جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجاب

حوزه/ پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده گفت: زنان مسلمان غربی که محجبه هستند بااراده، آگاهی و با اطلاعات کامل حجاب را انتخاب می‌کنند.

دکتر فاطمه عقیلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این‌که حجاب یک موضوع بسیار حیاتی است، اظهار داشت: برای اینکه بدانیم در هر کشوری وضعیت حجاب به چه صورتی است مستلزم این است که آثار تألیفی را مطالعه کنیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین تألیفات به دو بخش اصلی و اساسی و به دو زبان فارسی و عربی است به‌هرحال بیش از ۵۰ کشور اسلامی در دنیا وجود دارد که ۲۲ کشور آن عرب‌زبان هستند.

عقیلی افزود: به همین دلیل بیشترین کتب تألیف شده به زبان عربی است و علاوه بر این طی ۱۰ سال ۸۴ تا سال ۹۴ به میزان ۱۰۸۳ عنوان کتاب با واژه عفاف و حجاب منتشرشده که نشان از اهمیت موضوع دارد.

وی ابراز داشت: پرتیراژترین کتاب درزمینهٔ حجاب، کتاب مسئله حجاب نوشته دکتر مطهری است ۱۸۰ بار در ایران به زبان‌های مختلف عربی، انگلیسی و اردو تجدید چاپ‌شده است.

عقیلی بیان داشت: تا به امروز کتب، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های بسیاری در خصوص حجاب تألیف شده که متأسفانه در حد تئوری می‌باشد و عملیاتی نشده است، چون سیاست‌گذاری‌ها متفاوت است.

وی بابیان این‌که در جهان عرب تمامی آثاری که نوشته می‌شود دارای دو رویکرد تأییدی و انکار حجاب قرار دارد، اظهار داشت: کتابی وجود ندارد که حجاب را توصیف نماید ولی کتب بسیار زیادی وجود دارد که از مناظر مختلف اجتماعی، دینی و فقهی و... در تأیید و یا انکار حجاب به چاپ رسیده است اما به‌طورکلی کشورهای عرب به‌صورت غیرمستقیم در رد موضوع فعالیت دارند.

پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده به بحث حجاب در کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: کاترین شاکدام یک فردی که ابتدا مسلمان نبوده و بعد از پژوهش میدانی در شهر تورنتو و نوشتن کتاب مسلمان شد و خودش بیان می‌کند که هدفش این است که صدای زنان مسلمان جهان را به گوش همه برساند و بگوید حجاب نشانه ظلم نیست و برعکس یک نقطه قوت اساسی برای زن مسلمان است.

وی تصریح کرد: زنان مسلمان غربی که محجبه هستند بااراده، آگاهی و با اطلاعات کامل حجاب را انتخاب می‌کنند.

عقیلی افزود: به‌هرحال مسئله حجاب در بین تمامی ادیان بحث بسیار جدی است تا جایی که در بین راهبه ها و حتی یهودیت بسیار سخت‌گیرانه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha