پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عبد الحسین بندانی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه غدیر روز خنده، روز زینت و آراستگی، روز وسعت به اهل و عیال و روز صله رحم است، گفت: امام رضا علیه‌السلام می‌فرماید فردی که در روز عید غدیر اطعام دهد مثل این است که تمام پیامبران را اطعام داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری طی سخنانی در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) با اشاره به آیه ۲۰۸ سوره بقره که مؤمنان را دعوت به دخول در «سِلم» می کند، گفت: در تفسیر عیاشی به نقل از امام صادق علیه‌السلام روایتی آمده است که مراد از «سلم» ولایت امیرالمؤمنین(ع) و ائمه(ع) است.

وی با بیان اینکه سلم به معنی تسلیم شدن مقابل ولایت مطلقه امیرالمؤمنین(ع) است، افزود: غدیر اعظم اعیاد امت است و هر پیامبری آمد به وصی خود دستور داد که روز غدیر را عید قرار دهد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه ما وظایفی نسبت به غدیر داریم، تصریح کرد: غدیر بیشتر از ۸۰ اسم دارد از جمله روز خنده، روز زینت و آراستگی، روز وسعت به اهل و عیال و روز صله رحم و در روایات آمده است که هدیه دادن از اعمال روز عید غدیر است و پیامبر(ص) فقط در روز غدیر بود که فرمودند به من تبریک بگویید.

وی با بیان اینکه روز عید غدیر هم مانند عید قربان و فطر نماز دارد و در خطبه این نماز باید از فضایل امیرالمؤمنین(ع) گفته شود، افزود: از اعمال روز غدیر اطعام است و خوب است که هر فردی به اندازه توان خود همسایه‌ها و اقوام خود را اطعام دهد و امام رضا علیه‌السلام می‌فرماید فردی که در روز عید غدیر اطعام دهد مثل این است که تمام پیامبران را اطعام داده است.

حجت الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری با بیان اینکه در حجة الوداع پیامبر(ص) چندین بار خطبه خواندند و اوصاف و فضائل امیرالمؤمنین(ع) را بیان کردند ولی به خاطر ترس از منافقین به امامت امیرالمؤمنین(ع) تصریح نکردند، افزود: خداوند در مسیر بازگشت به پیامبر(ص) وحی کرد که اگر این امر را ابلاغ نکنی رسالت خدا را انجام نداده‌ای و در ادامه خداوند می فرماید ما تو را از آسیب منافقان حفظ می‌کنیم.

وی با بیان این که روز عید غدیر باید جشن مشهود و آشکارا برگزار شود، اظهار کرد: روزه روز عید غدیر به اندازه شست سال و عمل خیر در این روز به اندازه تمام عمر ثواب دارد و امام صادق علیه‌السلام فرمودند این عید در آسمان مشهورتر نسبت به زمین است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: روز غدیر روز غلبه حضرت موسی(ع) بر ساحران فرعون، روز نجات حضرت ابراهیم(ع) از آتش نمرود و روز قبول توبه حضرت آدم(ع) است و تمام انبیاء وصی خود را در روز غدیر مشخص کرده‌اند و اینطور نیست که برخی می‌گویند آل بویه این روز را درست کرده باشند.

وی بیان کرد: امام رضا علیه‌السلام فرمودند که امام مانند پدر دلسوز، مادر مهربان نسبت به فرزند کوچک و مانند برادر همزاد انسان است و خداوند دستور داده است که همه مؤمنان باید در ولایت ائمه(ع) داخل شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha