جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ اولین نشست تخصصی بانوان با موضوع عفاف وحجاب

حوزه/ عضو گروه علمی مطالعات زنان جامعه الزهرا(س)با تاکید بر اینکه در مباحث دینی باید فهم شبکه ای داشته باشیم گفت: مباحث دینی به صورت منظومه‌ای است و باید احکام را در ارتباط باهم ببینیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، ریحانه کارپرور در  نشست تخصصی از سلسله گفت و گو های حجاب و عفاف، که عصر امروز به همت صفحه بانوان خبرگزاری حوزه و با همکاری جامعه‌الزهرا(س) و پژوهشکده زن و خانواده در سالن جلسات این رسانه حوزه برگزار شد، به موضوع رابطه عفت و پوشش اشاره کرد و اظهار داشت: عفاف و رعایت عفاف جنسی از مسائل مشترک بین همه ادیان است و همه ادیان بحث خویشتن داری جنسی را مطرح می کنند، اما در بحث مصداق تفاوت پیدا می کنند.

عضو گروه علمی مطالعات زنان جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه در آموزه های دینی ما هم بحث عفاف مطرح شده و هم پوشش و ستر، افزود: در بحث روانشناسی ابعاد ارتباطی انسان را سه بعد می بینیم، ارتباط عاطفی شناختی، ارتباط جنسی و ارتباط رفتاری که در همه این سه زمینه بحث عفاف می تواند مطرح شود اما چارچوب هایی دارد که در ذات خودشان غیرجنسیتی هستند، اما گاهی اوقات وزن اینها نسبت به زن یا نسبت به مرد بیشتر است.

وی ادامه داد: اگر یکی از این چارچوب ها بحث نگاه و دیگری بحث پوشش باشد، در صورتی که بخواهیم معادله ای را تشکیل بدهیم اینها برابر میشوند اما بحث نگاه برای مردان و بحث حجاب برای زنان سخت تر، سخت تر به معنی کیفیتی که اهمیت بیشتری دارند.

کارپرور با بیان اینکه اگر وارد بحث آیات شویم میبینیم که بحث حجاب همیشه بعد از بحث عفاف مطرح شده است، افزود: در آیات قرآن میبینیم که بحث عفاف به ازدواج و تشکیل خانواده هم ارتباط داده شده است. آیات ۲۷ تا ۳۳ سوره نور آیاتی است که به مباحث عفاف و حجاب به صورت منظومه ای پرداخته است.

نگاه منظومه‌ای به احکام

عضو گروه علمی مطالعات زنان جامعه الزهرا(س) با تاکید بر اینکه این آیات بحث کفویت ایمانی را مطرح میکند، خاطرنشان کرد: سوره نور بحث را از تشکیل خانواده شروع می کند و بعد می رود سراغ مصادیق عفاف اینکه شما نمی توانی بدون اذن وارد حریم خصوصی دیگران شوی یکی از مصادیق رعایت عفاف است و در قرآن هم بر روی آن تاکید شده است.

وی با اشاره به آیه حفظ نگاه هم تاکید کرد: این آیه هم ناظر به مصادیق عفاف است و شامل زن و مرد میشود، بعد از آن وارد بحث حجاب می شود که هر دو از مولفه های منظومه عفت ورزی است.

کارپرور با تاکید بر اینکه قرآن بعد از اینکه آیه حجاب تمام می شود سراغ بحث ازدواج می رود، خاطرنشان کرد: بعد از رعایت عفاف و حجاب حالا مقدمه تشکیل خانواده در تراز اسلامی مهیا شده است به ازدواج تشویق میشود و بعد از این مقدمات آیه آخر، می گوید اگر کسانی زمینه ازدواج برایشان فراهم نبود باید خویشتن داری کنند.

به گفته عضو گروه علمی مطالعات زنان جامعه الزهرا(س) یکی از راهکارهای افزایش میل به ازدواج این است که میل به کشف  ویژگی های زنانه برای مرد باقی بماند، و انگیزه رفتن به سمت تشکیل خانواده برای ارضای نیاز فراهم میشود اگر کسانی زمینه ازدواج برایشان فراهم نبود هم باید خویشتن داری کنند.

وی با تاکید بر اینکه در مباحث دینی باید فهم شبکه ای داشته باشیم، تصریح کرد: باید احکام را در ارتباط باهم ببینیم اگر بخواهیم بحث عفت ورزی داشته باشیم باید آن را در ارتباط با حیا بدانیم، اما اگر بخواهیم بخشی از احکام را بگیریم مثلا در شرایطی که حفظ نگاه، حجاب و حیا رعایت نشده است و  جامعه پر از محرک های جنسی است عفت ورزی کاری بسیار پیچیده میشود و کار را بسیار سخت میکند.

کارپرور با بیان اینکه احکام باید به صورت منظومه ای دیده شود، خاطرنشان کرد: خود قرآن هم این مسائل را چینش کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه زن مسلمان چطور میتوان در تمدن سازی نقش داشته باشد، تصریح کرد: در آیه ۵۹ سوره احزاب بحث جدی ای مطرح می شود که در مورد منافقینی است که در مدینه حضور داشتند و با کارشکنی های خود در حال آزار و اذیت سایر مسلمانان بودند و جامعه را به هم می ریختند و نشان میدهد که حضرت رسول در مسیر کارشکنی های منافقین چه راهکار و اصلاحیاتی را انجام می دادند.

زنان اصلاح گران جامعه

عضو گروه علمی مطالعات زنان جامعه الزهرا(س) افزود: جوابی که در این زمینه وجود دارد این است که در راه اصلاح ساختاری جامعه پیامبر اکرم(ص) زنان و دختران را مخاطبان خاص خودشان قرار می دهند و برای تسهیل اصلاح اجتماعی از آنها مدد میگیرند.

وی با بیان اینکه زنان مامور تغییر اجتماع اند  و می شود از آن سو استفاده یا استفاده درست شود، بیان کرد: در اسلام این ماموریت به عهده زنان گذاشته شده است به عنوان زنانی که کنشگران فعال هستند به عنوان کسانی که میخواهند یک اصلاح ساختاری جدی انجام بدهند از زنان مدد میگیرند برای اینکه ثبات و پایداری به جامعه برگردد.

کارپرور با اشاره به اینکه بین اینکه کنشگری زنان به چه شکل است و اینکه امنیت میتواند در جامعه برقرار شود ارتباط وجو دارد افزود: زنان در حکومت اسلامی نقش دیگری را بازی نمیکنند کسانی هستند که با این ابزار نقش موثری را ایفا میکنند.

عضو گروه علمی مطالعات زنان جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه امنیت روانی، جنسی و اجتماعی در ابعاد دیگر امنیت تاثیر گذار است، افزود: در بعد نخست یک تعریف از امنیت که دور بودن از خطرات مادی و سرزمینی است با اولویت جنس مذکر اتفاق می افتد و برای بعد دوم امنیت که ارزش های معنوی جامعه را تهدید می‌کند نیاز به قدرت نرم داریم که این قدرت نرم عمده اش توسط زنان در جامعه می تواند تاثیرگذار باشد.

به گفته وی اغلب شهدای جنگ تحمیلی یا مدافعان حرم وقتی که وصیتنامه نوشتند یک توصیه ای به زنان سرزمین میکنند و از آنها میخواهد که این قدرت نرم را برای امنیت در بعد دوم برعهده بگیرند و این را می بینیم که در سیره پیامبر(ص) هم اتفاق افتاده است.

کارپرور با اشاره به اینکه اگر بپذیریم که این امنیت توسط زنان به دست می آید می توانیم بگوییم که زنان از عناصر مهم بستر ساز برای تمدن اسلامی هستند، ادامه داد: اگر با این دید حجاب را برای زنان تبیین کنیم موفق میشویم چرا که از جذابیت اصلی بحث حجاب در دنیای امروز این است که تاچه حدی می توانم در جامعه موثر باشم.

عضو گروه علمی مطالعات زنان جامعه الزهرا(س) ادامه داد: اگر به زن جامعه اسلامی گفته شود که در آینده می‌توانی یک خانواده متعالی به جامعه تحویل دهی، اگر در عرصه سیاست ورود کرد هم میتواند یک بانوی سیاست مدار شود که  بهترین عملکرد را داشته باشد که همگی می تواند از اثرات مثبت حجاب باشد اگر که فهم درستی از حجاب داشته باشیم و آن را به جامعه انتقال دهیم.

۳۱۳/۶۱پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha