جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی

حوزه/ راه برون رفت از گرفتاری و بدبختی ها این است که بزرگان امت اسلامی، متفکران و رهبران دنیای اسلام فکر کنند که ریشه همه این جریانات فاسد و تفرقه انگیز، در فراموشی غدیر خم است و راه علاج آن نیز بازگشت به آغوش مکتب و عزت بخش جریان غدیر است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،  با اشاره به عید غدیر و عید ولایت، ضمن تبریک این ایام، گفت: دین عبارت است از مجموعۀ به هم پیوسته همچون مسائل معرفتی اعتقادی، عملی فقهی، تربیتی اخلاقی و اجتماعی سیاسی.

عضو خبرگان رهبری افزود: آنچه این مجموعه را صیانت، اجرا، عملیاتی و مقاصد و اهدافش را پیاده و از برداشت های غلط در مسائل معرفتی و اعتقادی و اظهار نظرهای ناپسند در حوزه مسائل عملی فقهی و ترویج فساد و بی بندوباری درحوزه اخلاق و هرج و مرج در حوزه مسائل اجتماعی و مدیریتی جلوگیری می کند، حقیقتی به نام امامت است.

 عضو جامعه مدرسین حوزه اظهار داشت: در قرآن کریم از این حقیقت به نام اکمال نعمت و دین و در روایات عنوان اساس، زمام، نظام و رکن رکین از آن یاد شده و در جمله ای که شایسته می دانم در باب اهمیت، عظمت و جایگاه تعیین کننده و بی بدیل امامت اشاره کنم، سخن معجزه آسای حضرت صدیقه طاهره حضرت زهرا (س)است می فرمایند «جَعَلَ اللهُ طاعَتَنا نظاماً لِلملَّةِ و اِمامَتَنا اَماناً لِلْفُرَْقَةِ؛  خدای متعال اطاعت ما اهل بیت پیامبر(ص) را وسیله نظم و انسجام جامعه، و امامت ما را مایه در امان ماندن از تفرقه و تشتت جامعه قرار داده است». این نقش امامت است که فرمود « بنی الإسلام علی خمس الصلاة و الزکاة و الصوم و الحج و الولایة و لم یناد بشی‏ء ما نودی بالولایة یوم الغدیر». اسلام بر پنج پایه استوار شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت و به هیچ چیز به اندازه آنچه در روز غدیر به ولایت یعنی امامت تاکید شده، ندا نشده است. لکن حافظ و نگه دار همه اصول دین و  رکن رکین دین یعنی ولایت است.

این استاد حوزه ادامه داد: ولایت یعنی آنچه در غدیر خم به امر خدا به وسیله پیامبر اسلام(ص) به همه امت اسلامی برای همیشه اعلام شد، کلید و مفتاح است. راهنما و اجرا کننده همه دین با همه ابعاد است و آن قدر که بر امامت ولایت و توجه و عمل و پیروی به آن تأکید شده بر سایر مسائل مانند نماز و... نشده است.

وی عنوان کرد: خود این روایت در حقیقت شرح و تفسیر گویا و روشن بر آیه اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً؛ امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما [به عنوان] آیینی برگزیدم. یا در جای دیگر می فرماید یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِین، ای فرستاده ما آنچه را از ناحیه پروردگار به تو نازل شده برسان و اگر نکنی (نرسانی) اصلا پیغام پروردگار را نرساندی و خدا تو را از (شر) مردم نگه می دارد زیرا خدا کافران را هدایت نمی فرماید (به مقاصدشان نمی رساند).

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی گفت: این که فرمود « و لم یناد بشی‏ء ما نودی بالولایة با اضافه یوم الغدیر، همین است که فرمود  وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ اگر امامت را به موقع و به درستی ابلاغ نکنی، اصلا هیچ یک از رسالت های الهی را انجام نداده ای.

عضو خبرگان رهبری افزود: در روایت دیگر امام رضا(ع) که در حقیقت شرح ماجرای غدیر است می فرماید« اِنَّ الاِمامَةَ زِمامُ الدّین وَ نِظامُ المُسلِمینَ وَ صَلاحُ الدُّنیا وَ عِزُّ المُؤمِنینَ اِنَّ الاِمامَةَ اُسُّ الاِسلامِ النامی، وَ فَرعُهُ السّامی، بِالاِمامِ تَمامُ الصَّلاةِ وَ الزَکاةِ وَ الصِّیامِ وَ الحَجِّ وَ الجَهادِ وَ تَوفیرُ الفی‏ء وَ الصَّدَقاتِ وَ اِمضاءُ الحُدودِ وَ الاَحکامِ وَ مَنعِ الثُّغُورِ وَ الاَطرافِ الاِمامُ یُحِلُّ حَلالَ اللّهِ وَ یُحَرِّمُ حَرام اللّهِ وَ یُقیمُ حُدُودَ اللّهِ وَ یَذُبُّ عَن دینِ اللّهِ وَ یَدعُوا اِلی سَبیلِ اللّه بِالحِکمَةِ وَ المَوعِظَة الحَسَنَةِ وَ الحُجَّةِ البالِغَة؛ به راستی امامت زمام دین، مایه نظام مسلمین، صلاح دنیا و عزّت‏مندی مؤمنان است. همانا امامت ریشه اسلام بالنده و شاخه بلند آن است. کامل شدن نماز و زکات و روزه و حج و جهاد و فراوانی غنائم و صدقات و اجرای حدود و احکام و نگهداری مرزها و اطراف کشور، به وسیله امام انجام می‏گیرد. امام است که حلال خدا را حلال و حرام او را حرام می‏کند و حدود الهی را بر پاداشته و از دین خدا دفاع می‏کند و با بیان حکمت‏آمیز و اندرزهای نیکو و دلیل‏های رسا، (مردم را به سوی پروردگار خویش دعوت می‏کند.

 عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: نهایتا که امام و مکتب غدیر مبین، مبلغ، حافظ و مجری و برپا کننده دین است. اقامه دین و نماز همه به وسیله امام است و به فرمان امام باید همه چیز از امامت آغاز و به امامت ختم شود. این حقیقتی است که نباید فراموش شود.

این استاد حوزه ادامه داد: این امامت همانی است که باید از سوی و فرمان خدا انجام شود و این همان چیزی است که در غدیر خم اتفاق افتاد و اگر در زمانی که دسترسی به امام معصوم نیست، کسانی را که امام به عنوان نواب معرفی کردند که براساس ادله همه این مسئولیت ها بر عهده ولی فقیه جامع الشرایط شیعی که از آن به عنوان ولی فقیه و یا ولایت امر یاد می کنند.

وی عنوان کرد: این مرکز نباید به هیچ وجه تضعیف شود. اگر این امر صورت گیرد و مردم از آنچیزی که موجب برپایی دین است، فاصله گرفتند، یا از مدار خارج شد، مثل آن است که دانه و رشته های متعددی را به هم پیوسته و مجموعه گسترده ای را به وجود آورده، این دانه از هم گسسته و مهره ها از هم پاره شود یعنی هرج و مرج یعنی فروپاشی و آنچه که موجب این از هم گسستگی می شود، این است که رشته امامت به هم متصل باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی گفت: اما نکته دیگر وظیفه جامعه اسلامی در برابر مکتب غدیر خم سه مسئولیت معرفت، مودت و محبت و عشق و ارادت به امام و پیشوای جامعه و اطاعت و پیروی از امام است.که اگر امت در برابر امامت این سه وظیفه را انجام دهند، طبعا آنچه که هدف از خلقت بشر و آفرینش است یعنی سعادت، بندگی و برخورداری همه نعمت های یعنی سلامت و امنیت و عدالت است اتفاق خواهد افتاد.

عضو خبرگان رهبری افزود: در روایت آمده آنچه که در غدیر خم به امر خدا رقم خورده بود و اگر از مجرا و مدارش خارج نمی شد و مورد اطاعت و پیروی قرار می گرفت، اصلا دو نفر در کره  خاکی روی زمین پیدا نمی شدند که در مورد خدا اختلاف داشته باشند تا چه برسد به این که امت اسلامی به گروه ها و حزب های مختلف بعد از فاصله گرفتن از جریان غدیر گرفتار آمده اند و با نام اسلام و تحت پرچم توحید و پیامبر اسلام، دیگران را تکفیر و گردن می زنند و ناموس شان را به اسیری و بردگی می گیرند، اموال را به غارت، فرزندان را در جلوی چشم والدین گردن و زیرساخت های نظامی، سیاسی، اقتصادی و... را آن کشور اسلامی را نابود و در نتیجه باعث از هم پاشیدن امت اسلامی می شوند.

 عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: راه برون رفت از گرفتاری و بدبختی ها این است که بزرگان امت اسلامی، متفکران و رهبران دنیای اسلام فکر کنند که ریشه همه این جریانات فاسد و تفرقه انگیز، در غدیر خم است و راه علاج آن نیز بازگشت به آغوش مکتب و عزت بخش جریان غدیر است.که حضرت زهرا فرمود خدا این چنین قرار دادها است «جَعَلَ اللهُ طاعَتَنا نظاماً لِلملَّةِ و اِمامَتَنا اَماناً لِلْفُرَْقَةِ».

این استاد حوزه ادامه داد: اما امروز نقش رهبری صحیح در جامعه با توجه بیماری ویروس کرونا، هر گاه که رهبری رهنمودی داشته و مردم را بسیج کرده چگونه بر مشکلات پیروز شدیم و از جمله در ایام فرا رسیدن محرم که نظرات مختلفی داده می شود و شاهد این بودیم که رهبری تکلیف مردم را برای محرم مشخص کردند که ملاک باید در برگزاری رعایت بهداشت باشد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha