شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
منصوره شاکری

حوزه/ مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام حسین(ع) یزد گفت: برخورد جامعه در زمینه حجاب و عفاف باید قرآنی و روایی باشد.

خانم منصوره شاکری به مناسبت روز عفاف و حجاب در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، در تعریف حجاب و عفاف، گفت: حجاب معانی مختلفی در قرآن دارد و در عرف جامعه به معنای پوشش است.

وی ادامه داد: آنچه در آیات قرآن مشاهده می‌کنیم اینکه حجاب از گوش شروع می‌شود و خداوند از شنیدن آنچه حرام است، اعم از دروغ، تهمت و آهنگ‌های غنا و موسیقی‌های حرام ما را منع کرده است.

شاکری افزود: سپس حجاب چشم مطرح می‌شود که چه چیزهایی را باید ببینیم و چه چیزهایی را نبینیم و پیامی که در سفارش حضرت زهرای مرضیه(س) بر اینکه من در دنیا نگاه به چهره پدرم را دوست دارم برداشت می‌شود باید به چیزهای خوب نگاه کرد که یک زمانی چهره پیامبر و پدر انسان است پس در این پیام برای آیندگان می‌توان گفت چشم را بر روی هر چیزی باز نکنید. 

 استاد حوزه خواهران گفت: در مرحله بعد ظاهر انسان در رابطه با حجاب مطرح می‌شود که آن پوشش ظاهری و حد و حدودی است که اسلام برای آن قرار داده و به دلیل فرهنگ‌های مختلف نوع پوشش را مشخص نمی‌کند و فقط حدود آن را می‌آورد.

وی ادامه داد: حجاب صورت، دیگر موردی است که برای حجاب بیان می‌شود به نحوی که صورت بدون آرایش و دست‌ها تا مچ نمایان باشد به شرطی که دارای زیور و زینت نباشد.

شاکری در تعریف عفت با اشاره به اینکه عفت یعنی نگه داشتن نفس از هر چیزی که حرام است و انجام آن درست نیست و همچنین بازداشتن نفس و نگاه داشتن قوای شهوانی از آنچه حرام است، گفت: شهید مطهری عفت را یک حالت نفسانی بیان‌ می‌کنند و به معنای رام بودن قوه شهوانی تحت حکومت عقل و ایمان.

وی ادامه داد: امام علی(ع) نیز عفت را مقاومت در برابر شهوت بیان می‌کنند و در جایی دیگر می‌فرمایند: عفت بی رغبتی نسبت به خواسته‌های نفسانی است، لذا به طور کلی می‌توان گفت عفت خودکنترلی و نظارت بر خود و پرهیزگاری و خود را در محضر خدا دیدن است و اینکه بتواند جلوی معاصی را بگیرد.

شاکری افزود: البته عفت در حیطه جنسی نیز وجود دارد که خود را کنترل و ارزش‌های خود را پیدا کند و از انحرافات جنسی در امان باشد، پس عفیف به کسی می‌گوییم که در برابر خواسته‌های نفسانی از جمله کشش‌های جنسی مقاومت کند.

 استاد حوزه خواهران بیان کرد: عفت صفت فطری در انسان است و همه انسان‌ها فطرتا عفیف هستند و از آیات قرآن متوجه می‌شویم که عفت از ابتدای خلقت همراه انسان بوده و در فطرت هر انسانی وجود دارد و مواردی مثل فحشا، بی‌حیایی بر خلاف فطرت انسان است، همان گونه که شهید مطهری می‌فرماید: عفت آنچه در وجدان انسان است.

وی با اشاره به اینکه حجاب و عفاف با هم متفاوت است هر چند هر دو به معنای خودداری و جلوگیری از هواهای نفس است، گفت: عفاف ناظر به صفت و غرایز درونی و تمایلات سرکش نفس حیوانی و شهوانی انسانی است، اما حجاب پوشش در برابر نامحرم است، لذا حجاب پوشش ظاهری و صفت بیرونی و عفت خصلت و بینش درونی است. 

شاکری با اشاره به اینکه اگر حجاب همراه عفت نباشد، حجاب نیست، بیان کرد: بالعکس آن نیز صادق است زیرا که بعضی ادعای عفاف دارند و عنوان می‌کنند قلب انسان باید پاک باشد، لذا اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم که وقتی درون انسان پاک باشد بیرون انسان را هم پاک می‌کند و حجاب را که عفت بیرونی است، را به دنبال خود می‌آورد.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام حسین(ع) یزد در پاسخ به تأثیر وضعیت اقتصادی بر حجاب و عفاف، گفت: اگر وضعیت اقتصادی جامعه وضعیت درستی نباشد و فقر و نابسامانی وجود داشته باشد، در بی عفتی و بی حجابی بی تاثیر نیست، اما این دلیل نمی‌شود که فرد عنوان کند چون به لحاظ مالی و اقتصادی وضعیت خوبی ندارد و جامعه بی‌عفت است، لذا من هم بی حجاب و بی عفت می‌شوم، چون در جوامعی که نه حجاب اجباری دارند نه به دنبال عفتی هستند، افرادی در این گونه جوامع رشد می‌کنند که در کنار حجاب کامل، عفیف و پاکدامن نیز هستند، لذا نمی‌توان گفت در این زمینه ارتباط مستقیم وجود دارد اما بی تاثیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: در روایتی آمده که فقر، کفر را به دنبال می‌آورد و یکی از موارد کفر همین بی عفتی و بی حجابی است، لذا باید در جامعه برای بهبود وضعیت اقتصادی قدمی برداشته شود.

استاد حوزه خواهران با اشاره به نقش نهادها و رسانه‌ها نیز گفت: نقش نهادها و رسانه‌ در این زمینه کارساز است و برخورد با جامعه در زمینه حجاب باید یک برخورد قرآنی باشد، یعنی همان طور که قرآن و آیات آن و همچینن طریق نزول را دقت کنیم در ابتدا آیه حجاب نازل نشده، لذا فردی که به لحاظ دینی و توحید ضعیف و در اصول دین در ضعف به سر می‌برد نهادها و رسانه‌ها باید در تقویت اصلیات و اصل دین در این گونه افراد بیشتر تلاش کنند و آگاهی بیشتری به مردم بدهند و عفاف و حجاب به عنوان یک ارزش انسانی تلقی شود.

وی ادامه داد: صدا وسیما در میزگردها و برنامه‌های مختلف، دقت کافی را نسبت به افرادی که در رابطه با حجاب دعوت می کنند داشته باشد، چون رسانه می‌تواند تاثیرگذار باشد که ارزش را در قالب پوشش‌ها آموزش می‌دهد.

شاکری با اشاره به راهکارهای ترویج عفاف و حجاب، گفت: در ابتدا باید از اصول دین و توحید شروع کنیم و اگر فرد خدای خود را به خوبی بشناسد و اعتقاد توحیدی او قوی شود و ارزش انسانی را دریابد هرگز بی عفتی و بدحجابی نخواهد داشت و لذا این امر بر می‌گردد به فطرت انسان‌ها و اینکه عفاف و حجاب یک امر فطری است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha