جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ازدواج

حوزه/جوانان امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه و حمایت هستند و در این شرایط اقتصادی باید بیش‌ازپیش به آن‌ها توجه شود.

خبرگزاری حوزه/ ازدواج امروز به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌های ایرانی تبدیل‌شده است،نگاهی به سیر ازدواج در طی دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که هرساله این امر مقدس و برگزاری مراسم و مقدمات آن با تجملات و خواسته‌های بی‌مورد طرفین همراه شده است که خود همین موضوع مانعی جدی بر سر راه جوانان برای ازدواج شده است.

از افزایش مهریه‌ها و تجمل‌گرایی در تهیه جهیزیه گرفته تا برگزاری مراسم در بهترین و گران‌ترین نقاط شهر همه و همه ازجمله مواردی است که در سال‌های اخیر موجب شده میزان رغبت و گرایش جوانان به ازدواج کم شود البته این تمام ماجرا نیست.

بیکاری، تورم و مسکن سه‌ضلعی هستند که این روزها جوانان را برای تشکیل خانواده و ازدواج مردد کرده است.

نگاهی به هزینه‌های مراسم عروسی و اجازه منزل در منطقه متوسط شهرها نشان می‌دهد که جوانان برای شروع زندگی نیازمند رقم‌های بسیار درشتی هستند که به‌هیچ‌عنوان در توان آن‌ها نیست.

تنها حمایت دولت در ازدواج جوانان هم همان وام ۵۰ میلیون تومانی است که فارغ از سخت‌گیری بانک‌ها برای پرداخت آن باقیمت‌های موجود اجاره‌بها و لوازم منزل تقریباً هیچ دردی را دوا نمی‌کند.

در چنین وضعیتی وظیفه‌ای والدین و حاکمیت بیش‌ازپیش احساس می‌شود، درجایی که والدین از وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند قطعاً حمایت‌های آن‌ها می‌تواند موجب دلگرمی جوانان برای ازدواج شود.

البته مهم‌تر از والدین این وظیفه‌ای حاکمیت به‌خصوص دولت و مجلس است که با وضع قوانین به حمایت از زوج‌های جوان بپردازند.
به‌هرحال عدم ازدواج جوانان آثار زیان باری را به همراه دارد و اگر دولت امروز برای ازدواج جوانان اقدامی را انجام ندهد، فردا روز باید چندین برای آن را برای کنترل آسیب‌هایی هزینه کند به علت عدم ازدواج جوانان در جامعه رخ می‌دهد.

البته نباید از کوتاهی دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه نیز گذشت به‌هرحال ترویج زندگی آسان و برنامه‌های کم‌هزینه خود نه‌تنها می‌تواند کرامت و عزت خانواده‌ها را حفظ کند بلکه این رویه‌ای غلطی را که شکل‌گرفته نیز عوض می‌کند.

به‌هرحال جوانان امروز بیش از همیشه نیازمند توجه مسئولان و سایر نهادها هستند تا با حمایت‌هایی که از آن‌ها می‌شود بتوانند خانواده‌ای جدید را تشکیل بدهند.

محمدی - فعال رسانه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha