جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر /تودیع و معارفه مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در استان همدان

حوزه/ امام جمعه اسدآباد گفت: نماز جمعه در طول این چهل سال خاری در چشم دشمنان اسلام بوده و هست و لذا دشمن از خطبه‌های نماز جمعه بسیار در هراس است و حتی برای ضربه زدن به آن به صورت عملی ائمه جمعه‌ای همچون شهید دستغیب و شهید صدوقی را به شهادت رساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، روز جمعه پنجم مرداد سال ۱۳۵۸ برابر با سوم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۹ ق، اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت‌اللَّه سید محمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد. امام خمینی(ره) چند روز قبل از این تاریخ، این مهم را به ایشان سپردند و حکم برپایی و اقامه نماز جمعه را صادر فرمودند.

واگذاری این تکلیف عظیم و سنگین توسط رهبر فرزانه انقلاب در حساس‌ترین برهه از زمان انقلاب اسلامی بر عهده آیت‌اللّه طالقانی که زبان گویایی برای بازگویی حقایق و رسوا نمودن دشمنان انقلاب داشت، امر خطیری بود. جمعیت انبوه و میلیونی که از نخستین ساعات بامداد این روز از نقاط مختلف شهر تهران به دانشگاه و خیابان‌های اطراف هجوم آورده بودند، با مشاهده امام جمعه، تکبیرگویان، حمایت خویش را از رهبری امام خمینی(ره) و نهضت الهی ایشان اعلام داشتند.

با آغاز اقامه نماز جمعه، گروهک‌های مغرور و منافق که برای فریفتن مردم و واژگون نشان دادن مسائل و به انحراف کشیدن انقلاب، دست به تبلیغات بسیار عظیم و خطرناک و حساب شده زده بودند، ناگهان با یک معجزه بزرگ الهی و اسلامی روبرو شدند و نقشه‌های خود را نقش برآب دیدند. اتحاد و اجتماع صفوف نمازگزاران نماز جمعه، توطئه‌های حساب شده و ترتیب یافته منافقان را خنثی ساخت و حیله و تزویر آنان را در هم شکست. شیاطین و منافقین در همه جا راه یافتند اما در صفوف به هم پیوسته نماز رسوخ پیدا نکردند. سرانجام از همین صفوف نماز جمعه بود که مشت‌های گره کرده به سوی منافقان و احزاب و گروهک‌های مغرور و مستکبر و از خدا بی‌خبر نشانه رفت و آنان را متواری و نابود ساخت.

نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب، همواره محلی برای هوشیاری و آگاهی‌بخشی به مردم و نیز مکانی برای تزکیه نفس و خشوع و خضوع در برابر ذات خداوندی بوده و هست.

حجت الاسلام سید موسی حسینی مجد، امام جمعه اسدآباد با بیان اینکه نماز جمعه دارای اهمیت بالایی در دین اسلام است، اظهار داشت: از مجموع آیات و روایات این نتیجه دریافت می‌شود که دین مبین اسلام، نماز جمعه را عبادتی معمولی و ساده به حساب نمی‌آورد، بلکه به خاطر آثار آن در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی، اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل شده است.

امام جمعه اسدآباد افزود: جمعه روز تجلی وحدت و حضور مردم در صحنه عبادت و سیاست است و آنچنان نماز جمعه دارای عظمت است که یک سوره از سوره‌های قرآن نیز خداوند به این اسم نامگذاری کرده‌اند و در آن به جایگاه بلند نماز جمعه تاکید شده است.

وی مهم‌ترین پیام جمعه را اصلاح مردم عنوان کرد و گفت: خطیب جمعه موظف است تا در خطبه‌های خود بحث تقوا را متذکر شود تا نتیجه آن پرهیزکاری مردم در جامعه باشد.

حجت الاسلام حسینی مجد با بیان اینکه نماز جمعه محلی برای همدلی و همراهی همه مردم است، عنوان کرد: مصداق همدلی مردم در نماز جمعه را می‌توان در دوران ۸ سال دفاع مقدس به خوبی مشاهده کرد، آنجایی که نماز جمعه پشتیبان اصلی جبهه‌های نبرد رزمندگان اسلام بود و نه تنها در اعزام نیرو نقش اساسی را ایفا می‌کرد، بلکه در جمع‌آوری کالاهای مورد نیاز رزمندگان و دریافت کمک‌های مردمی، مکان اصلی مراجعه مردم بود.

وی تصریح کرد: نماز جمعه تنها در دوران جنگ محل همدلی مردم نبود و هر زمان که کمک به نیازهای مردمی احساس شده است، این نهاد نماز جمعه و ستادهای نماز جمعه بودند که قدم اول را برای یاری رساندن به هموطنان خود برداشته‌اند.

امام جمعه اسدآباد با اشاره به اینکه در سیل، زلزله و دیگر بلایای طبیعی و مشکلات جامعه، نقش نهاد نماز جمعه بی نظیر بوده است، گفت: در ایام اخیر و دوران شیوع کرونا ائمه جمعه و ستادهای نماز جمعه در جمع آوری کمک‌های مردمی، تولید وسایل بهداشتی و توزیع آن و در ضدعفونی کردن معابر عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشتند.

وی با بیان اینکه ده‌ها هزار بسته معیشتی به ارزش ۲ میلیارد ۵۰۰ میلیون تومان در این مدت در اسدآباد بین نیازمندان توزیع شده است، مطرح کرد: ائمه جمعه و نیروهای پیرامون ائمه جمعه همچون ستادها و دفاتر در تمامی بحران‌ها و فتنه‌ها به وظیفه اصلی خود که وحدت آفرینی و بصیرت بخشی در جامعه بوده پرداخته‌اند.

حجت الاسلام حسینی مجد نماز جمعه را نماد یکپارچگی مردم دانست و عنوان کرد: نماز جمعه در طول این چهل سال خاری در چشم دشمنان اسلام بوده و هست و لذا دشمن از خطبه‌های نماز جمعه بسیار در هراس است و حتی برای ضربه زدن به آن به صورت عملی ائمه جمعه‌ای همچون شهید دستغیب و شهید صدوقی را به شهادت رساند.

وی با تاکید بر اینکه همه ما باید قدردان نعمت نماز جمعه باشیم و به وظایف خود در برابر نماز جمعه عمل کنیم، گفت: نماز جمعه را باید به عنوان یکی از بزرگترین سنگرهای سیاسی دین اسلام بدانیم و با حضور در آن و تشکیل صفوف به هم چسبیده بر شکوه آن بیفزاییم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha