکل بهداشتی در برهه اخیر بازگشایی شد، اما همچنان مساجد و حسینیه ها بسته است و برخی می گویند دستور مراجع عظام در خصوص لزوم رعایت دستور العمل های پزشکی به معنی نرفتن به زیارت اماکن مقدسه و عدم برپایی مجالس حسینی است. اکنون تکلیف ما در این خصوص چیست، به ویژه که ما به ماه محرم نزدیک می شویم و بسیاری از صاحبان حسینیه ها خود را برای این موسم بزرگ آماده نکرده اند. از حضرتعالی خواهشمندیم تکلیف مؤمنین را مشخص کنید.


پاسخ معظم له:
بر هر مسلمانی واجب است که با هر سختی و رنج برای حفظ دین خداوند و پیامبر اکرم (ص) تلاش کند، آنچنانکه نبی اکرم(ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام) و مخلصان آن بزرگواران و فرزندانشان در طول تاریخ تلاش کردند.
ما بر التزام به شعائر دینی همراه با حفظ جان و رعایت توصیه های متخصصان بهداشت تأکید کردیم، بر این اساس باید به شعائر دینی و عبادات به ویژه شعائر حسینی توجه کنیم؛ چراکه شعائر حسینی ریشه های اسلام را سیراب کرده و پایه های آن را در قلوب مردم تثبیت می کند و بیان مخالفت با کفر، الحاد و سرکشی علیه اسلام است، لذا شعائر حسینی در زندگی مسلمانان مخلص اسلام، به ویژه پیروان مذهب اهل بیت (علیهم السلام) بااهمیت بوده و همچنان هست. مؤمنان در طول تاریخ جان خود را تقدیم کردند، دست ها و پاهایشان قطع شد و این جانفشانی ها با تأیید معصومین (ع) بوده و یاران دین در راه بقای شعله شعائر حسینی تسلیم نشدند. پس همه ما در مشرق و مغرب زمین باید با تمام توان شعائر حسینی را مورد اهتمام قرار دهیم؛ چرا که این امانتی است که باید آن را همانطور که تحویل گرفتیم به اهل آن بازگردانیم، برای اینکه بقای اسلام در بقای شعائر حسینی است.
با رعایت دستورالعمل های پزشکی مورد توافق، برپایی شعائر حسینی، از جمله مراسم عزاداری، موکب ها و موارد دیگر که در بین عزاداران حسینی مرسوم است، امکان پذیر است.
خداوندا ما را در خدمت به دینت در تمامی مراحل زندگی و در حفظ شعائر حسینی و تحویل آن به صاحب عزای امام حسین (ع) حضرت ولی الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یاری فرما. ولا حول و لاقوة الا بالله.
12 ذی القعده 1441 هـ ق
دفتر آیت الله بشیر حسین نجفی
نجف اشرف

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • روح الله IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام خسته نباشید برادران خوب تیتر نزدید حقیر همین خبر را برای دوستانم فرستاده بودم ام تیتر زدم: بر هر مسلمانی واجب است که با هر سختی و رنج برای حفظ دین خداوند و پیامبر اکرم (ص) تلاش کند، آنچنانکه نبی اکرم(ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام) و مخلصان آن بزرگواران و فرزندانشان در طول تاریخ تلاش کردند. تاکید آیت الله العظمی شیخ بشیر نجفی بر انجام مراسم عزاداری با رعایت موارد لازم بهداشتی