پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
عابدینی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در قزوین گفت: متولیان حوزه فرهنگی عفاف و حجاب نباید برخورد قهری با بی حجاب ها داشته باشند.اگر ما آمدیم شعار "مرگ بر بی حجاب" سر دادیم، این عملکرد آیا بدحجابی را رفع می‌کند؟ .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در دیدار دست اندرکاران حوزه عفاف و حجاب استان قزوین اظهار کرد: هر قدمی که ما در مسیر خواسته‌های نفسانی و دنیوی برداریم هیچ نتیجه و خیری برای ما به دنبال نخواهد داشت، اما هرآنچه که برای رضای الهی انجام می‌گیرد، ماندگار است. 

امام جمعه قزوین با طرح این سؤال که چگونه می‌توانیم اخلاص را در کارهای خود ارزیابی کنیم، اذعان کرد: اگر خروجی اقدامات خود را بررسی کنیم و به نتیجه مناسب و بابرکت دست پیدا کنیم یعنی در مسیر الهی قدم برداشته ایم. گاهی یک شخصی مثل شهید سلیمانی در دنیا قیام می‌کند و با اثرگذاری خود کل مردم جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  

وی ابراز کرد: خدای متعال می‌فرماید این آیات قرآنی منشا اسم و برکت خداست که در آیات این کتاب آسمانی تجلی کرده است، این قرآن کریم ذکر و کتاب مبارک نامیده شده، بنابراین متوجه می‌شویم که برکت، موضوع عظیمی است که در زندگی ما نقش مهمی دارد و باید این برکت‌ها را جدی بگیریم.  

نماینده ولی فقیه در قزوین اذعان کرد: زندگی، مال، مسئولیت، مقام و علم هرکدام می‌تواند بابرکت یا بی برکت باشد. برای اینکه کارهایمان بابرکت شود باید عنصر رضایت الهی را در نظر بگیریم، هرکسی تا به امروز در دنیا کار تاثیرگذاری انجام داده است که مستمر و ادامه دار بوده به واسطه اخلاص کارهایش بوده که به عمل او برکت داده است.

 حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه حجاب نمود عفاف است، ادامه داد: عفاف زیرساخت حجاب به حساب می‌آید و حجاب میوه و شجره عفاف است. عفیف بودن پشت صحنه حجاب است، یعنی شاید فردی دارای حجاب باشد اما عفاف نداشته باشد.  

وی عنوان کرد: عفاف دامنه گسترده ای دارد و شامل پوشش، گویش و صحبت کردن، بطن و شکم است و می‌تواند جلوه‌های متعددی داشته باشد و در پوشش به عنوان حجاب ظاهر می‌شود و فقط اختصاصی به بانوان ندارد.  

امام جمعه قزوین با بیان اینکه کرامت پشت صحنه عفاف است، تصریح کرد: کسی صاحب عفاف است که کرامت داشته باشد یعنی شخصی که کرامت انسانی را نشناخته باشد، نمی‌تواند داشتن عفاف را به خوبی درک کند. تا زمانی که کرامت نباشد عفاف واقعیت پیدا نمی‌کند.  

نماینده ولی فقیه در استان قزوین، تقوا را پشت صحنه کرامت دانست و ابراز کرد: در قرآن می‌خوانیم هرکس که باتقواتر است نزد خدای متعال عزیزتر خواهد بود، از سوی دیگر عبادت پشت صحنه تقواست و پشت صحنه عبادت و بندگی نیز عقیده راسخ و ایمان محکم و یقین است.  

وی تصریح کرد: اگر ما اهل بندگی خدای متعال باشیم حتما متقی هم خواهیم شد، اگر اهل تقوا شویم صاحب کرامت خواهیم شد و اگر صاحب کرامت شدیم کرامت دارای شعب متعددی است که همه برکات و فضایل اخلاقی را شامل می‌شود که یکی از جلوه‌های ملکات درونی انسان مسئله عفاف است.  

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تاکید کرد: فرد باکرامت اهل عدالت و عفاف، شجاعت، آزادگی و حریت و سخاوت است و در همه حوزه‌های اخلاقی برجسته خواهد شد. این نگاه ساختاری و مهندسی دینی را اگر مورد توجه قرار ندهیم ممکن است در تبلیغ و ترویج و نشر حقایق و معارف عفاف و حجاب دچار تناقض گویی شویم و مخاطب ما دچار سردرگمی خواهد شد.  

امام جمعه قزوین تاکید کرد: در حوزه‌های مطالبه گری سه محور وجود دارد که یک محور نظام اداری است؛ گاهی شاهدیم برگزارکنندگان برنامه‌های عفاف و حجاب اعتقادی به این حوزه ندارند و فقط به واسطه بخشنامه ای بودن درحال اجرای برنامه‌ها هستند. اینگونه برنامه‌ها بیشتر به تمسخرگرفتن حوزه عفاف و حجاب است، زیرا این متولیان مباحثی را می‌گویند که خود به آن عمل نمی‌کنند.  

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ابراز کرد: دو حوزه دیگر که باید مطالبه گری در حوزه عفاف و حجاب از آنها صورت بگیرد صدا و سیما و مراکز آموزشی چون آموزش و پرورش و دانشگاه‌هاست. اگر ما از این سه حوزه مطالبه گری ریشه ای داشته باشیم دیگر نیازی نداریم در خیابان خیام به دنبال نشر برخی مسائل در حوزه عفاف و حجاب باشیم.  

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با تاکید بر اینکه مسئله عفاف و حجاب را نباید جزیره‌ای نگاه کرد، گفت: گفتیم که مسئله کرامت فقط در حوزه عفاف و حجاب خلاصه نمی‌شود و عدالت و انصاف و صداقت و فضایل اخلاقی دیگر را نیز شامل می‌شود، بنابراین اگر ما برای یک فرد بدحجابی که دچار ظلم و گرسنگی و مشکل شده عدالت را حاکم کنیم، این شخص با ما احساس همزادپنداری کرده و به سمت عفاف و حجاب جذب خواهد شد.  

وی یادآور شد: علاوه بر اینکه نباید عفاف و حجاب را جزیره ای دید همچنین نباید در این فضا جزیره ای عمل کرد، زیرا جزیره ای عمل کردن دستگاه‌ها عاملی خواهد شد که اقدامات صورت گرفته بدون نتیجه باقی بماند. این بی تاثیر بودن اقدامات نشانه ای این موضوع است که ما در کارهایمان اخلاص نداریم و هرکدام به دنبال ثبت کردن اسم دستگاه خود هستیم.  

امام جمعه قزوین ادامه داد: رضاخان که در دوره خود مسجد گوهرشاد را مورد حمله قرار داد، نگاه جزیره ای نداشت و جزیره ای هم عمل نکرد. این شاه ملعون تمام مظاهر دین و عفاف و حجاب را مورد نشانه قرار داد تا با کار منسجم بتواند ریشه ای این حوزه را نابود کند.  

نماینده ولی فقیه در قزوین با بیان اینکه نوع نگاه و ارشاد ما در مقابل بدحجاب ها مهم است، گفت: یکی از اشتباهات ما این است که اکثر بدحجاب ها را بی حجاب می‌خوانیم و آنها را مقابل دین و مذهب و نظام تلقی می‌کنیم و درواقع آنها را دشمن اسلام می‌دانیم. اگر ما آمدیم شعار "مرگ بر بی حجاب" سر دادیم، این عملکرد آیا بدحجابی را رفع می‌کند؟  

وی عنوان کرد: امروز ما بسیار نیازمند نگاه رحیمانه‌ و مهربانانه‌ پیامبر اسلام(ص) و امامان(ع) و رهبری در حوزه عفاف و حجاب هستیم، لازمه این موضوع این است که که نگاه خواهرانه به بانوان بدحجاب جامعه خود داشته باشیم، ما با دختر و خواهر خود چقدر دلسوزی داریم؟ باید با محبت و مهربانی و دلسوزی بدحجاب ها را به مسیر پوشش دعوت کنیم.  

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی ابراز کرد: البته در بین بدحجاب ها تعداد بسیار اندکی داریم که جزو معاندان و ضدانقلاب‌ها هستند و هدفشان ترویج بی بندو باری در جامعه است، ما نمی‌توانیم اکثر بدحجاب ها را همردیف ضدانقلاب‌های نفوذی بدانیم. بنابراین نگاه ما باید مهربانانه و رحیمانه و جذب به همراه برخورد دوستی و محبت باشد.  

امام جمعه قزوین اضافه کرد: متولیان حوزه فرهنگی عفاف و حجاب نباید برخورد قهری با بی حجاب ها داشته باشند، زیرا این برخورد وظیفه حوزه‌های نظارتی و قضایی و امنیتی با محوریت اجرای قانون است.  

وی عنوان کرد: مهمترین دعوت خدای متعال به ذکر در سوره احزاب صورت می‌گیرد و در آیه ۳۳ این سوره محوری ترین اقدام را در حوزه عفاف و حجاب بیان می‌کند و به ما می‌گوید که نباید اقدامات جزیره ای داشته باشیم.  

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: خدای متعال در قرآن می‌فرماید شما باید یک امت باشید، امتی که دارای یک امام باشد و دغدغه‌های دینی مشترک را با هم افزایی و منسجم پیگیری کند.  

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رحیم کازرونی (مدرس دانشگاه) IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    2 1
    عرض سلام و ادب. این تیتر شما مطابق متن فرمایشات ایشان که خود شما گذاشتید نیست و منظورشان عدم برخورد قهری متولیان فرهنگی است و از برخورد قهری متولیان انتظامی در جای خود گفته اند. این گونه تیتر زدن سلیقه ای و مطابق نگرشهای خودتان هم خلاف امانت در نقل بیانات است هم مغایر با نظرات کلی رهبران انقلاب اسلامی که از ضرورت برخورد قهری و فرهنگی توامان و جوابدهی هرکدام در جای خودش تصریحا گفته اند. سایت شما در معرض دید بسیاری حوزویان است لطفا اصلاح کنید. با تشکر
  • ناشناس IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    اتفاقا صحیح میفرمایند و موافقم باید با بی حجاب ها برخورد شدیدی بشه والا همینا امنیت جامعه رو به خطر انداختن بعد خودشون رو هم آدمای خوبی میدونن :/ واقعا که مسخرس