پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
یعقوبی

حوزه/ امام جمعه بجنورد گفت: زکات یکی از شئون حکومت اسلامی است یعنی وقتی حکومت دست حاکمیت دینی است موظف‌اند حاکمان وارد میدان شوند و از مردم بخواهند که بخشی از پرداخت‌های اقتصادی را داشته باشند تا جامعه به تعدیل و تعادل برسد و عدالت اجرا شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در نشست تصویری شورای زکات، به تبیین حکمت جمع‌آوری و پرداخت زکات پرداخت و اظهار کرد: امام رضا (ع) فرمود: اینکه خدا زکات را واجب کرده چند حکمت دارد اول اینکه خود پرداخت زکات بیمه‌کننده سایر اموال انسان است؛ یعنی ما بخشی از اموالمان را برای زکات پرداخت می‌کنیم ولی خداوند آن را جایگزین می‌کند و زیادی و زیادت و برکت در اموال به ما می‌دهد و جان و مال را تطهیر می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: کسی که زکات می‌دهد اهل بخل نیست؛ اما کسی که زکاتش را پرداخت نمی‌کند یعنی توانایی پرداخت زکات را دارد ولی نمی‌دهد بخل می‌ورزد و کسی که زکاتش را پرداخت می‌کند جانش را از حوزه بخل و فشرده دستی به حوزه گشاده‌دستی وارد کرده و روحش پاک می‌شود.

وی با بیان اینکه به‌وسیله پرداخت زکات کمک مؤمنانه و مواسات کرده و نیازمندان را در کار و اموالمان شریک می‌کنیم، افزود: خود زکات عملاً شکر است؛ یعنی خدایا تو را شکر می‌کنیم که محصول خوبی به ما دادی و ما هم بخشی از آن را به دستور تو در راه رفع نیاز نیازمندان و اصلاح امور اقتصادی جامعه هزینه می‌کنیم که همه این‌ها شکر عملی است.

وی تصریح کرد: مواظب باشیم شیطان ما را وسوسه نکند که اگر بخشی از مالمان را پرداخت کردیم، مال ما کم می‌شود؛ زیرا پرداخت زکات مانند عمل باغبانی است که شاخه‌های اضافی درخت را هرس می‌کند نه به خیال اینکه بریدن میوه را کم می‌کند بلکه درخت را پر محصول می‌کند.

امام‌جمعه بجنورد در ادامه افزود: زکات در قرآن یک مسئله حکومتی است و مسئله فردی نیست؛ خدا به پیامبر (ص) می‌فرماید: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً» و تأکید می‌کند: ای پیامبر از اموالشان زکات دریافت کن، «تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکیهِمْ بِهَا» تا به این وسیله جانشان تطهیر شود و مالشان رشد کند و برکت به زندگی‌شان راه پیدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: زکات یکی از شئون حکومت اسلامی است یعنی وقتی حکومت دست حاکمیت دینی است موظف‌اند حاکمان وارد میدان شوند و از مردم بخواهند که بخشی از پرداخت‌های اقتصادی را داشته باشند تا جامعه به تعدیل و تعادل برسد و عدالت اجرا شود.

وی اظهار کرد: در بدو حاکمیت جمهوری اسلامی ایران شورای زکاتی تأسیس شد که در رأس آن ولی‌فقیه سکان‌دار آن و در استان‌ها هم نمایندگان ولی‌فقیه رئیس شورای زکات‌اند که با مجموعه‌ای از مسئولین و نهادها ازجمله استانداری و کمیته امداد و سپاه و بعضی از ارگان‌ها و نهادها که عضو این شورا هستند، مسئولیت دریافت و صرف زکات را در امور نیازمندان دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: آن‌هایی که برای امور مستحبی از مردم پول جمع می‌کنند باید در فصل جمع آوردی زکات از دریافت کمک خودداری کنند تا مرم خیال نکنند که هر کسی برای خودش زکات جمع می‌کند، زیرا اولویت نخست پرداخت زکات واجب است، بگذارید زکات پرداخت شود بعد مستحبات را دریافت کنید؛ یعنی همان‌طور که هر سال زکات از مردم جمع‌آوری می‌شده و در راه رفع نیاز نیازمندان خرج می‌شده، امسال هم باید بر همین منوال جمع‌آوری و هزینه شود.

وی افزود: آنچه از زکات جمع می‌شود برای خود مردم هزینه می‌شود، ازاین‌رو نگذاریم با تداخل و رقابت مردم از اصل پرداخت زکات زده شوند و حق مستمندان و نیازمندان ضایع شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha