شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمد تقی ربانی

حوزه/ نباید امروز مبلغین،مسائلی را که در جامعه می بینند دلسرد شوند، بلکه باید سختی های پیامبر(ص) را در صدر اسلام ببینند که چگونه آن حضرت از دل جاهلیت اسلام ناب را به عرصه آوردند و تحول ایجاد نمودند.

حجت السلام والمسلمین محمد تقی ربانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تبریک ایام دهه امامت و ولایت و با اشاره به سیره تبلیغی پیامبر اسلام(ص) گفت: پیامبر اکرم(ص) درتاریک ترین دوران حیات بشری به پیامبری مبعوث می شوند و تبلیغ را شروع می کنند و این گونه نبوده که تبلیغ شان منحصر به دعوت و چهره به چهره باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: حضرت، همان طور که مردم را به دین دعوت می کردند، نسبت به نظام سازی های دینی، نسبت به حضور دین در جامعه، عزت و کرامت دین داران در جامعه و پروسه ابدی حاکمیت دین درجامعه و ارائه مبانی اساسی و اصولی که مسلمانان بتوانند با آن دین را به عنوان مبانی بپذیرند، همه را در تبلیغ شان بیان کردند.

این محقق اظهارداشت: ایشان به گونه ای به تبلیغ و آنچه که قرار بود برای مردم بیان کنند، امید و ایمان داشت  که هیچ سختی و مشکلی جلودارش نبود، مثلا در جریان مباهله پیامبر (ص) همه اهل بیت(ع) می آورند و وقتی آن افراد می بینند که ایشان در کارش تردید ندارند و اگر نفرین کنند،  کسی باقی نمی ماند، بر می گردند.

این پژوهشگر عنوان کرد: پیامبر اسلام در مقابل استکبار و تکبر قریش، با تمام قامت می ایستادند و  در این راه همه ثروت حضرت خدیجه(س) را فدای دین می کنند وهر گونه زخم زبان به جان دل می پذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی گفت: این نشان می دهد که حضرت کوچکترین شک و تردیدی در تبلیغ نداشتن و کسی باور نمی کرد پیامبر در مدت کوتاهی و در منطقه ای که اصلا نام و اثری در جهان نبود و  در میان دو تمدن بزرگ و امپراطوری روم و ایران که اصلا جایی نداشت، با اعتماد به نفس و ایمان و یقین وارد شود و بیایند بزرگترین بنای تمدنی را شروع کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: در مدت کوتاهی یعنی کمتر از ۴ قرن به قله های تمدنی برسد که هنوز جهان وامدار آن است. ایشان در هر صحنه از جامعه ای در حوزه بهداشت، فرهنگ، علم و دانش، مبارزه با فساد و... وارد شدند و کار تبلیغی آغاز و باورها را تقویت نمودند.

این محقق با بیان این که اشاره به تبلیغ پیامبر(ص) در صدر اسلام برای الگو قرار دادن آن برای مبلغین است،اظهارداشت: مبلغین و روحانیون هم باید این گونه باشند و به تبلیغ و عمل خود یقین و باور داشته باشند تا بتوانند در هر موضوعی که وارد می شوند، مؤثر واقع شوند.

وی بیان داشت: نباید امروز مبلغین،مسائلی را که در جامعه می بینند دلسرد شوند، بلکه باید سختی های پیامبر(ص) را در صدر اسلام ببینند که چگونه آن حضرت از دل جاهلیت اسلام ناب را به عرصه آوردند و تحول ایجاد نمودند.

عضو انجمن مهدویت حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امروز دل های مردم آماده شنیدن معارف ناب اهل بیت(ع) است،‌بنابراین مبلغان باید از هر فرصت و مناسبت به وجود آمده استفاده کنند و از ابزارهایی مانند فضای مجازی بهره برده حتی با شرایط پیش آمده کرونایی با رعایت مسائل بهداشتی تا جای ممکن چهره به چهره به تبلیغ دین بپردازند.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha