پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
محسن قمی

حوزه/ معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: دشمنان ادعا می‌کنند که این تحریم‌ها سخت ترین تحریم‌های تاریخ بشر هستند که با هدف تسلیم شدن جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته‌اند و خود معترف‌اند سیاستی شکست‌خورده است و نتوانسته‌اند در اهداف و آرمان‌های نظام و ملت خللی وارد کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محسن قمی طی سخنانی در چهاردهمین نشست اداری هیئت رئیسه المصطفی با نمایندگان خارج از کشور که در ساختمان ستادی این نهاد علمی برگزار شد، اظهارکرد:هر جا که دشمن عناد و دشمنی خود، همچنین تحریم های ظالمانه ای را علیه ملت آگاه ایران و نظامی اسلامی ما اعمال کرد، مسیرهای جدیدی از پیشرفت و ترقی برای ما گشوده شد. شرایط تحریم، سختی‌ها و فرصت‌هایی را برای ما فراهم آورده است که باید مد نظر قرار دهیم.

وی به فراگیری بیماری کووید ۱۹ که توانسته است ۸۴ کشور جهان را با تعطیلی عمومی روبه‌رو ساخته و آموزش در ۱۹۲ کشور را به شکل کلی تعطیل کند، به عنوان موضوع قابل توجه اشاره کرد و گفت: در شرایطی قرار داریم که چهار قدرت بزرگ پوپولیستی جهان دارای سه رتبه نخست این بیماری هستند. طبق اعلام سازمان‌های بین‌المللی، فقر جهانی سرعت گرفته است و کارشناسان، رشد اقتصادی جهان را منفی پیش‌بینی کرده‌اند.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در ادامه جامعةالمصطفی را یکی از مولودهای مبارک انقلاب اسلامی ایران دانست و اظهارکرد: یکی از برکات ارزشمند انقلاب اسلامی جامعةالمصطفی است و مقام معظم رهبری نسبت به فعالیت های این مرکز اشراف دارند، ایشان بارها از روند کلی فعالیت‌های جامعةالمصطفی ابراز رضایت کرده‌اند. جامعةالمصطفی پشتوانه هزارساله حوزه‌های علمیه را با خود دارد و از تجربیات انقلاب اسلامی و هیئت امنا و مدیرانی دلسوز و مدبر بهره‌مند است.

وی با مطلوب ارزیابی کردن مدیریت رؤسای پیشین و کنونی جامعةالمصطفی از نظر مقام معظم رهبری، تصریح کرد: یکی از سرمایه‌های جامعةالمصطفی، مدیران مدبر و مجربی است که کمتر در مجموعه‌ای یافت می‌شود. شکر این نعمت نیز تلاش بیشتر در زمینه تعمیق و نشر معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در سراسر عالم خواهد بود. همت بلند مدیریت و شما، که این نشست را با رعایت پروتکل­های بهداشتی برگزار نموده‌اید، جای سپاسگزاری دارد.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری  توجه روزافزون به شرایط بین‌المللی و داخلی و منطقه‌ای را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: بیانیه گام دوم و خطوط ترسیمی مقام معظم رهبری، یکی از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. مسئله پیچ تاریخی مورد اشاره مقام معظم رهبری  که خود را روز به روز بیشتر نمایان می‌سازد، به شکلی که زیر پوست جامعه بشری اتفاقی در حال رخ دادن است و شرایطی حکم‌فرماست که هر لحظه امکان تغییر و تحول در آن به ذهن می‌رسد، نکته دیگری است که نباید از آن غفلت کرد.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری  با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب  درباره مراحل تحقق اهداف فرهنگی در عرصه بین‌الملل ابراز کرد: از نظر معظم‌له، برای تحقق اهداف فرهنگی در عرصه بین‌الملل چهار مرحله باید مد نظر قرار گیرد: مرحله نخست، واژه‌سازی است و اینکه ما چه حرفی برای گفتن در عرصه بین‌المللی داریم. واژه‌سازی باید به کوشش نخبگان صورت گیرد؛ نمونه این امر، خلق واژه «اقتصاد مقاومتی» توسط مقام معظم رهبری یا «جمهوری اسلامی» توسط امام خمینی(ره) است.

وی ادامه داد: مرحله دوم، گفتمان‌سازی است، یعنی سخن بارها تکرار شود تا به باور عمومی تبدیل گردد. لازم است این مفاهیم با زبان صحیح علمی و منطقی و با بهره‌گیری از شرایط منطقه‌ای بازگو شود تا در ادامه، به مطالبه عمومی تبدیل گردد.

حجت الاسلام والمسلمین قمی، طلاب جامعةالمصطفی را در کشورهای مختلف، مروج مبانی اسلام ناب برشمرد و تصریح کرد: در این عرصه، رسانه‌ها، نخبگان و نهادهای بین‌المللی نقش بارزی دارند. یکی از وظایف جامعةالمصطفی، گفتمان‌سازی معارف ناب اسلامی است تا به مطالبه تبدیل شود.

وی در توضیح مرحله سوم و چهارم بیان کرد: مرحله سوم این روند، نهادسازی و مرحله چهارم، نظام‌سازی است؛ اکنون بیشتر در مرحله گفتمان‌سازی هستیم. البته مرحله اول نیز اهمیت زیادی دارد و باید قدردان اندیشمندان و نخبگان این حوزه بود.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، وظیفه جامعةالمصطفی را در چارچوب دیدگاه مقام معظم رهبری، گفتمان‌سازی دانست و گفت: برای تشخیص میزان موفقیت در این عرصه باید بررسی کنیم که چقدر در نهادینه‌سازی گفتمان‌ها و مفاهیمی همچون عدالت، ولایت، اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، کرامت انسان، نیاز به وحی و... موفق بوده‌ایم. این معیار می‌تواند الگویی برای بازنگری در برنامه‌های ما به شمار رود.

حجت الاسلام و المسلمین قمی، در ادامه، نکاتی برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری  بیان کرد و افزود: براساس نظر ایشان، امروز ذائقه بشر ساندویچی شده است و نیازمند غذاهای آماده و نیم‌آماده و کپسول‌های معنوی هستیم. دوره‌های کوتاه‌مدت جامعةالمصطفی، یکی از اقدامات خوب در این زمینه است.

وی افزود: در شرایط کنونی نیاز است در نمایندگی‌های خود دوره های کوتاه‌مدت را گسترش دهیم و از فضای مجازی برای گسترش آن و حسن استفاده از این ذائقه بشر بهره ببریم.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری  مشکلات موجود در پذیرش دانشجو از خارج کشور را یکی دیگر از مسائل پیش رو دانست و گفت: این مسئله فرصتی در اختیار ما قرار می‌دهد تا در سیاست‌های پذیرش خود بازنگری کنیم. هم‌اکنون، ممکن است برخی از طلابی که برای تحصیل به ایران می‌آیند، به کشورهای خود بازنگردند. دلیل این ماندگاری ممکن است فقدان پشتیبانی کافی، به رسمیت نشناختن مدارک جامعةالمصطفی در کشورها، فقدان امنیت کافی و... باشد. لازم است پیش از بازگشایی جذب، سیاست‌هایی در پیش گرفته شود تا مشکلات بازگشت رفع شود و بصیرت طلاب در زمینه وظایفشان ارتقا یابد.

حجت الاسلام و المسلمین قمی، ضمن تشکر از مسئولان جامعةالمصطفی به دلیل پیشتازی در راه‌اندازی آموزش مجازی در مقایسه با مراکز دیگر، تصریح کرد: جامعةالمصطفی در زمینه مبارزه با کرونا و ایجاد شبکه بهداشت نیز عملکرد بسیاری خوبی دارد و با مدیریت ممتاز صورت‌گرفته، نگرانی‌های به‌وجودآمده تا حد زیادی مرتفع گردید و موجب خرسندی مقام معظم رهبری  شد.

انتهای پیام  ۳۱۳/۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha