پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ اعلام می‌ کنیم که بحث عقلانی کردن دین را قبول نداریم و می توانیم با ادله محکم و قوی به آنها جواب بدهیم تا فکر جوانان به راه های غیر صحیح کشیده نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  آیت الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی پیش از ظهر امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب که در سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، گفت: امروزه شبهات زیادی پیرامون اصل دین و دینداری مطرح شده است و نتیجه این شبهاتی که برای چند دهه گذشته است، به بار می‌ نشیند و متأسفانه برخی از حوزویان را نیز گرفتار کرده است؛ نمی دانیم که دانشگاه ادیان و مذاهب در این بخش گرایشی دارد یا خیر؟ چون می‌ دانید آخرین شبهه ای که خیلی از افراد با سطح علمی پایین را متزلزل کرده این است که باید دین عقلانی یا اخلاقی یا حتی عرفی شود، یعنی برخی می‌ گویند دین را باید عقلانی کنیم و در غیر این صورت احکام فقهی آن هم به درد نمی خورد یا دین را عرفی کنیم و هرچه عرف می‌ پسندد را از دین قبول کنیم.

آیت الله فاضل‌لنکرانی افزود: باید کارهای عمیقی انجام شود و این نیاز اصلی حوزه است که می‌تواند در مراکزی مثل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یا دانشگاه ادیان به آن رسیدگی شود؛ وجود این دانشگاه ها واقعا ضرورت دارد و یکی از کارهایی که در حوزه انجام شده همین دانشگاه است که فرمودید توانسته با دانشگاه ها و مراکز علمی جهان ارتباط برقرار کند؛ ولی مهم آن است که نیروی دانشجوی عمیق و قوی در حوزه های مختلف تربیت کنیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطر نشان ساخت: امام خمینی(ره) به برکت همین اندیشه، انقلاب و نظام اسلامی را بنیان گذاشت بنابراین ما با صدای بلند می‌ گوییم که حکومت واقعی الهی فقط در مذهب شیعه وجود دارد و این شیعه است که وضعیت حکومت را تا زمان ظهور امام زمان(عج) تبیین کرده است.

وی گفت: باید دنبال تحکیم اسلام و تحکیم مذهب اهل بیت(ع) باشیم و ما معتقدیم که اسلام با سایر ادیان و مذاهب قابل مقایسه نیست مثلا ما چیزی مثل ولایت داریم که در آنها نیست و اصلا ویژگی دین اسلام همین است که به برکت این دین مسأله حکومت مطرح شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: باید به دنبال تحکیم مذهب باشیم و این که به مراکز خارجی راه پیدا کنیم فی نفسه موضوعیتی ندارد؛ بلکه اگر توانستیم فکر عمیق دینی اجتهادی صحیح را هم در داخل و هم در خارج کشور تحکیم کنیم ارزش دارد، چون مدعی هستیم امروز تنها اسلام است که می‌ تواند بشر را به سعادت برساند.

آیت الله فاضل‌لنکرانی پاسخ به شبهات را ضرورتی مهم دانست و گفت: وظیفه ما در این شرایط سنگین است و ما نیز آمادگی داریم با اساتید مجموعه دانشگاه ادیان جلساتی داشته باشیم و این شبهات را به میدان بیاوریم و شما نیز تلاش کنید تا دانشگاه های علوم انسانی را با حوزه بیشتر مرتبط کنید تا کارهایی که از نظر فقهی و کلامی و تفسیری انجام شده است در معرض دید و اندیشه آنها نیز قرار بگیرد.

وی بیان داشت: ما این آمادگی را داریم و در رسانه ها نیز اعلام می‌ کنیم که بحث عقلانی کردن دین را قبول نداریم و می توانیم با ادله محکم و قوی به آنها جواب بدهیم تا فکر جوانان به راه های غیر صحیح کشیده نشود.

آیت الله فاضل‌لنکرانی با اشاره به این که وقتی چنین فکری مطرح می‌ شود جایی برای مقارنه بین قرآن و سایر کتب آسمانی باقی نمی ماند، گفت: این شبهات خیلی ریشه ای است و پیامدهای زیادی دارد؛ وقتی ما خاتمیت را به معنای عقلانی بدانیم باید بگوییم بشر به جایی رسیده که می‌ تواند مصالح ومفاسد خودش را به تنهایی تشخیص بدهید یعنی همه کتب آسمانی باید کنار برود.

وی بیان داشت: به همین دلیل است که امروز برخی در همین دانشگاه ها در ایران به اعلامیه جهانی حقوق بشر روی آورده اند و برخی از غیر شیعیان چند دهه است که در این دام افتاده اند و تحت عنوان مقاصد شریعت از متون دینی فاصله گرفته اند، حتی برخی اساتید دانشگاه مروج این فکر هستند و یک پیامد آن مسأله همین است که دیگر جایی برای مقارنه بین قرآن و دیگر کتب و همچنین شیعه شناسی و اسلام شناسی نمی ماند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان ساخت: برخی حتی می‌ گویند دین تاریخی است و مخاطب آن مردم صدر اسلام بوده اند و امروز از قرآن نه برای شریعت و نه برای طریقت نمی توانیم استناد کنیم.

وی با بیان این که حتی برخی تصریح می‌ کنند که به آیات قرآن نمی توان استدلال کرد، گفت: تا این اندازه فکر باطل خود را ریشه دار می‌ کنند که نسل امروز حوزوی و دانشگاهی در برابر این شبهات قرار دارد و هیچ وظیفه ای بالاتر از این نیست که این شبهات رصد شود و ما می توانیم با تعاملی که با یکدیگر داشته باشیم، چند مورد از این شبهات را هرساله جمع آوری کرده و پاسخ های دقیقی ارائه بدهیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که برخی بین دین و برداشت از دین تفکیک قائل شده اند، گفت: آنها  می‌گویند: فقها، فلاسفه و علمای دیگر هرکدام از دین برداشتی دارند که نمی توانیم آن را به دین نسبت بدهیم پس دین اصلا قابل اثبات و معرفی نیست چون چاشنی آن فهم بشر است و فهم بشر هم ممکن است اشتباه یا درست باشد؛ این مغالطه خطرناکی است چون دینی که شارع برای ما قرار داده، اجتهاد را کلید فهم اصل دین قرار داده است است.

وی در پایان گفت: تا کسی مجتهد نباشد، دین شناس نیست و نمی توانیم دین شناسی را جدا از اجتهاد مطرح کنیم، کسی که می‌ خواهد در مورد شیعه شناسی کتاب  قوی و کارآمد بنویسد باید مجتهد باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha