پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/دیدار با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: جامعه هنری حوزه باید روی پای خود ایستاده و آتش به اختیار پیش برود و سپس ما را به همراه خود بکشاند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  آیت الله علیرضا اعرافی عصر امروز در اختتامیه هفتمین جشنواره هنر آسمانی که در سالن همایش های مدرسه معصومیه برگزار شد، عنوان کرد: متکلمان علیت را از مفهوم اعدادی خارج کرده و سعی در نشان دادن علیت حقیقی داشته اند. ملاصدرا تلاش کرد علیت را به صورت برهان پذیر و قابل استدلال ارائه دهد و در قالب نظریه فقر وجودی و ربط حقیقی ارائه شده است.

مدیر حوزه های علمیه گفت: یکی از قابل قبول ترین دیدگاه ها در باب علیت، حکمت معالیه صدرالمتالهین بوده و نزدیک ترین تفسیر به آنچه که در نهج البلاغه آمده است، می باشد.

آیت الله اعرافی بهترین مثال برای علیت حقیقی را خلاقیت ذهن انسان دانست و ادامه داد: خلاقیتی که به واسطه خیال بشر انجام می شود، یکی از عرصه های علیت حقیقی بوده و این نوع از خلاقیت بشر از مهمترین نهادهای خلقت الهی است.

وی خیال پردازی را لازمه وجود آدمی و از آیات بزرگ خداوند دانست و تاکید کرد: این خیال پردازی ها انواع و اقسامی دارد، اما پایه هنر خیال پردازی های ظریف و پیچیده و هنرمندانه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: مبنای هنر این قدرت شگفت انگیز و بی کران روح بشر در دستکاری در مفاهیم پایه است که نتیجه آن به جهان بی پایان هنر منتهی می شود.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: این توانایی یک ودیعه الهی بوده و مانند هر چیزی می تواند خیر یا شر باشد؛ هنر ارزش هستی شناسی فلسفی دارد، اما ارزش اخلاقی آن تابع این است که اسب پر جولان خیال در کجا بتازد.

وی با بیان اینکه ارزش هستی شناسی هنر مطلق است، اضافه کرد: ارزش اخلاقی هنر تابع این است که به سمت کدام قله و اوج روانه است.

امام جمعه قم یادآور شد: هنر می تواند آدمی را به پرتگاه ببرد، همچنین می تواند او را به عرش برین هدایت کند، ارزش هنر در این است که در دسته دوم قرار گیرد.

آیت الله اعرافی هنر زبانی را هنری پایه دانست و مطرح کرد: بسیاری از هنر ها امکانات بیرونی می خواهد و باید لوازمی باشد تا خلق شود، اما در هنر بیانی وجود انسان کافی بوده و با انسان است، هر جا که باشد و بدون ابزار بیرونی قابل پردازش و رشد است.

ذات حوزه باید ذاتی هنری با ممیزات مطرح شده باشد

وی افزود: ذات حوزه باید ذاتی هنری با ممیزات مطرح شده باشد و علی رغم کارهایی که انجام شده، فاصله ما با آنچه که در ذات حوزه است، بسیار است.

مدیر حوزه های علمیه گفت: آنچه  در منشور حوزه طراحی شده، تجلی تمام حقیقت حوزه و درونمایه فکری و معرفتی آن در آینه هنر است که جمله راهبردی بوده و در اسناد بالادستی موردتاکید قرار گرفته است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: تجلی اسلام و دین و حوزه های علمیه در قالب هنر و ادب و مخصوصا هنر بیانی و زبانی از جمله اهدافی است که طلاب هنرمند ما باید آن را تعقیب کنند.

وی تاکید کرد: بنده بعد از چهار سال عرض می کنم، علی رغم کارهایی که انجام شده است، اقدامات انجام شده مطلقا رضایت بخش نیست.

عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: یک ماه اخیر درختواره رشته ای حوزه تدوین و نهایی شد و هم اکنون صد رشته آن سرفصل نویسی شده و نقشه اجرای آن در حال آماده شدن است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: در این درختواره قریب به ۱۰ شاخه مرتبط به رشته هنر ایجاد شده و به تدریج به نتیجه خواهد رسید. جامعه هنری حوزه باید روی پای خود ایستاده و آتش به اختیار پیش برود و سپس ما را به همراه خود بکشاند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha