جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ حسن صفار

حوزه/ شیخ حسن الصفار روحانی شیعه عربستان و امام جمعه قطیف از خطبا خواست اولویت را به تحکیم ارزش های اخلاقی، اجتماعی و تربیتی در میان نوجوانان و جوانان جامعه بدهند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، شیخ حسن الصفار روحانی شیعه عربستان و امام جمعه قطیف در گفتگوی مجازی از خطبا خواست اولویت را به تحکیم ارزش های اخلاقی، اجتماعی و تربیتی در میان نوجوانان و جوانان جامعه بدهند.

 وی افزود: خطبا باید مشکلات اجتماعی و تربیتی را مورد اهتمام ویژه قرار داده و بیشتر از مسائل تاریخی، به مشکلات اجتماعی و اخلاقی بپردازند.

شیخ صفار در خصوص نقش پدر در ابراز محبت، عاطفه و مهربانی با اعضا خانواده گفت: این امر در زندگی یک مطلب اساسی است که اگر انسان خشک و بدون عاطفه زندگی کند، ممکن نیست که احساس ارزشمندی کند.

امام جمعه قطیف با بیان اینکه مسئله دیگر حمایت مالی و فراهم کردن امکانات زندگی برای اعضای خانواده است که شرعاً بر سرپرست خانواده واجب است و باید برای رفع نیاز های خانواده تلاش کند، اشاره کرد: مسئله سوم ارشاد، راهنمایی و تربیت رفتاری و اخلاقی است.

شیخ الصفار یکی از دلایل نافرمانی پسران از پدران را بدرفتاری پدر با پسر دانست و گفت: این مسئله باعث می شود فرزند واکنش نشان دهد. اگر پسر رشد یافته و آگاه باشد، باید در مقابل بدرفتاری پدرش صبر کند.

وی با اشاره به اینکه دلیل دیگر نافرمانی پسران، کوتاهی پدر در توجه به تربیت رفتاری و اخلاقی پسر است، افزود: رفتار پدر با والدین خود، بازتاب دهنده رفتار فرزندانش با اوست، لذا در حدیث آمده: «به پدرانتان نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی کنند».

خطیب جمعه قطیف از جوانان خواست به بهانه تحصیل یا کار و شغل و مسائل دیگر پدر و مادر خود را فراموش نکنند؛ چرا که هیچ چیزی با نیکی به پدر و مادر و توجه به آنان برابری نمی کند و هیچ عملی هرگز قابل مقایسه با خدمت به ایشان نیست.

شیخ الصفار بر رقابت و مسابقه فرزندان برای خدمت به والدین و عدم تکیه بر برادر در عمل به این مسئولیت بزرگ تأکید کرد و به ارزش احترام متقابل میان فرزندان و پدران در مقابله با اسلوب های انحرافی که سبب جریحه دار شدن احساسات دیگری می شود، اشاره نمود.

وی به اهمیت انتقال تجربه های سالم پدران به فرزندان اشاره کرد و گفت: اسلوب ها در طول زمان مختلف است، امّا ارزش های اساسی در زندگی انسان تغییر نمی کند و ثابت می ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha