جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عرفه

حوزه/ روز عرفه روزی است که درهای مغفرت، بخشش و رحمت پروردگار به سوی بندگان گشوده می شود و  خدای سبحان بندگان خود را به عبادت و اطاعت خویش فرامی‌خواند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نهم ذیحجه روز عرفه نامیده شده است. روز عرفه روزی است که درهای مغفرت، بخشش و رحمت پروردگار به سوی بندگان گشوده می‌شود و خدای سبحان بندگان خود را به عبادت و اطاعت خویش فرامی‌خواند.

در این روز حجاج بیت‌الله الحرام با وقوف در صحرای عرفات با خدای خویش به راز و نیاز و مغفرت می‌پردازند و دعای عرفه امام حسین(ع) را قرائت می‌کنند امام در این دعا فرازها و مضامین ارزشمندی را ذکر کرده اند که تعمق و ژرف نگری در هر یک از فرازها انسان را با خدا آشنا می سازد. دعای عرفه سراسر توحید، اعتقاد، باور و دربردارنده آموزه های عرفانی و عقیدتی است.

رسیدن انسان به مقام ملک

طاهره ماهروزاده عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه(ص) با بیان اینکه در مباحث تربیتی تاثیر شرایط بر انسان یک مبنای مهم است گفت: عوامل پیرامون محیطی به لحاظ زمانی و مکانی در تربیت و خودسازی انسان تاثیرگذار است.یکی از این عوامل پیرامونی به لحاظ زمانی روز عرفه است که بر روی انسان بسیار اثر می گذارد در همین زمینه در روایت آمده است که اگر در شب قدر آمرزیده نشدید روز عرفه را دریابید.

وی تاکید کرد: یکی از زمان هایی که می تواند انسان را از مرحله انسان بودن به ملک بودن برساند و باعث پاک شدن بسیاری از گناهان و خطاها شود این روز عرفه است.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه(ص) با اشاره به شرایط مکانی در عوامل خودسازی انسان گفت: مکان عرفه است که داستان های زیادی در این باره نقل شده است چون در این مکان حضرت آدم به شناخت رسید.هر مکانی که برای انسان شناخت آور باور باشد عرفات انسان است.

ماهروزاده با بیان اینکه امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا توفیق حج از مردم گرفته شد گفت: این امر به این معنا نیست که روز عرفه و عرفات نداشته باشیم بلکه شناختی که ایجاد می شود عرفه محسوب می شود.

وی ابراز داشت: ما باید روز و شب عرفه را بر اساس آداب، زیارت ها، ادعیه ها و سایر مباحث دینی را دریابیم و مجموعه ای از خودسازی هایی برای رسیدن به کمال الهی را بیاموزیم.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه(ص)  با تاکید بر اینکه دعای روز عرفه امام حسین(ع) را مورد توجه قرار دهیم گفت: این دعا یک کتاب کامل خودسازی است که با توجه به این محتوای غنی می توانیم سرنوشت خودمان را تغییر دهیم. با اهتمام و توجه به مسائل تربیتی و اعتقادی این دعا می توانیم سرنوشت خود و حتی جامعه را عوض کنیم.

 استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه روز عرفه از ایام باشکوه و عظیم است گفت: در این روز،درهای آسمان را برای پذیرش تضرع‌های عاشقانه‌ بندگان ذات اقدس اله می‌گشایند و باز هم آن فاعل بالعشق خواهان بازگشت اشرف مخلوقاتش به بارگاه امن‌اش است.

رقیه درویشی افزود: روز عرفه، روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و اطاعت خود دعوت کرده و از آن سوی سفره جود خود را برای آنها گسترانیده است.
وی ادامه داد: خداوند شیطان را در این روز در غل و زنجیر می‌کشد و باز هم زمینه پیروزی انسان را بر نفس فراهم می‌کند در این باره امام صادق (ع) فرموده‌اند: اگر شخص گناه‌کاری نتواند در شب‌های قدر خود از قدر و منزلت خود به نحو احسنت استفاده کند و بهره گیرد، می‌تواند در این روز از امتیازات برخورداری از رحمت الهی برخوردار شود.

استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به منابع تاریخی در خصوص روز عرفه گفت: نقل شده است زمانی‌که جبرییل مناسک حج ابراهیمی را به ابراهیم خلیل‌الله می‌آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت: (عرفت) و او پاسخ بلی را داد – لذا به این نام خوانده شد.

وی افزود: همچنین آورده‌اند که: مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف می‌کنند و بعضی آن را از جهت تحمل و صبر و رنجی می‌دانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شوند، چرا که یکی از معانی «عرف» صبر و شکیبایی است.همچنین در روایتی آمده که آدم و حوا پس از هبوط از بهشت و آمدن به کره خاکی در این سرزمین یکدیگر را یافتند و به همین دلیل عرفات و این روز عرفه نام گرفته است.

درویشی با اشاره به اینکه عرفه نام منطقه ای در عربستان است گفت: حجاج در نهم ذی حجه برای نیایش با خداوند متعال و برخورداری از رحمت الهی در آن جمع می شوند و به راز و نیاز می پردازند. 

وی ادامه داد: عرفات، نام منطقه وسیعی است با مساحت حدود ۱۸ کیلومتر مربع در شرق مکه معظمه، اندکی متمایل به جنوب که در میان راه طائف و مکه قرار گرفته است وزائران بیت ‏الله الحرام در نهم ذی الحجه، از ظهر تا غروب در این منطقه حضور دارند.

روز قربانی کردن نفس
استاد جامعه الزهرا(س) با تاکید بر اینکه عرفه روز اخلاص و بندگی و قربانی کردن نفس است گفت: این روز جایگاه بسیار والایی در اندیشه اسلامی دارد.دعا پل اتصال انسان با مبدأ هستی است از این رو زمانهایی وجود دارد که فرصت ویژه‎ای برای ارتباط با خداوند از طریق دعا و راز و نیاز است؛ چرا که رحمت خاص خداوند در آنها از مبدأ اعلی به سوی بندگان سرازیر می شود و بنده باید تلاش کند خود را در معرض دریافت آن عنایات و رحمتهای ویژه الهی قرار دهد.

وی خاطر نشان کرد: چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «به راستی برای پروردگار شما در روزهای روزگارتان عطایا و بخششهایی است، هوشیار باشید و خود را در معرض آنها قرار دهید.» همچنین در این باره قرآن کریم در سوره ابراهیم آیه 5 آورده است: «و روزهای خدا را به آنان یاد آوری کن.»

استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه در سیره انبیا و پیامبر(ص) دعا و تضرع به درگاه خدا در روز عرفه بسیار مهم است گفت: براساس روایتی از امام سجاد(ع) درباره اهمیت این روز فرمودند: حاجت خواستن در روز عرفه از دیگران مکروه است چرا که خداوند پس از توبه و استغفار نیازهای بندگان را برآورده می‌کند. احیا و شب زنده داری در روزعرفه، قرائت دعای عرفه، روزه گرفتن و اعتراف به گناهان از جمله اعمال مستحبی در روز عرفه است.

وی افزود: در متن دعای عرفه بر انفاق دادن در راه خداوند تأکید شده است، حل گرفتاریهای اقتصادی و صدقه دادن در روز عرفه بسیار تأکید شده است. امام رضا(ع) در روزعرفه تمامی اموال خود را یک جا بین فقرا تقسیم کرد. 

درویشی تاکید کرد: انسان پایبند به توحید با قرائت دعای عرفه می‌تواند به انسانی پاک و وارسته تبدیل شود که جامعه را از زشتی‌ها پاک کرده، به گسترش فضائل انسانی کمک کند و هر فردی با خودسازی به کاهش مفاسد اجتماعی و اقتصادی کمک کند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha