جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بوستان

حوزه/ در سال ۸۳ تعدادی از مبلغان و روحانیون گروه فرهنگی تبلیغی سراج دست به ابتکار جالبی زدند و تصمیم به برگزاری نمازهای جماعت در ایام تابستان در مناطق توریستی و تفریحی همدان گرفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، شهر همدان به جهت داشتن آب و هوایی مناسب خصوصا در فصل تابستان و وجود اماکن تاریخی، مورد اقبال بسیاری از مسافران و حتی خود مردم همدان برای گذراندن لحظاتی خوش است.

در این راستا و در سال ۸۳ تعدادی از مبلغان و روحانیون گروه فرهنگی تبلیغی سراج دست به ابتکار جالبی زدند و در قالب طرح «محراب سبز» تصمیم به برگزاری نمازهای جماعت در ایام تابستان در مناطق توریستی و تفریحی همدان گرفتند و به صورت جهادی توانستند در سال‌های اولیه این طرح به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنند.

پس از گذشت سه سال، گروه فرهنگی تبلیغی سراج با همکاری شهرداری همدان به صورت‌منسجم تر طرح «محراب سبز» را اجرا کرد و تا امروز به صورت مستمر هر شب در ایام تابستان و هر ساله با جمعیتی مثال زدنی شاهد برگزاری نمازهای جماعت آن هم در اماکنی همچون پارک و دیگر مناطق تفریحی سطح شهر هستیم.

در این رابطه به سراغ حجت الاسلام مهدی ارتقایی مسئول طرح «محراب سبز» رفتیم، تا با روند شکل‌گیری این طرح، برکات و مشکلات آن آشنا شویم؛ در ادامه مشروح این گفت و گو را با هم می‌خوانیم.

حجت الاسلام ارتقایی با اشاره به اقامه نماز جماعت در مراکز تفریحی و توریستی همدان به همت طلاب گروه سراج، اظهار داشت: این طرح با نام «محراب سبز» از سال ۸۳ آغاز به کار کرد و به صورت پراکنده در چند نقطه به برپایی نماز جماعت اقدام شد.

وی افزود: به همت مبلغان گروه فرهنگی تبلیغی سراج و با ایجاد انسجام خوب در نحوه اجرا تعداد مکان برگزاری طرح «محراب سبز» در شهر همدان در سال ۸۶ به عدد ۱۱ رسید.

معاون تبلیغ حوزه علمیه همدان با بیان اینکه از سال ۸۶، شهرداری همدان نیز به کمک گروه سراج آمد، گفت: از آن سال تا به امروز طرح «محراب سبز» با ارتقا سطح کیفی و کمی خود به صورت هر ساله و بدون تعطیلی در بوستان های شهر همدان برگزار شده است.

وی با اشاره به الگو گیری شهرستان‌های دیگر استان از این طرح، عنوان کرد: در دروه‌های مختلفی از طریق دفتر تبلیغات قم، طرح «محراب سبز» برای مبلغان سراسر کشور ارائه شده و گروه فرهنگی تبلیغی سراج به عنوان مبدا و طراح اصلی فعالیت تبلیغی در اماکن عمومی معرفی شده و دبیری این کارگروه نیز به عهده مسئول این طرح گذاشته شده است.

مسئول طرح «محراب سبز» تصریح کرد: چنین حجم از کار با این استمرار و تعداد که به صورت هر شب آن‌هم در محلی ثابت به اقامه نماز پرداخته شود را در هیچ کجای کشور نمی‌توان مثال زد.

بزهکاران فراری شدند

وی اجرای طرح «محراب سبز» را اقدامی بی‌نظیر و ایجابی خواند و گفت: در طول اجرای این طرح برکات زیادی نیز کسب شده است که از جمله آن می‌توان به از بین رفتن و به حداقل رسیدن بزه‌ها و آسیب‌ها در اماکن برگزاری طرح محراب سبز اشاره کرد.

حجت الاسلام ارتقایی خاطر نشان کرد: به گفته باغبان یکی از پارک‌های شهر همدان، در اولین شب برگزاری طرح «محراب سبز» بسیاری از افرادی که به خرید و فروش مواد مخدر و دیگر بزه‌ها مشغول بودند، با احساس نا امنی، دیگر در آن مکان حاضر نشدند.

وی با بیان اینکه بسیاری از متدینین و خانواده‌های مذهبی با اجرای طرح محراب سبز در پارک‌ها احساس امنیت کردند، عنوان کرد: شاید در گذشته حضور یک روحانی در پارک و مناطق تفریحی با نگاه سنگین اطرافیان همراه بود اما امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که اگر امام جماعت مقداری دیر به محل اقامه نماز برسد با سیل بی شمار تماس‌های مردمی مواجه خواهد شد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه همدان با تاکید بر اینکه اجرای طرح «محراب سبز» تبدیل به یک مطالبه مردمی شده است، گفت: از دیگر برکات این طرح، اتمام حجت با با تمام افرادی است که نسبت به اجرای این وظیفه شرعی سست شده‌اند و لذا با برپایی این طرح بسیاری از افراد قشر خاکستری نیز نماز خوان شده‌اند.

عکس آرشیوی

وی با اشاره به اینکه طرح «محراب سبز»، نماز را به جلوی منازل مردم آورده است، مطرح کرد: افرادی که در این طرح حاضر می‌شوند جز کسانی هستند که حضور دائم در مساجد ندارند و لذا با اجرای آن، نماز مساجد خلوت نخواهد شد.

مسئول طرح «محراب سبز» با بیان اینکه برگزاری نماز در اماکن تفریحی تعظیم شعائر در انظار عمومی است، اظهار داشت: جمعیت حاضر در مساجد شاید کمتر برای مردم عادی قابل رویت باشد، اما در اماکنی که با رفت و آمد بسیار مردم مواجه هستیم، برگزاری نماز جماعت می‌تواند تلنگری برای دیگران باشد.

طرح محراب سبز تنها در اقامه نماز خلاصه نمی شود

وی، طرح «محراب سبز» را منحصر به اقامه نماز ندانست و گفت: در کنار اقامه نماز جماعت، مردم سوالات و مشکلات خود را مطرح می‌کنند و ائمه جماعت نیز به مشاوره و ارائه راهکار می‌پردازند.

حجت الاسلام ارتقایی ادامه داد: در برخی از موارد مبلغان با حضور در بین جوانان و ارتباط گرفتن با آنها، زمینه ساز حضور جوانان در نمازهای جماعت می‌شوند و حتی قبل از برگزاری نماز، مشغول بازی فوتبال و یا والیبال با جوانان نیز می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت حضور روحانیت در بین مردم و در جامعه، خاطر نشان کرد: با دستور حجت الاسلام‌والمسلمین شعبانی و حمایت‌های شهرداری همدان امسال تعداد ۵ غرفه را در سطح شهر دایر کرده‌ایم که در آن مبلغان به صورت تخصصی به فعالیت‌هایی همچون مشاوره و کار با کودکان مشغول هستند.

عکس آرشیوی

معاون تبلیغ حوزه علمیه همدان با تاکید بر لزوم برگزاری طرح «محراب سبز» در مراکز تفریحی و توریستی سراسر کشور، مطرح کرد: در شرایط فعلی که با شیوع این ویروس منحوس مواجه شده‌ایم، برگزاری نماز جماعت در فضای آزاد با مخاطرات کمتری مواجه است، البته هرچند لازم به ذکر است که در مساجد نیز مسائل بهداشتی به صورت کامل رعایت می شود و گزارشی از ایجاد مشکل در مساجد تا به حال نداشته‌ایم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha