سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
زن و شوهر

حوزه/ خداوند ولایت مرد بر زن و دخترانش را مایه بهره کشی مرد از زن و دخترش قرار نداد بلکه این ولایت ودیعه‌ای الهی برای عاقبت به خیری زن و دختر است تا آن‌ها در دامان پر محبت همسر و پدر از گزند حوادث و کوردلان بیمار دل در امان باشند.

خبرگزاری حوزه، / زمانی که در غرب و در اندیشه‌های یهودی و مسیحی زنان منشاء گناه نخستین و هبوط از بهشت ابدی به زمین بودند و هم‌نشینی با زن مایه هم‌نشینی و همراهی با شیطان و به معنای دور شدن از صراط بندگی خداوند بود و در زمانی که جاهلان زن را به مانند کالایی دست دوم مورد خرید و فروش قرار می‌دادند، اسلام نازل شد و با نزول خود به زن منزلت اجتماعی داد و زن و دختر را در عالم، ریحانه‌ای بهشتی قلمداد کرد که با حضور خود در یک خانه، خانه و اعضای آن خانه را بهشتی می‌کند.

خداوند در آیات قرآن کریم زن را کالایی دست دوم قلمداد نکرد بلکه زن و فرزند را امانت الهی در دست مرد قلمداد کرد که مرد باید قدردان این ریحانه بهشتی بوده و تا جایی که می‌تواند او را اکرام و احترام کند.

خداوند ولایت مرد بر زن و دخترانش را مایه بهره کشی مرد از زن و دخترش قرار نداد بلکه این ولایت ودیعه‌ای الهی برای عاقبت به خیری زن بود تا زن و دختر در دامان پر مَحبت همسر و پدر از گزند حوادث و کوردلان بیمار دل در امان باشند.

خداوند تولد فرزند دختر را در یک خانه به عنوان فرزند اول برای آن زن مایه خوش قدمی آن زن دانست و ولادت فرزند دختر را در یک خانه برای پدر مایه رحمت خداوند به پدر قرار داد.

در عصری که فرزند پسر مایه بقا و ادامه نسل پدر قلمداد می‌شد و پسران زیاد را برای پدر مایه فخر و مباهات می‌دانستند خداوند با نزول سوره کوثر حضرت زهرا سلام الله علیها را به عنوان یک دختر برای پدر خیر کثیری معرفی کردند که اهل زمین تا قیامت به واسطه این خیر کثیر از نعمت امامت بهره مند شده و از ضلالت و گمراهی نجات می‌یابند.

حضرت رسول(ص)، حضرت زهرا سلام الله علیها سرور زنان عالم را «مادر پدر» نامیدند تا مردم بیش از پیش به عظمت مقام این بانوی آسمانی و مقام زن پی برده و زنان را در جامعه اسلامی اکرام و احترام کنند.

اما پس از عصر امت امامت و روی کار آمدن خلفای غاصب بنی امیه و بنی عباس تعالیم رسول خدا(ص) در مورد زنان به فراموشی سپرده شد.

غرب وحشی هم در قرن ۱۹ و ۲۰ که خود را داعیه دار حقوق زن می‌دانست در لوای جنبش های فمینیستی باز به بهره کشی از زنان و دختران ادامه داد و در نظام غربی زن کالایی است که گر چه آزاد معرفی می‌شود ولی اسباب بهره کشی و تمطع مردان است و تنها در پناه انقلاب سال ۵۷ امام خمینی (ره) بود که زن باز در پناه بیرق اسلام ناب محمدی، جایگاه فاطمی خود را در جامعه اسلامی باز یافت و عصری جدید در عرصه زندگی اجتماعی به روی زنان باز شد عصری که در آن زن بر مبنای کرامت و انسانیت در جامعه کانون توجه قرار می گرفت نه بر مبنای جنسیت و زیبایی‌های جنسی.

هر چند که در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، غرب حجاب و دیدگاه اسلامی به زن را ظلم به زن قلمداد می‌کند اما این در حالی است که رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای بارها در رهنمودهای خود فرموده‌اند که غرب در عرصه حقوق زن به ما بدهکار است.

در ایران اسلامی سالروز ولادت با برکت حضرت معصومه سلام الله علیها روز دختر نامگذاری شده و شخصیتی مانند حضرت معصومه سلام الله علیها که بارها پدر بزرگوارشان امام کاظم علیه‌السلام در شان مقام ایشان فرموده‌اند «ابوها بفداها» الگوی دختران در جامعه اسلامی معرفی شده‌اند.

الگوی فاطمی، به دختران جامعه اسلامی نشان می‌دهد که میان رسالت زن و مرد در یاری امام عصر تفاوتی وجود ندارد و همانطورکه اهل‌بیت امام حسین علیه‌السلام در کربلا ایشان را یاری کردند حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در عصر مامون به یاری امام خویش به پا خاستند و با سخنوری های فاطمی که در جمع بانوان و در هجرت به ایران داشتند ماموریت الهی خویش را انجام داده و به عنوان یک دختر و بانویی رشیده و کامله امام عصر خویش را یاری کردند.

خداوند در قرآن کریم فرزندان را بزرگترین سرمایه انسان‌ها معرفی می‌کند و از آن جایی که مادر در تربیت فرزند نقش محوری دارد در جامعه اسلامی باید نسبت به تربیت دختران نگاه ویژه ای صورت گیرد.

امروزه در جوامع غربی ارزشی برای جنسیت و تربیت جنسی قائل نیستند و بیان می‌کنند که تربیت بر مبنای جنسیت امری تخیلی و ساخته و پرداخته ذهن است این در حالی است که خداوند دختر و پسر را بر مبنای سرشت مشترک انسانی ولی متفاوت خلق کرده است که در تربیت باید به این تفاوت‌ها توجه شود مثلاً اسلام عنصر حیا را در دختر و زن قوی‌تر می‌داند بنابراین در تربیت دختران باید عنصر حیا تقویت شود که البته عده‌ای به غلط تصور می‌کنند که منظور از حیا در دختر و زن به معنای پوشش کامل است در حالی که پوشش کامل جلوه‌ای از حیا است و حیا امری درونی است که انسان را از انجام گناه و رعایت نکردن حریم ها مقابل غیر خدا باز می‌دارد و زن و دختر مؤمن و با حیا همواره مقابل غیر محارم خود به حریم‌ها پایبند است که این حریم‌ها از همان دوران کودکی باید در دختر ملکه شود.

خداوند به دلیل شخصیت عاطفی دختران به پدر و مادر توصیه کرده که اگر برای فرزندان خود هدیه‌ای می‌خرید ابتدا هدیه دختر را بدهید و پس از آن هدیه پسر را که این به دلیل شخصیت عاطفی دختر است و نشان می‌دهد در نظام اسلامی پدر و مادر باید از عواطف و احساسات دختران خود حراست کنند و این حراست و نگهبانی با مَحبت و توجه همیشگی پدر و مادر ممکن است.

در نظام اسلامی که بر محور امت و امامت است خانواده مقدس ترین نهاد است و در این نهاد مقدس و الهی اعضای خانواده چه دختر و چه پسر بر مبنای کرامت انسانی تربیت می‌شوند و پدر و مادر باید توجه داشته باشند که اگر فرزندان خود را بر محور فطرت پاک و خدا جو تربیت کنند فرزندان آن‌ها هرگز از صراط مستقیم دور نمی‌شوند و کافی است که پدر و مادر، کودک را در مسیری غیر از مسیر فطرت خداجوی قرار ندهند بنابراین تا زمانی که کودک در مسیر فطرت باشد از صراط مستقیم دور نخواهد شد.

در جامعه پر هیاهوی امروز که به بهانه حقوق و آزادی می‌خواهند فطرت پاک دختران را در مسیر گناه و کالا شدگی قرار دهند این پدر و مادر هستند که با تربیت دینی خود می‌توانند فرزندان خود را به درستی تربیت کنند چرا که در زمانه اهل‌بیت و ائمه معصوم(ع) مانند دوران امام کاظم علیه‌السلام که به واسطه وجود حاکمان بنی عباس جامعه در اوج ظلم و فساد بود، امام کاظم علیه‌السلام با تربیت دختران و پسران خود بر مبنای فطرت پاک الهی توانستند دختری عالمه مانند حضرت معصومه سلام‌الله علیها و پسری عالم مانند امام رضا علیه‌السلام را تربیت کنند بنابراین هر چند که جامعه‌ای فاسد باشد اما اگر پدر و مادر فرزندان خود را بر مدار دستورات دین و سیره ائمه معصوم(ع) تربیت کنند خواهند توانست انسان‌های آگاهی را تربیت کنند همانطور که مادر سید الشهدای مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی توانستند با وجود خفقان حکومت پهلوی فرزندی شایسته و رشید مانند حاج قاسم را تربیت کنند.

فاطمه قاسمی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha