پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دکتر رضا حسین پور

حوزه/ مدیر سابق شبکه ۴ سیما بیان کرد: رسانه ملی در دوران کرونا موفق عمل کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، چهل وهفتمین نشست از سلسله نشست‌های "چالش کرونا و زندگی مومنانه" به همت دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و جهاددانشگاهی واحد استان قم به شکل مجازی برگزار شد.

رضا پور حسین در این نشست گفت: در این مقوله با سه پدیده کرونا، رسانه و مخاطب مواجه خواهیم بود که در این راستا کرونا به عنوان یک وحشت وارد جامعه شد و در این باب مردم مستقیما به رسانه رجوع می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه فضای مجازی اخیرا به عرصه رسانه وارد شده است، تصریح کرد: جامعه در زمان وقوع بحران‎ها به سرعت به این رسانه رجوع می‌کنند.

مشاور عالی معاون سیما بیان کرد: در خصوص برخورد انسان با رسانه در زمان شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: با ظهور این بیماری چند ویژگی در انسان‌ها به وجود آمد که استرس فراگیر و دردناک به آحاد جامعه یکی از این ویژگی هاست.

پورحسین با اشاره به تاثیر استرس افراد در دنبال کردن اخبار گفت: عموما افراد سالم به صورتی فعال اخبار را پیگیری می‌کنند و عموم جامعه که دربرگیرنده افراد منفعل هستند، در اخبار به هر سمتی کشانده می شوند.

وی با اشاره به عوامل کاهش استرس در روزهای ابتدایی شیوع کرونا بیان کرد: زمانیکه نظام سلامت در همان روزهای ابتدایی شیوع این ویروس به موفقیت دست یافت، استرس ادراک شده افراد متفاوت شد و میزان استرس جامعه کاهش یافت و تزریق روحیه جمعی دلداری دادن از دیگر عوامل کنترل استرس جمعی بود.

پورحسین در خصوص کارکرد رسانه در کرونا گفت: کارکرد رسانه به دلیل ذات خود در هر جامعه و فرهنگی متفاوت است و رسانه عموما در افراد منفعل دارای تاثیرگذاری منفی است.

وی در تبیین رسانه بحران بیان کرد: رسانه در زمان بحران باید دارای ویژگی هایی مانند سرعت و دقت در انتقال پیام به مخاطب باشد که این موضوع مطالبه مردم است اما یک نوع سرگردانی را در رسانه های جمعی در این ایام شاهد بودیم که سبب سلب اعتماد مردم از فضای رسانه شد.

پورحسین در ادامه بیان کرد: پیام‎های کرونایی در این ایام دارای سرعت بود اما صحت نداشت و سبب تشویش و اضطراب جمعی می‎‌شد اما با گذرزمان مردم به رسانه های ملی روی آوردند که تنها مرجع خبرگیری مردم در زمان شیوع این ویروس، صدا و سیما بود.

وی با اشاره به اقبال مردم به اخبار صدا و سیما عنوان کرد: مردم در بمباران اطلاعات فضای مجازی دچار سردرگمی شدند که همین امر سبب رجوع مردم به صدا و سیما شد.

پورحسین در خصوص مدیریت پیام عنوان کرد: با اقبال مردم نسبت به رسانه ملی، صدا و سیما به فرماندهی خبرسلامت تبدیل شد که هرگونه آموزش و توصیه‌های بهداشتی را از فیلتر وزارت بهداشت عبور می‌داد.

وی گفت: قبل از اوج گیری شیوع کرونا در اروپا و آمریکا متاسفانه رسانه های بیگانه به شدت علیه رسانه های ملی ایران و همچنین دولت و وزارت بهداشت با هدف  ناکارآمد نشان دادن سیستم بهداشت گمان میکردند برگ برنده ای در نشان دادن ضعف جهموری اسلامی ایران پیدا کرده اند که پیامد آن ایجاد دلهره در مردم بود.

وی در ادامه عنوان کرد: رسانه‌های بیگانه به شکل مستقیم و غیر مستقیم آمارهای وزارت بهداشت را خدشه دار می‎کردند و سعی در نشان دادن نامناسب بودن وضعیت نظام سلامت ایران داشتند.

پورحسین همچنین تصریح کرد: پدیده مجموعه طرح واره‌های شناختی از قبیل رسانه که در طول ۵۰سال ساخته شده بودند یک دفعه فرو ریخت حتی کرونا در انسان ها نیز طرحواره های شناختی را تحت تاثیر قرارداد. زمانیکه آمریکا و اروپای مدرن نظام سلامتش فشل شد و مردم این کشورها دچار استرس شدند، رفتار هایی در اروپا رخ داد که سالها این رفتارها را نفی و به جهان سوم نسبت می دادند اما مضطرب ترین و بدوی‌ترین رفتارها مانند هجوم به فروشگاه ها از مردمان همین ملیت ها سر زد.

پورحسین با بیان اینکه بعد از شیوع این ویروس در اروپا و آمریکا، لحن رسانه های معاند در نقد عملکرد نظام سلامت ایران تغییر کرد، گفت:  این رسانه ها پس از این اخبار این ویروس را بدون هیجان و خیلی عادی بیان می کردند و در فاصله چگونگی توصیف رسانه ای طی ده روز تغییر عظیمی رخ داد که مردم به خوبی متوجه این تغییر بودند.

وی در ادامه تصریح کرد: مردم در ابن بازه متوجه تفاوت امکانات ایران در این ویروس با سایر کشورها شدند که ماحصل این اتفاق تغییر نگرش مردم در خصوص فرهنگ این ملت های مدرن بود.

پورحسین با اشاره به اینکه افکار عمومی در خصوص شناخت فرهنگ غرب نشانگر یک جنگ شناختی به فرماندهی کرونا بود که در این راستا رسانه ملی در نشان دادن بسیج مردمی و همدلی ملی بسیار خوب عمل کرد به گونه ای که تداعی صحنه‌های مقدس دفاع مقدس بود.

وی در ادامه بیان کرد: تلویزیون در قیاس فضای معنوی ایران و سایر کشورها همزمان با اوج شیوع ویروس نقش بسیار خوبی را ایفا کرد.

پورحسین گفت: حضور رسانه ملی و سایر رسانه ها دراین صحنه پراسترس فراگیر دارای پیامدهایی بود که سرعت و دقت در انتقال پیام مهم ترین دستاورد آن بود.

وی در خصوص فعالیت‌های هماهنگ رسانه‌ها عنوان کرد: مدیریت فرماندهی نظام سلامت علاوه بر عمل به رسالت خود، به میزان قابل توجهی استرس ادراک شده مردم از کرونا را کاهش دادند.

پورحسین با اشاره به نقش رسانه در کنترل استرس جمعی عنوان کرد: با وجود تعطیلی اکثر ارگان ها حجم فعالیت رسانه ها دوچندان بود و در زمان قرنطینه با هدف ایجاد تنوع در زندگی مردم شاهد موجی از سریال ها و فیلم های سرگرم کننده در سیمای ملی بودیم.

وی در ادامه بیان کرد: رسانه برای کنترل اضطراب مردم اخبار کرونا را در ساعت مشخصی از روز اعلام می کرد و از کارشناسان متخصص استفاده می شد.

پورحسین با اشاره به تعطیلی مدارس عنوان کرد: با توجه به این امر به سرعت آموزش های تلویزیونی با کمک معلمین شروع شد.

وی در خصوص برنامه های تلویزیون در ایام اوج گیری شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: رسانه با اقدامات سریع و دقیق خود در تولید محتوا سبب دلگرمی مردم شد.

پورحسین با اشاره به تاثیر رسانه در نگرش مثبت مردم تصریح کرد: صدا و سیما الگوی جدیدی در شکل گیری افکار و رفتار مردم ایجاد کرد.

وی در خصوص سردرگمی های اولیه رسانه ها عنوان کرد: سرعت در اوایل کم بود اما دقت را ازهمان اول شاهد بودیم که همین دقت سبب آثار مثبت روانی شد.

پورحسین در خصوص سرعت انتقال پیام رسانه ها بیان کرد: رسانه ها در برخی موارد بدون توجه به محتوای پیام صرفا در سرعت انتقال پیام اصرار می روزند که در این موارد خود رسانه ها تبدیل به منبع اصلی انتقال استرس می شوند.

وی با اشاره به جعل و تکذیب رسانه ها تصریح کرد: این سیاست در رسانه‌ها اخلاقی و شرعی نیستند و رسانه ها نباید به سراغ جعل و تکذیب بروند.

پورحسین در ادامه گفت: در رسانه ملی و خبرگزاری‌های معتبر امکان تاخیر در انتقال اخبار وجود دارد اما شاهد تکذیب و جعل نبودیم.

وی در خصوص صحت اخبار داخلی بیان کرد: مردم دیگر اعتمادی به رسانه های خارجی ندارند و به تعداد انگشتان دست اخبارهای خارجی را دنبال می‎کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha