پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حدادزاده

حوزه/دادستان مرکز استان یزد با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت در حوزه زمین و مسکن بحث سودجویی و دلالی است گفت: در گام اول برخورد با سودجویان حوزه زمین و مسکن ۷۶ بنگاه املاک متخلف پلمپ و ۵ نفر بازداشت شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، محمد رضا حدادزاده پیش از ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران استان یزد با بیان اینکه بحث قیمت و دلالی هایی که در افزایش قیمت تأثیر دارد طبیعتا ناشی ازیک سری مشکلات اقتصادی و تقاضاهای کاذب ایجاد شده است گفت: البته بی اعتمادی ناشی از عدم ثبات بازار و سرمایه های سرگردانی نیز در این حوزه اثرگذار است  که ما این مسائل را تصدیق می کنیم لیکن دلالی ها و واسطه بازی های نیز باید کنترل شود.

وی افزود: در این راستا برخورد با بنگاه های بدون پروانه که گلایه های بسیاری از شهروندان را به همراه داشته و متأسفانه اتحادیه مذکور و نهادهای مرتبط در این حوزه خوب عمل نکرده اند در دستور کار دادسرای یزد قرار گرفته است.

حدادزاده تصریح کرد: در قالب طرح برخورد با سودجویان حوزه زمین و مسکن شاهد حضور میدانی مجموعه قضات استان با همکاری نیروی انتظامی و سپاه هستیم تا هم ضمن برخورد با متخلفین این حوزه، برخی از اطلاعات استخراج و برخی از اسناد بررسی شود.

دادستان مرکز استان با بیان اینکه در گام اول این طرح ۵ منطقه مورد رصد قرار گرفت افزود: در طرح مقابله با سودجویان حوزه زمین و مسکن ۲۰ قاضی دادسرا و ۶۰ نفر از عوامل نیروی انتظامی و اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قالب ۲۰ تیم مشارکت داشتند.

حدادزاده تصریح کرد: پس از بررسی های صورت گرفته قریب به ۷۶ بنگاه املاک متخلف پلمپ و ۵ نفر  بازداشت شده اند و  برای نمونه یکی افراد به نام تحسین – د که با ایجاد انحصار و خرید و فروش های صوری در منطقه صفائیه و شهرک دانشگاه در بازار اخلال ایجاد کرده بود دستگیر و پیگیری برای شناسایی همدستانش ادامه دارد.

وی اضافه کرد: بسیاری از املاک متخلف پس از شروع طرح نسبت به تعطیلی واحد صنفی خود اقدام کردند که برخورد با آن ها نیز در دستور کار دادسرای مرکز استان قرار دارد.

دادستان مرکز استان  اظهار داشت : در حوزه فضای مجازی نیز با محوریت پلیس فتا استان ۸ پیج و کانال مربوط به متخلفین در حوزه زمین و مسکن با قریب ۸۰ هزار عضو و دنبال کننده مسدود شد زیرا این پیج ها با تبلیغات اغوا کننده و فریب مردم برای خرید و فروش و افزایش بعضا ۲۰۰ درصدی قیمت ها، سعی می کردند آرامش روانی جامعه را بر هم بزنند.

حدادزاده  افزود: در گام بعدی با کارشناسان متخلف در حوزه قیمت گذاری که بعضا کارشناس رسمی دادگستری نبوده بلکه به عنوان خبره در حال فعالیت هستند برخورد می شود و اگر کارشناس رسمی براساس نظر دلال و بنگاه قیمت گذاری کند باید پاسخگو باشد.

وی گفت: به جز معدودی از املاکی های سطح شهر که دارای مجوز فعالیت هستند بقیه غیرمجاز و غالبا دلال، واسطه و کلاهبردار هستند لذا مردم باید در معاملات خود هوشیار بوده و به آن ها اعتماد نکنند.

دادستان یزد  با اشاره به نقش واسطه گری بنگاه های املاک تصریح کرد: مردم باید توجه داشته باشند که محل تنظیم سند معامله دفاتر اسناد رسمی و محل دریافت مشاوره حقوقی دفاتر وکلای مجاز و دارای پروانه است و نمی توانند در این موارد به بنگاه های املاک مراجعه و اعتماد کنند.

حدادزاده گفت: طی هفته های آتی بازرسان نامحسوس در قالب خریدار و فروشنده به بنگاه های املاک مراجعه و نحوه فعالیت آن ها را مستند خواهند کرد.

وی  افزود: مردم نیز می توانند گزارشات و مستندات خود را در این خصوص به سامانه پیام کوتاه ۱۰۰۰۶۹۶۶ و یا به نشانی adlieh_yazd در شبکه های اجتماعی سروش، ایتا، روبیکا و اینستاگرام ارسال کنند.

حدادزاده گفت: همچنین اتحادیه و اتاق اصناف باید پیگیری کنند تا ساز و کار و سامانه ای مناسب را برای بارگزاری آگهی های افرادی که خریدار و فروشنده واقعی هستند فراهم  و با ورود به حوزه قیمت گذای توسط کارشناسان ذیصلاح و بنگاه های مجاز را در همین سامانه ملزم به فعالیت کند .

وی بر لزوم نظارت اتحادیه بنگاه های املاک بر حق الزحمه قانونی و مشروع تأکید کرد و افزود: اگر اتحادیه املاک بخواهد مانند گذشته منفعل باشد باید جای خود را به اعضای جدید بدهد.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha