پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ابوترابی

حوزه/ آیت الله سید عباس ابوترابی از علمای بزرگ و مشهور قزوین در سال ۱۲۹۵ هجری شمسی در خانواده ای اهل علم در قزوین به دنیا آمد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در قزوین، با مرور داستان ها و نقل های تاریخی به این نتیجه می رسیم که پهنه مینودری قزوین از دیرباز سرزمین تولد و پرورش علمای بزرگ اسلام بوده است و این مهم تا به جایی پیش رفته که همواره در کنار نام قزوین پیشوند عالم خیز بودن آن هم به کار رفته است.

با نگاهی به تاریخچه این شهر مذهبی و توجه به زندگینامه شخصیت های فقهی و اسلامی نظیر علامه سید ابوالحسن رفیعی، آیت الله سید ابوتراب ابوترابی، علامه سیدموسی زرآبادی، آیت الله سید ابراهیم موسوی، آیت الله سیدابوالحسن، آیت الله میرزا ابوالقاسم بن ملا محمد تقی(شهید ثالث) و سایر علما و شخصیت های مذهبی قزوین می توان بر عالم خیز بودن این شهر کهن تصدیق کرد.    

دفتر نمایندگی خبرگزاری حوزه در استان قزوین در سلسله گزارش مبسوط هر هفته علمای این خطه از ایران اسلامی را معرفی و زندگینامه آنها را به صورت مختصر شرح می دهد تا مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان با گذشتگان و عالمان خود بیش از پیش آشنا شوند.  

در پنجمین قسمت از این گزارش ها، به معرفی آیت الله سید عباس ابوترابی پرداخته می شود که در دوران زندگی خود خدمات زیادی را در زمینه جهادی و تبلیغی انجام داده است.  

زندگینامه

آیت الله سید عباس ابوترابی از علمای بزرگ و مشهور قزوین در سال ۱۲۹۵ هجری شمسی در خانواده ای اهل علم در قزوین به دنیا آمد. خاندان ابوترابی از سادات سکّاکی از سلسله سادات حسینی به شمار می‌رفتند و منتسب به جد اعلایشان مرحوم آیت‌الله حاج سید ابوتراب از شاگردان برجسته شیخ مرتضی انصاری و از علمای صاحب نام زمان خویش بودند.   
 

پدرش آیت الله سید ابوتراب قزوینی از شاگردان آیت عظام میرزای نائینی، سید ابوالحسن اصفهانی و آقاضیاء عراقی بوده است.  

او پس از فراگیری علوم مقدماتی نزد اساتیدی از جمله شیخ محمود رییسی، شیخ یحیی مفیدی و پدر خود با مبانی علوم الهی آشنا شد و در سال ۱۳۵۳ هجری قمری به حوزه علمیه قم رفت.    

اساتید

سیدعباس ابوترابی در قم از محضر اساتیدی از جمله آیت الله کوه‌کمری، آیت الله بروجردی، امام خمینی (ره)، آیت‌الله محقق داماد و علامه طباطبایی حاضر شد.  
 

وی پس از دوران تحصیل خود در قم  به قزوین بازگشته و به تدریس در حوزه علمیه قزوین و اقامه جماعت پرداخت.  


حضور در مجلس شورای اسلامی 

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی یکی از اصلی‌ترین ارکان جمهوری اسلامی برپایی مجلس به حساب می آمد؛ مجلسی که در رأس امور بود و دشمنان برای تصدی کرسی‌های آن، دست در کار فتنه‌گری بودند.  

در چنین شرایطی آیت‌الله سید عباس ابوترابی برای ورود به مجلس، اعلام آمادگی کرد که این اعلام آمادگی مورد استقبال مردم متدین و قدرشناس قزوین نیز قرار گرفت و ایشان به عنوان یکی از نمایندگان شهر قزوین و توابع راهی مجلس شد.  

در بیستم خرداد ۱۳۵۹ پرونده انتخاباتی او در شعبه ۸  مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء به تصویب رسید و در همان روز نیز، اعتبارنامه او با تکبیر نمایندگان مورد قبول واقع شد.

مرحوم ابوترای در دوران حضور در مجلس شورای اسلامی هم، در کنار فعالیت‌هایی که برای برپایی و قوام پرچم جمهوری اسلامی صورت می‌داد، رفع محرومیت‌های منطقه را نیز مدنظر داشت و برای آن تلاش می‌کرد.

برخی آثار

از آیت الله سید عباس ابوترابی آثار علمی زیادی به یادگار گذاشته شده که مهم ترین آنها شامل زبده المقال فی خمس النبی، تقریرات درس فقه آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله حجت، جهاد نفس، حقیقت در سیمای حق، مباحث توحید، یک دوره فقه می باشد.

وفات

این عالم بزرگوار سرانجام پس از ۸۴ سال زندگی به همراه فرزند بزرگوار خود حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر ابوترابی، در روز پنج شنبه ۱۲ خرداد سال ۱۳۷۹ شمسی به هنگام عزیمت به مشهد مقدس، در سانحه تصادف درگذشت و در صحن عتیق به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha