پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ایت اللهی

حوزه/ رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زن و خانواده با بیان اینکه اخیراً دشمن در بحث کودک و نوجوان ورود پیدا کرده است، گفت: بخش‌هایی از کنوانسیون حقوق کودک مخالف شرع است، در حالیکه بسیاری از فعالان حوزه کودک بر اساس این کنوانسیون عمل می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، زهرا آیت‌اللهی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زن و خانواده در نخستین جلسه با مدیران فرهنگی تبلیغی و نمایندگان مجمع طلاب و اساتید جامعه الزهرا علیهاالسلام که به صورت وبینار برگزار شد، به مباحثی در حوزه زن و خانواده اشاره کرد و اظهار داشت: شورای فرهنگی اجتماعی زن و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور مرکز سیاستگذار امور زنان و خانواده است که مصوبات این شورا به صحن علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رود و درصورت تصویب در کل کشور لازم الاجرا می‌شود.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زن و خانواده به چند مورد از مصوبات شورای فرهنگی اجتماعی زن و خانواده اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته فشار شدیدی بر ما بود که به سند بین المللی کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان ملحق شویم که با ایفای نقش متخصصین امور مختلف و بانوان حوزوی، سند اسلامی- ایرانی به نام «منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران» آماده شد.

آیت اللهی افزود: این سند دارای بخش‌های مختلف است که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و مورد تحسین بسیاری از متخصصان و اهل فن بین المللی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: «منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران» در مجلس شورای اسلامی نیز به صورت قانونی ارائه شد و جا دارد نهادهای دینی نیز این سند را مورد توجه ویژه قرار دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به آسیب‌های اجتماعی در حوزه زن و خانواده اشاره کرد و گفت: پنج آسیب اجتماعی در مباحث زن و خانواده شناسایی و در قالب برنامه ششم توسعه به آنها پرداخته می‌شود که گزارشی از اقدامات صورت گرفته به مسئول ذی ربط ارائه شده است.

بخش‌هایی از کنوانسیون حقوق کودک مخالف شرع است 

آیت اللهی همچنین به تدوین نقشه مهندسی فرهنگی کشور اشاره کرد و در ادامه با بیان اینکه اخیرا دشمن در بحث کودک و نوجوان ورود پیدا کرده است، گفت: بخش‌هایی از کنوانسیون حقوق کودک مخالف شرع است، در حالیکه بسیاری از فعالان حوزه کودک بر اساس این کنوانسیون عمل می‌کنند.

وی عنوان کرد: شورای زنان با همراهی متخصصان دینی، حقوقی، فرهنگی و غیره طی اقداماتی موفق به تدوین «سند ملی حقوق کودک و نوجوان» شدند که در صحن علنی شورا مطرح و تصویب شد، اما متأسفانه هنوز این سند ابلاغ نشده است.

جامعه الزهرا باید از اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مطلع باشد

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زن و خانواده با تصریح بر اینکه جامعه الزهرا علیهاالسلام باید از اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مطلع باشد، تأکید کرد: جامعه الزهرا علیهاالسلام باید نسبت به اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه زن و خانواده مطالبه گری داشته باشد.

وی یادآور شد: برخی اسناد و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تا کنون به مرحله اجرا نرسیدند، از جمله برای مصوبه تسهیل ازدواج دختران تا کنون عزمی وجود نداشته است، به طوریکه کاهش آمار ازدواج وحشتناک است و مجموعه‌هایی همچون جامعه الزهرا علیهاالسلام باید در این عرصه‌ها ورود پیدا کنند.

تحصیلات و اشتغال بانوان باید منعطف با مسئولیت‌های خانوادگی باشد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه عنوان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در آن کم کاری شده و در اجرای آن کاستی صورت گرفته، بحث تحصیلات و اشتغال بانوان منعطف با مسئولیت‌های خانوادگی است که تأییدیه اولیه آن انجام شد اما نهایی و اجرایی نشد. به عنوان مثال دانشجویان خانم می‌توانند برای فرزندآوری ۵ ترم مرخصی تحصیلی داشته باشند و یا ۵۰ واحد را مجازی بگذرانند و یا به اساتید خانم با توجه به شرایط فرزندآوری و تعداد فرزندان، مهلت ارتقا و یا جذب بدهند.

آیت اللهی همچنین به لزوم ارتباط خانواده دانشجو با دانشگاه اشاره کرد و گفت: ارتباط دانشگاه با خانواده دانشجو برای رفع معضلات اجتماعی، اخلاقی و غیره باید حفظ شود و خانواده حامی فرزند خود باشد.

وی  با بیان اینکه اشتغال زنان باید منعطف بحث‌های خانوادگی باشد، گفت: در برخی استخدام‌های رسمی کشور، تعداد جذب زنان بیشتر از مردان است، علی رغم اینکه در برخی موارد اشتغال زنان اولویت دارد، اما با این حال اشتغال زنان باید منعطف با مسئولیت‌های او هم باشد.

لزوم کشف استعداد بانوان طلبه در عرصه‌های مختلف

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زن و خانواده در ادامه به لزوم کشف استعداد بانوان طلبه در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: در حوزه‌های علمیه خواهران، استعدادهای بانوان طلبه باید کشف شود و در جاهایی که نیاز به کارشناسان حوزوی در زمینه‌های مختلف هست، از توانمندی آنان استفاده شود.

آیت اللهی یادآور شد: در مدارس و دانشگاه‌ها واحدهای درسی «مدیریت خانواده و سبک زندگی»، «اخلاق خانواده» و «دانش خانواده و جمعیت» ارائه می‌شود که بانوان طلبه می‌توانند در ارائه این دروس همکاری داشته باشند.

امروز موانع پیش روی حوزه‌های علمیه بسیار است

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زن و خانواده با بیان اینکه حوزه‌های علمیه خواهران گمنام است، تأکید کرد: امروز موانع پیش روی حوزه‌های علمیه بسیار است، اما اگر عموم جامعه با فضای حوزوی آشنا شوند و این فضا به درستی معرفی شود، تقاضای تحصیل در حوزه علمیه هم بالا می‌رود.

وی بیان داشت: مطالبه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی درباره لزوم فعالیت حوزه‌های علمیه خواهران این است که ما باید تعدادی بانوان طلبه مهذب و عالمه در قله داشته باشیم تا دیگر بانوان در دامنه حرکت کنند. وجود بانوان طلبه در سطوح عالی حوزه محرک و انگیزه ای برای دختران در هدایت به تحصیل در حوزه‌های علمیه است که باید در سطح جامعه به چشم بیایند.

۳۱۳/۶۱

لزوم معرفی بانوان حوزوی شاخص در جامعه /تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه خواهران تدوین شود

آیت اللهی با تصریح بر اینکه معرفی چهره‌های حوزوی شاخص در میان بانوان لازم و ضروری است، گفت: امروز تدوین تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه خواهران بسیار ضروری است، تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه خواهران باید پیگیری شود تا نسل‌های آینده از دستاوردهای این نهادهای ارزشمند مطلع شوند.

وی بیان کرد: جامعه الزهرا علیهاالسلام باید نسبت به موانع اجرای مصوبات و تصمیمات فرهنگی در مباحث زنان و خانواده آگاه شود و با شورای فرهنگی اجتماعی زن و خانواده ارتباط مستمر داشته باشد.

در پایان این جلسه، به لحاظ اهمیت حضور بانوان حوزوی در راستای نقش آفرینی در عرصه زن و خانواده، نشست حضوری مدیران و کارشناسان جامعه الزهرا علیهاالسلام با سرکار خانم آیت اللهی درخواست گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    درود بر خانم فرهیخته و بزرگوار و بصیر
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    اصلا کنوانسیون نه تنها خلاف شرع ، بلکه خلاف واقعیت مشهود است ، فرد بالغی که طبعا نیازمند ازدواج برای ارضای طبیعی است را کودک نامیدن طنزی بسیار تلخ می نماید .
  • یاللعجب !!!!!!!!!!! IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    تقلید کورکورانه از غربیهای موسس کنوانسیونهایی کذایی ، باعث غفلت از حقایق ملموس و بیرونی می شود و نمونه اظهر من الشمسش هم کودک پنداری مکلفان است . خداوند به مردی و زنی می شناسد و مسئولشان می داند ، اما نابخردان مدعی خردمندی ، کودک می نامندشان !!!
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    0 0
    رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زن و خانواده به چند مورد از مصوبات شورای فرهنگی اجتماعی زن و خانواده اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته فشار شدیدی بر ما بود که به سند بین المللی کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان ملحق شویم که با ایفای نقش متخصصین امور مختلف و بانوان حوزوی، سند اسلامی- ایرانی به نام «منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران» آماده شد. / یکی از صفات خوب و بسیار مهم و موثر مومنان ، در راه خدا نترسیدن از ملامت ملامت کنندگان است ، بحمد الله متن فوق بیانگر آن است که نه تنها در برابر تلاشهای سوء عوامل داخلی کفار ، منفعل نشدند ، بلکه با کمال فعالیت ، وارد میان ارائه برنامه های اسلامی گردیدند ، خداوند همه مجاهدان عرصه مقابله فرهنگی را نصرت تام مرحمت بفرماید .