چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
خانواده

حوزه/ کارشناس ارشد جزا و جرم‌شناسی با اشاره به اهمیت اجرایی قانون در کشور، گفت: قانون حمایت از خانواده نیاز به اجرای دقیق دارد تا از آسیب‌هایی که نهاد خانواده را تهدید می‌کند، کاسته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه محمد هاشمی در نشست علمی ابعاد حقوقی و روانی ازدواج اجباری که به‌صورت مجازی و به همت موسسه مردم‌نهاد خاتم برگزار شد، بابیان این‌که این ازدواج‌ها نباید در هیچ جامعه‌ای رخ بدهد، اظهار داشت: قانون حمایت از اطفال که در اردیبهشت ۹۹ اصلاح شد هرگونه بهره‌کشی و سوءاستفاده از کودکان و اطفال را ممنوع کرده و برای مباشرین مجازات تعیین کرده است که خود می‌تواند یکی از عوامل بازدارنده در این زمینه باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر این هرگونه عمل و تحریکی که منجر به فرار و یا خودکشی کودکان گردد جرم انگاری و مجازات تعیین‌شده که می‌تواند عامل بازدارنده‌ای دیگری در این‌گونه ازدواج‌ها باشد.

هاشمی قانون حمایت از خانواده را موردتوجه قرارداد و گفت: این قانون نیاز به اجرای دقیق دارد تا با اجرایی شدن صحیح و درست آن راه بر این‌گونه ازدواج‌ها بسته شود.

وی با اشاره به وظایف نهادی فرهنگی کشور، تصریح کرد: وظیفه نهادهایی چون صداوسیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان بهزیستی و سایر نهادهای مسئول است که با توان بالایی در راستای فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از این نوع ازدواج‌ها اقدام کنند.

کارشناس ارشد جزا و جرم‌شناسی افزود: علاوه بر این با ساخت فیلم‌های مستند، پویانمایی و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف می‌توان مردم را نسبت به این عمل مذموم آگاه کرد.

وی به قوانینی که در این زمینه وجود دارد اشاره کرد و بیان داشت: طبق ماده ۱۹۰ قانون مدنی وجود رضا در عقود از عناصر تشکیل‌دهنده عقد است و وقتی‌که رضا نباشد عقد باطل است و علاوه بر این طبق ماده ۱۹۱ قانون مدنی قصد نیز از ارکان عقد است و قصد محرز نباشد عقد صحیح نیست.

هاشمی با بیان این‌که طبق نظر بسیاری از فقها و مراجع عقد اکراهی باطل است و جایز نیست، تأکید کرد: طبق ماده ۱۰۷۰ قانون مدنی عقود اکراهی نافذ نیست، هرچند که ما اعتقادداریم عقد نکاحی که در پی تهدید و اکراه صورت گیرد جایز نیست و تبعات آن مثل تولید نسل و روابط زناشویی شرعی و قانونی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha