پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله اعرافی در دیدار رئیس شورای استانها
عکس آرشیوی

حوزه/حوزه/ قانون شوراهای اسلامی نیازبه بازنگری دارد، باید قوانین طوری باشد که انسانهای شایسته وارد شورا شوند تا شاهد رفع مشکلات در جامعه شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در دیدار با دکتر علیرضا احمدی، رئیس شورای عالی استانها اظهار داشت: برای موفقیت در هر اقدامی باید طرح و برنامه برای پیشبرد اهداف در آینده داشت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: شرح وظایف باید برای هر نهاد تعیین شده باشد تا حرکت ها در همان مسیر مشخص شود. در اصل نهاد پویا، نهادی است که با حفظ چارچوب وظائف و قوانین و مقررات، نسبت به آینده، بلند نظر، دارای طرح، برنامه کلان و راهبردی باشد.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد داشتن قانون جامع و در تفسیر این اصل قانون اساسی در مورد شوراها، نظریه ها و دیدگاه های  تند و کندی است.
وی ادامه داد:بعضی ها معتقدند که شوراها فقط باید نظارت کند، اما اعتقاد بنده این است، نظارتی که آنجا گفته شده و شورایی که برای شهر استان تعیین شده، ادبیات و مفاهمه عمومی دارد که تعبیر نظارت به عنوان تأکید است و الا شورا نقش قانون گذاری و سیاستگذاری دارد و این از ذات شورا منفک نیست.

آیت الله اعرافی گفت: تأکید دارم باید روی این مسئله کار کرد و طرح آن را به شورای نگهبان ارسال کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، اظهار داشت: می توان در شورای عالی استان ها با همدلی و همکاری به افق های جدیدی رسید و هم افزایی خود را با جای دیگر افزایش داد البته این مستلزم تعامل جدی با دولت و دیگر نهادهااست.

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: قانون شوراهای اسلامی نیاز به بازنگری دارد. باید قوانین به نحوی باشد که افراد شایسته وارد شورا شوند تا شاهد رفع مشکلات در جامعه باشیم.

وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی فساد کم هم بد است، بیان داشت: نکته دیگر ساز و کارهای نظارتی شورای نگهبان برای رفع اتهامات و اصلاح نگاهی است که به شوراها وجود دارد.
 آیت الله اعرافی گفت: مجموعه گسترده شوراهای اسلامی می تواند در بخش های مختلفی مانند حل مسائل و مشکلات اجتماعی اثر گذار باشد. می تواند سپاه بزرگ فرهنگی باشد و بسیاری از مسائل را پیگیری و دنبال کند و برای رفع مشکلات و آسیب های اجتماعی نقش آفرین باشد و همین موارد می تواند سبب تحول عظیم در جامعه شود.

امام جمعه قم، اظهار داشت: حوزه هم یکی از مراکزی است که در کشور توسعه یافته است، ارتباط حوزه با شورا هم قابل بررسی است و اخیرا ۱۰۰ کارویژه روحانیت در حوزه طراحی شده و برای اجرای آن نیازمند همکاری با نهادها از جمله شورای عالی استانها هستیم.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: باید کاری کرد گفتگو ها بین دو نهاد انجام شود و نتیجه اش تفاهم و تعامل با یکدیگر باشد.

در ادامه دکتر احمدی، رئیس شورای استانها نیز گزارشی از فعالیت این شورا ارائه کرد  و گفت: همه تلاش این است، تفاهم نامه  همکاری دو نهاد حوزه و شورای عالی استان‌ها  به زودی به امضاء برسد تا بتوانیم بیش از پیش از ظرفیت علمی حوزه برای تعالی بخشی شوراهای اسلامی استفاده کنیم.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    0 0
    احسنت . یکی از اصلاحات فوری تبصره ای است که امکان نمایندگی کفار ذمی از طرف مسلمانان را می دهد . نماینده شورا به مدت چهار سال برای شهرهای مسلمانان اعمال تدبیر می کند . و این از مصادیق واضح سبیل بر آن است که قاعده نفی سبیل آن را مطلقا نفی می کند .