چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ششمین جلسه کمیسیون تخصصی ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور

حوزه/ عاملی در ششمین جلسه کمیسیون تخصصی ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور گفت: زنان باید بدانند اگر حجاب را از دست بدهند حریت و آزادگی خود را از دست خواهند داد و اینجا تفاوت آزادگی و حریت با آزادی و رها بودگی روشن می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دوشنبه ۲۳ تیرماه، در ششمین جلسه کمیسیون تخصصی ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور ضمن گرامیداشت هفته عفاف و حجاب و اشاره به کشتار مسجد گوهرشاد اظهار داشت: مبارزه با حجاب و عفاف از زمان رضا شاه که بعد نظامی و ایجاد فضای ترس و هراس برای حجاب در ایران شروع و در زمان پهلوی دوم بعد جنگ نرم و مبارزه فرهنگی با حجاب به اوج رسید.

وی تصریح کرد: امروز هم با وجود گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی در ایران همان جریانی که پهلوی را مجبور به مبارزه با حجاب کرد به صورت مستقیم و با برنامه های ترویجی و تبلیغی در سطوح کلان مثل سینما و رسانه های جهانی تلاش برای تضعیف آن دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که حجاب و عفاف را عمود خیمه فرهنگی می دانند گفت: حجاب و عفاف یک ارزش الهی است که بازتاب آن مصونیت بخشی و توانمند سازی زنان و مردان جامعه است. بی حجابی و بدنمایی فضای اغواگری و عدم سلامت فرد و جامعه را بدنبال دارد.

دکتر عاملی با بیان اینکه مدرن شدن به نوعی تجدد غربی را منعکس می کند و عده ای تصور می کنند با رهاسازی فرهنگ جامعه اصلاح می شود، گفت: اصلاح جامعه در درجه اول اصلاح شناخت جامعه است. و زنان باید بدانند اگر حجاب را از دست بدهند حریت و آزادگی خود را از دست خواهند داد و اینجا تفاوت آزادگی و حریت با آزادی و رها بودگی روشن می شود.

وی افزود: حجاب و عفاف یک نیاز عقلانی برای فرد و جامعه است که در درجه اول نیازمند شناخت و انگیزه است و در درجه بعد نیازمند احترام و رعایت حقوق فردی و اجتماعی برای همه آحاد جامعه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: حجاب یک نیاز و ضرورت اصلی برای سلامت فرد و جامعه است و در زمره نیاز به غذا، نیاز به بهداشت و درمان و نیاز به هوای سالم و محیط زیست سالم یک اصل بر انگیزانده است. عفاف یک نوع تواضع در پیشگاه پروردگار و برخواسته از تقوا و خود نگهداری است.

وی با بیان اینکه باید بتوان با تعلیم و تربیت خصوصا در محیط گرم و صمیمی خانواده زیر ساخت های سلامت اجتماعی را فراهم کرد، افزود: ۴ مصوبه اصلی در حوزه عفاف و حجاب وجود دارد که شورای اجتماعی وزارت کشور متولی اصلی بحث عفاف و حجاب در کشور است که باید منابع اصلی که به این مقوله ارزشی جامعه شناسایی کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره آئین نامه مطرح شده در جلسه اظهار کرد: اصلاح آیین نامه فعلی شورای فرهنگ عمومی استان ها با هدف تقویت شورای استانی و در نهایت شورای فرهنگ عمومی کشور باید تنظیم شود. در عین حال پیوند شورای فرهنگی عمومی کشور که یکی از شوراهای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی با ستاد راهبری مهندسی فرهنگی اهمیت راهبردی و کلیدی دارد.

 در ابتدای جلسه، دکتر آقاسی، دبیر ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: ۱۱ مصوبه در ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی به ریاست دکتر جهانگیری تصویب و ابلاغ شده است و ۳ دستور برای تصویب نیز در نوبت است.

در ادامه جلسه دکتر حاجیلویی، معاون خط مشی گذاری و هماهنگی ستاد فرهنگ گفت: دستور اصلاح آیین نامه شورای فرهنگ عمومی استان ها در راستای تقویت اداره فرهنگی کشور است.

وی اضافه کرد: اجرایی سازی سند مهندسی فرهنگی کشور اولویت دبیرخانه است و رویکرد اصلی در نقشه مهندسی فرهنگی کشور این است که شورای فرهنگ عمومی استان ها عهده دار نقش ستاد مهندسی فرهنگی در استان ها باشد.

معاون خط مشی گذاری و هماهنگی ستاد فرهنگ افزود: طبق بند ج فصل ۷ نقشه مهندسی فرهنگی باید تغییرات ساختاری و فرآیندی ایجاد شود تا شورای فرهنگ عمومی استان بتواند در جایگاهی که در سند برای آن در نظر گرفته قرار گیرد و این آیین نامه برای تقویت مسایل پیش روی شورای فرهنگ عمومی استان به همراه رهکارهای آن تدوین شده است.

همچنین ابراهیم معظمی گودرزی کارشناس ستاد فرهنگ به ارائه گزارشی از مسایل و موانع موجود پیرامون شورای فرهنگ عمومی استان و راهکارها و پیشنهادهای کارشناسی پرداخت.

چارچوب نهادی نظام فرهنگی کشور ناظر به نگاشت نهادی، تقسیم کار ملی و استانی و نظام مدیریت راهبردی فرهنگی کشور، ساختار فرآیندهای کلان سیاست گذاری و برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت و ارزیابی فرهنگی کشور در سطح ملی و استانی برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور از مهمترین محورهای مورد اشاره در گزارش بود.

معظمی گودرزی در این زمینه گفت: پنج روش شناخت و تدوین نظام مسایل شورای فرهنگ عمومی استان ها شامل، بررسی حقوقی اسناد و مصوبات مرتبط با آن، نظر خواهی از ذینفعان، بازیگران و عوامل کلیدی شورای فرهنگ عمومی، بررسی و مشاهده میدانی اداره فرهنگی استان ها، بررسی گزارشات عملکرد و اقدامات شوراهای فرهنگ عمومی استان ها، بررسی پژوهش ها و تحقیقات علمی مرتبط هستند.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از روند بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته از مسائل پیش روی شوراها در استان های مختلف پرداخت و گفت: ۴ مساله اصلی پیش روی شورای فرهنگ عمومی استان برای استقرار در جایگاه ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی استان؛ مسائل ساختاری و اجرایی، حقوقی و نظارتی، پشتیبانی و مشارکت مردمی و محتوا و برنامه ریزی فرهنگی هستند.

 حجت الاسلام حریزاوی، معاون ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی نیز که به صورت ویدئو کنفرانس در جلسه شرکت کرد، گفت:  توجه به شورای برنامه ریزی استان و نفوذ آن بر سایر شوراهای دیگر استان، اضافه کردن یکی از بانوان فرهیخته استان و یکی از مشاهیر استان به پیشنهاد رییس شورا به اعضای اصلی شورای فرهنگ عمومی و مشخص شدن معیار حذف و اضافه اعضای شورای فرهنگ عمومی از اهم موارد مورد تاکید توسط وی بود.

همچنین جعفری نژاد نماینده سازمان برنامه و بودجه در این جلسه گفت: اسناد پیشنهادی باید به گونه ای باشد که تزاحمی در شرح وظایف سایر دستگاه ها به وجود نیاورد. در هر استان شورای برنامه ریزی و در ذیل آن کمیته فرهنگی وجود دارد و عدم تداخل وظایف شورای فرهنگ عمومی با شورای برنامه ریزی استان باید مورد توجه باشد.

دکتر احمدی معاون وزارت ورزش و جوانان نیز ضمن تاکید بر ضرورت به بروز رسانی سند عفاف و حجاب به عدم شناسایی جایگاه عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور اشاره کرد و گفت وظایف اصلی پیشنهادی شورای فرهنگ عمومی استان باید منطبق با ظرفیت های این شورا باشد که قابلیت اجرای مصوبات را داشته باشد.

 مجید رستمی مشاور معاونت فرهنگی قوه قضاییه نیز در ادامه جلسه نکات؛ انطباق وظایف و نقش های تعریف شده در آئین نامه با ظرفیت شورای عمومی استان، ارتباط شورای فرهنگ عمومی استان با شورای فرهنگ عمومی و تعامل آن با ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی و برجسته تر شدن نقش مجلس شورای اسلامی، شورای اجتماعی وزارت کشور و نمایندگان ولی فقیه در استان را مورد توجه و تاکید قرار داد.

همچنین مهدی رضائیان عضو شورای تخصصی مهندسی فرهنگی در این جلسه ضمن تاکید برضرورت  اجرای ی­سازی و پیاده سازی نقشه مهندسی فرهنگی، اظهار داشت: ستاد برنامه ریزی استان ماهیت حقوقی جدا از شورای فرهنگ عمومی استان دارد که اعضای آن مشترک هستند.
وی افزود: آموزش و پرورش و دادگستری باید نقش ویژه ای در شورای فرهنگ عمومی استان داشته باشند.

محمدرضا بهمنی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر مسائل از ۳ زاویه دیده شود محور هویتی و ساختاری شورای استان ها، محور موضوعات و محتوا، امتداد اجرایی شورای فرهنگ عمومی استانها باید وزن دهی مناسب به مسائل شود. نقشه مهندسی فرهنگی وجه تمایزش در بحث محتوای فرهنگی است، موضوع باید مقدم بر ساختار باشد که الان نظام موضوعات در حاشیه است. سپس افزود همه مسائل از طریق آیین نامه قابل تامین نیست که پیشنهاد می­شود نظام­نامه تشکیلات استانی مورد عنایت قرار گیرد.

سید محمد رضا موالی زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی با تاکید بر نقش شورای فرهنگ عمومی در اصلاح آیین­نامه خواستار بررسی بیشتر روند اصلاح آیین­نامه شورای فرهنگ عمومی  و رفع دغدغه ها و مشکلات فعلی شورای فرهنگ عمومی استانها شد.

در پایان جلسه دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار اختصاص یک جلسه دیگر کمیسیون به این موضوع پس از برگزاری جلسه با دبیر شورای فرهنگ عمومی و طرح موضوع در این شورا شد.

انتهای پیام

منبع: پایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha